Täcken
Som rubriken lyder undrar jag när ni lägger på täcke på era hästar? Eller om ni ens gör det, och varför/varför inte? :)
Min har just nu ett tunt regntäcke med andasfunktion och det har han för att han inte ska sätta världens päls och för att han ska slippa bli dyngsur. När han klipps får ha på sig ett thermo under och i vinter har han 1 eller 2 thermos + vintertäcke.
Okej! Hur klipper du honom då?

Jag har ett regntäcke på min häst nu. För att han ska vara blöt när jag ska rida och för att han inte ska sätta för mycket päls. Det är för min egen skull, nu klarar han sig utan täcke utan problem egentligen men jag är för bekväm 
Vid ihållande regn eller risk för mycket regn :)
Samt mot insektsplågan när den r som värst.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag täckar efter behov. Min häst är inte särskilt frusen av sig så jag hoppas på att slippa det i år. Nu har hon dessutom stått i box hela sommaren pga skada så ridningen som blir i vinter är mest igångsättning i sakta mak så räknar inte med att rida henne svettig på det sättet. Första vintern jag hade henne behövde hon inte täcke. Men förra vintern behövde hon det pga skada och jag märkte att snön började smälta på hennes rygg, då åkte täcket genast på. Jag väntar så länge som möjligt med att lägga på täcke, men ibland behövs det.
Under sommaren använder jag nästan aldrig täcke. Min kompis täckar sin häst med fodrat regntäcke så fort det regnar men jag gör inte det. Använder bara täcke om jag märker att hästen fryser och då är det ofta regn och blåst ihop som är värst och oftast i kombination med att hästen inte mår bra.
Varför jag inte lägger på täcke i tid och otid? För att jag anser att hästar mår bäst av att vara hästar och fungera så normalt det går. Täcke är begränsande på flera sätt, det hindrar/förändrar rörelse mer eller mindre, det stör pälsens funktion både på lång och kort sikt, hästar trivs dessutom ofta ganska bra i låga temperaturer om dom utsätts för det på ett normalt sätt. Ibland behövs det dock och då är det jättebra att det finns.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi har våra ute året runt och de täcks sällan. Utom ett av stona. Hon har alltid varit väldigt frusen av sig och nu när hon är lite äldre så har vi märkt att hon blir väldigt stel av att vara lite frusen. Så henne täcker vi så fort temperaturen går under 15 plusgrader. Hon går då med ett fleecefodrat regntäcke.
Övriga kan gå utan täcke hela vintern om de inte klipps. Tävlingshästarna klipps för de ska kunna torka snabbare efter träningen. Då har de tjockare täcken på sig under vintern.

Har bara eksemtäcke på min. För tillfället äger jag inget annat täcke. I vintras hade han inte täcke en enda gång. Anledningen är samma som #5.
De flesta hästar behöver inget täcke (alt enbart regntäcke) om de får tillräckligt med grovfoder. Hästar klarar låga temperaturer mycket bättre än höga.
Skynda långsamt så går det fortare.
#2 Eftersom jag håller igång min häst fullt ut över vintern med tävling och träning så klipper jag hela honom framförallt för att det är snyggast alltså från kronrand till öronspets, lämnar en liten ruta på ryggen bara.

Blacky går utan täcke soliga dagar och med tunt regntäcke när det inte är soligt. är just nu i övergången till att täckas varje dag. har varit skadad och vi visste inte hur länge han skulle vara det så i år har han fått sätta lite päls. kommer han igång med träning i höst/vinter så tar jag fram klippmaskinen istället :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har täckat min häst för första gången idag. han har ett fleecefodrat regntäcke.
Brukar inte täcka, men planen är att visa honom för avelsvärdering i mars och då vill jag inte att han ser ut som en nallebjörn.
Har också ett 100g övergångstäcke och två 300g vintertäcken som jag successivt tänkt byta till.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Unghästen får ett regntäcke vid -20 och nedåt. Hon har frusit då tidigare år, men kanske klarar det nu när hon är ett år äldre. Stora pållen vet jag inte ännu. Har bara haft honom sen i vintras och då var han täckad väldigt mycket. Nu kommer han få gå naken tills jag märker att han är kall.
Om det är under +15 grader och regn (ej sol) har våra pollar tunt regntäcke, iallafall om dom ska ridas eller liknande. Annars får dom svalka sig lite ibland. :)
Mellan kanske -5 och +5 har jag väl fleecefodrat regntäcke.
Kallare än så så är det fodrat vintertäcke som gäller. :)
Sen om hästen är klippt så kanske man sätter på vintertäcke direkt när det är minus osv.
Rid-/skritt-/ländtäcke börjar jag använda vid ca +5 grader. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Har ett tunt regntäcke just nu. Började täcka lite tidigare än vad jag hade tänkt då hon har fått ett sår som behöver täckas när hon är ute.
Men jag kommer nog hålla henne täckad nu då jag inte vill att hon sätter allt för mycket päls då vi brukar åka iväg ca 2-3g/v till ridhus och träna och hon brukar lätt bli svettig.

Fullblodet har fått täcke på sig rredan nu eftersom att dom går ute fortfarande. Hon har ett tunnt ofodrat regntäcke. Om någon månad eller så får hon på sig ett fodrat regntäcke och i vinter får hon ha ett tjockt vintertäcke och bli rakad.
Araben ska gå ute i vinter så han har inget täcke på dig än. Om någon månad eller så får han på sig ett tunnt regntäcke och när det blir som kallast får han vintertäcke. Honom klipper jag bara under halsen + magen :)
Har bara täcken på klippta hästar, förutom svettäcke/filt på svettiga eller nybadade hästar när det är kallt ute under tiden dom torkar.
Brukar använda ofodrat regntäcke, fleecefodrat regntäcke och tjockare fodrade vintertäcken beroende på hur mycket hästen är klippt. Brukar alltid ha ulltäcke inne (har kallstall).
Min har ett ofodrat Bucas-täcke på min tjej, hon skall rakas inom kort och då kommer hon få ett fodrat regntäcke eller så.
Hon har haft täcke på sig rätt länge, seciellt nu när det är regn eller risk för regn varje dag eftersom hon fryser osh skakar som sjutton så fort det bara regnar lite..
Kan tillägga att det hänger lite träd över en del av hagen (de står i rasthagar) och trots att hon får hö. Hon är helt enkelt frusen när det gäller regn och rusk :)

Under ca 5+ och regns så regntäcke.
Under ca 10+ fleecetäcke på en stund efter ridning.
Minusgrader och svettig och han ska gå ut, vintertäcke.
BoT täcke på i boxen.
Går då vanligtvis utan täcke i hagen om det inte regnar eller är svettig efter ridning när det är minusgrader.
kissmekate.blogg.se
Lasse går med ofodrat regntäcke dygnet runt nu :) Står i ett rätt så kallt stall så inne och utetemperaturer skiljer inte mycket.
lägger på ett regntäcke när vädret säger till. de går fotfarande ute i vårt stall så jag tycker att hon bör ha det på natten.
Sen i vinter blir det lite beroende på om jag klipper eller inte.