Förlänga stegen i trav?
Hästen jag rider tar väldigt korta steg i framförallt trav. Skulle gärna vilja ha lite tips/övningar på att länga dessa. Även i skritt o galopp men främst trav. Hon en är 18 årig kallblodtravare (Nordsvensk).
På bilden kan jag säga att hon tar längre steg än vad hon t.o.m brukar.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Försök aktivera mage och höja ryggen (främst sits och ben). Låt hals och huvud söka framåt (inte ner, inte upp). Och få framåtbjudning.
När ryggen sänks tar hästen kortare steg och framförallt framtill kan det bli höga men korta benrörelser. Däremot om hästen höjer upp ryggen och bjuder frmåt i en avspänd form så länger de stegen, och svarar ofast genom att länga lite extra om man lgger till skänkeln mjukt.
Om hästen spänner sig och drar in nosen kommer den få svårt att få med sig rygg och bakdel. Så låt den sträcka ut och hitta balans och bjudning, sen kan man öva på att sakta in och samla utan att tappa steget.
Att skritta energiskt kan också hjälpa att stretcha ut hästen och få med benen. Samma sak där; låt hästen skritta så snabbt som möjligt men utan att låsa sig i ryggen ch börja trippa, utan ta ut stegen och röra sig genom kroppen.
(Slänger in en bild, allt är roligare med bilder :P )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Okej tack för tipsen :) Tror jag förstår hur hon ska röra sig osv men inte riktigt hur Jag ska göra för att få henne att göra "allt det"? :)
Driv hästen framåt i handen, alltså rid framåt men håll i samtidigt så den energin som skulle gått framåt istället går till att jobba mera men börja med lite i taget, annars kanske hästen inte fattar. Sen är ju bomövningar guld lägg ut några med normalt avstånd, några med kort och några med långt så hästen får tänka efter och se till att ha med sig benen. Beröm varje gång hästen inte sätter foten i/på någon bom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Kan du rida hästen i form eller med eftergift i nacken? Det är början ;) Hästems hals-rygg-bakben sitter ihop och hållningen på det ena påverkar hållningen på det andra. Tänk dig att hästen är som en båge om du trycker ovanpå på mitten åker benen isär. Det är på samma sätt med hästen, fast den har en hals också som åker upp. Dvs som #1 förklarade; om du höjer halsen som på bilden, så trycks ryggen ner och bakbenen hamnar efter. Du måste jobba med att få ner huvudet (med nacken som högsta punkt - viktigt!) och göra det genom att driva lite mer än du håller emot i handen, så du får eftergift i nacken och sedan driva, förhålla, driva, förhålla, driiva så den kommer upp med ryggen. Då följer bakbenen med in under hästen eftersom den inte kan göra annat och den kan länga sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men du, hallå! Hjälm?! ;)
Okej tror jag förstår nu, tack för hjälpen :) Ska testa lite saker idag.