Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 9670 ggr
Rafflan
0

Överenergisk, tips/hjälp?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min vbl valack har stått på lösdrift i 4 år på fri tillgång till hö, stod tidigare i box, har ridigts 5 gånger/vecka, ibland 3 om jag haft ont om tid, då har han vart lugn och trevlig att rida. Har jag sen åkt bort i ca 1-2 veckor har jag longerat ur honom all energi honom första dan när jag kommit hem och sen ridigt andra dan, då när jag ridigt har han vart pigg, framåt och ibland lite stark, då har jag haft kimbelwick på honom (går normalt på rakt eller 3-delat med fasta ringar) men efter longering första dan och ridning andra han han blivit sitt normala jag.

I Maj flytta jag till annan ort pga jobb, haft svårt att hitta passande stallplats så hästen har stått hemma och vilat från maj tills förra veckan, ridigt honom ibland på helgerna utan problem, men förra veckan(söndagen) flytta jag äntligen häst hitt. Men nu har vi fått problem!

Han är tok pigg och energisk, han är som dag 2 efter minst 1 veckas vila VARJE dag, jag vet ej vad jag ska göra, jag longerar och busar ur honom energin, dock lyssnar han dåligt på broms och mitt val av håll när jag löslongerar vilket han brukar göra när han är över energisk. 
I stallgången slår han med huvudet och går fram och tillbaka. Han är även het att rida och blir ALDRIG lugn, red honom hårt idag och släppte honom sen i paddocken, han rusade och bockade och var helt galt pigg.
I övrigt är han lugn, lugn att leda och hantera i boxen, i hagen, till och från hagen, vid fodring osv, där är han lugn och snäll.
Han beter sig som om han vilat 1 vecka, varje dag och jag förstår inte varför???

*Efter 1 vecka borde han väl ha vant sig vid det nya stallet och miljön och börjat lugna ner sig?

*Han får 7 kg hö/dag, ska prova öka det till 8 kg.

*Han får ½ kg granngården original kraft morgon och kväll, alltså 1 kg/dag

*Dem går ut runt 7.oo-8.oo på morgon och in 18.oo-20.oo beroende på väder.

*Han går i stor kuperad hage, dock går han ensam pga att hans tilltänka hagkompis är skadad och går i sjukhage, men han har hästar i hagen bredvid så det borde väl inte påverka?

Några tips om varför han är som han är just nu?

CelsiusT
0

Har du testat att longera honom och sedan rida direkt efter? Så brukar jag göra när hästen stått eller om jag jobbar med en unghäst som kan vara lite busig. Dels så får man hästen samarbetsvillig innan man sitter upp och dels får hästen sprungit av sig lite energi.

Hur mkt rider du honom nu sedan han kom till nya stället?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Klasselover
1

Det är inte alls säkert att han vant sig på en vecka! Jag har flyttat min häst 2 ggr (när jag köpte honom, och därefter till ett nytt stall) och det tog ungefär 2 veckor innan han kunde fokusera på mig och inte allt runtomkring och springa runt som en galning - och då är han normalt sett inte speciellt pigg!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Sarah
0

Att han är ensam kan säkert spela in. Min kille är inte glad om han är själv och inte alls lika harmonisk och lugn.

WornOut
0

Jag skulle också gissa på att det är att han går ensam om han är van att gå i grupp.

Sarah
0

En annan fundering, varför löslongera? Hästar blir inte trötta av att springa, utan av att arbeta. Jag har oxå en superhet häst som kan bli för mycket att rida ibland. Men jag longerar isf med en longersele så att han verkligen får arbeta. Om han inte lyssnar på broms så har du ju dessutom lydnadsproblem och då kan jag verkligen inte se en anledning till löslongering. Det eldar bara upp mer tror jag.

Ett skarpare bett är kanske inte lösningen då han är pigg, det är det defenitivt inte för mig, utan lydnaden är grundproblemet. Min kille har lätt för att elda upp sig, det som får honom lugn är mjuk röst, jag pratar konstant med honom om han stressar och en mjuk hand. Ett skarpt bett skulle göra att jag hamnade i diket.

Just nu låter det som att du har en stressad häst och då handlar det om att få honom lugn, inte smacka på på ridbanan så att han springer runt och busar. Kommer du till den punkten att hästen lyfter på svansen när du släpper honom så börjar han bli nervös, stannar han och blåser hårt så är han väldigt upprörd. Nu säger jag ju inte att det är så, men eftersom han inte är lugn tycker jag att du ska fundera på om det är stress snarare än energi.

Rafflan
0

#1 Ska prova det idag, och även se hur han är efter gårdagens hård träning.

Jag brukar longera/rida tills han är riktigt svettig i hopp om att han ska bli trött. Även fått 1 dags vila :)

#2 men han verkar ju så lugn i övrigt, dem första dagarna var han ju lite tittig när man promenerad osv, men det har han slutat med nu… är bara ridningen som inte verkar vilja ge sig :/

Dock får vi ju se om han blir sig själv med tiden, men tänkte om det fanns nåt jag kanske gjorde "fel" :)

#3 okey, kommer ta minst 6 veckor innan kompisen är frisk nog att börja gå i vanlig hage :(

#4 dock finns det ju andra hästar på andra sidan staketen, så han är ju inte helt ensam. Så det borde väl inte påverka att dem inte är i just samma hage?

#5 då han brukar bli lugnare efter löslongering när han är överpigg + har typ inga muskler då han vilat så länge så kan inte jobba honom för hårt heller…

Ännu lyssnar han på bett så har inte behövt betsla upp, utan rakt funkar perfekt :)

Han verkar inte stressad, jag behöver inte smacka i paddocken, bara släppa så spinger han runt hur fort och hur han vill, sen kommer han till mig när han är "klar" enligt honom, först då kan jag börja jobba honom. Han blåser inte upp sig, dock höjer han svansen innan det blir rodeo, annars är svansen nere. Han är inte heller stressad under ridningen då han tar avslappnade steg och kan skrittas och travas på långa/halvlånga tyglar utan problem, det går INTE när han stressar upp sig ;)

Dem ideer jag även funderat på är om massage kan få honom lugnare och mer avslappnad?

Zahara
0

kan ju vara så att han behöver träna och bli trött i hjärnan. Psykisk aktivitet tröttar ut mycket mer än fysisk och får han nu inte gå med andra hästar så vilar han ju hjärnan mycket mer!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Sarah
0

Jo hästar påverkas av att inte gå i samma hage, de är sociala djur som vill pilla på varandra.

Om svansen åker upp så kallar inte jag det en ostressad häst. Det kanske börjar med bus, men när svansen åker upp är det ett tecken på nervositet och att det inte bara är bus längre. Om de dessutom stannar och blåser ut, inte blåser upp sig, så är de jättestressade.

Rafflan
0

#7 jo vi har funderat på det, vi ska prova bygga en läskig hinderbana att gå igenom osv, dock är problemet att min häst är ingen problem lösare. Han stannar, oftast på tvären och väntar på min nästa signal, börjar beta eller slumra, jag måste hela tiden visa vägen, och berömma när han gör rätt, sen kan han det, men han försöker inte komma på nåt själv, så har svårt med ideer på hjärn gympa för honom :/

#8 Stannar gör han inte om jag inte ber honom, enligt honom kan man nog springa hur länge som helst ;)

Kan du bevisa det där med svansen? någon form av forskning om det? då visar säger att svansen åker upp när hästen jobbar rätt med ryggen, när hästen blir taggad, när hästen vill visa upp sig osv, och inget av det har ju med nervositet att göra? och har för mig att hingstarna gärna lyfter på svansen och börjar "visa upp sig" när man går förbi hagen med en annan häst

Och när jag red förbi 2 och 3 prings valackarna igår blev dem busiga ovh började galoppera runt hagen längst med oss och deras svansar åkte upp…

Och travare har ju ofta svansen upp, och dem är sällan nervösa, utan mer taggade och heta?

Sarah
0

När hästen blir väldigt skärrad stannar den och blåser/ frustar kraftigt. Det kommer alltid efter att svansen har åkt upp. Hästar visar inte upp sig på det sättet, endast hingstar har behov av att hävda sig och det gör de genom att slåss etc under brunstsäsong. Att svansen åker upp är i sig inte ett teckan på extrem rädsla så som frustandet, men det kommer precis innan. Då är de tillräckligt uppe i varv och mer stissiga än vanligt. I mina ögon är det allt annat än önskvärt att få sin häst så pass uppe i varv. Så skapar man inte en harmonisk häst. Mina hästar får sitt busbehov tillfredställt med kompisar i hagen och inte av mig.

Men nej, ingen forskning, bara tränare med 60 år i hästbranchen. Alla mina tränare (dressyrelit i stockholm) säger såhär. Och mina egna erfarenheter. Dessutom har alla mina egna hästar varit problemhästar (innan unghästen jag har nu) med stressade förflutna. Jag har lärt mig hur man får en häst lugn och harmonisk. När mina hästar tar upp svansen stoppar jag direkt det vi gör och lugnar dem, de är då mer på tå, mer allerta och mer nervösa. Nevös är inte önskvärt.

Om din häst inte springer runt frivilligt i hagen ser jag ingen större anledning till att han skulle göra det frivilligt på ridbanan. OM det inte finns en annan anledning. Från det du skrivit, att han är svårriden och onormalt pigg, skulle jag fundera på hur stressad han kanske faktiskt är.

De travare jag mött har inte varit taggade och heta. De har varit stressade hästar som inte kan stå still. Som exploderat då de blir ombedda att springa. En harmonisk och samlad häst exploderar inte. Det har inte med taggade att göra, de är så jäkla stissiga från det stressade liv de lever innan tävling. Ridtravare och fullblod direkt från banan har varit likadana, stressade stressade hästar.

Det känns som att många inte kan se skillnad på en pigg häst och en stressad häst.

Jag säger inte det här för att kritisera, man ska kunna ifrågasätta sitt eget beteende och ibland kunna tänka att det man själv gjort kan vara fel. Jag har själv haft en del uppvaknanden senaste halvåret som gått emot mycket av det jag trott under 23 år med hästar. De insikterna har gjort mig till en bättre hästmänniska. Han kanske inte är stressad, men om du tänker från det perspektivet kanske ni hittar andra lösningar och inte fastnar i att han är för pigg för att rida varje gång han har vilat.

Rafflan
0

#10 kritik är okey, det är väl därför man är på ett forum, för att diskutera? ;)

Dock väljer jag att säga nej min häst är inte stressad, detta baserar jag på att han var en väldigt nervös och stressig häst när jag började rida honom, och nu är han otroligt lugn och trevlig, jag vet hur han är, hur han ser ut och hur han känns när han blir stressad, jag vet hur jag ska lugna honom. Nu ser jag dem små signalerna, dem där signalerna en annan person inte ens skulle reagera på och redan då kan jag reagera och lugna honom.

Vi har inte haft problem med hans stress eller nerver på många år nu, men det hindrar inte från att han är en het och pigg häst som individ, han är ju trots allt en travare, avlad för att arbeta, springa och prestera, inte för att gå lugn dressyr. Sen hur djupt det sitter är olika från individ till inidivid, jag har ridit travare som hellre skrittat i skogen än travar ordentliga pass, och travare som tar kort galopp under andra riduten med ryttare på ryggen, och sen travar-travare som jag brukar kalla dem där riktigt "in travade" hästarna :)

Sarah
0

Då så. Min häst var avlad för att gå internationell hoppning och har haft det jobbigt. Sjukt stressad då han reds i början. Men pigg som få. N uär han mest pigg och ibland stressad om man gör ngt fel.

Tittade på killarna i hagen då de busade idag. Min kille på 9 år och 2 st 3 åriga valacker. De sprang, de brottades och busades i ca 30 minuter. Inte en svans i vädret. Så jag vidhåller att svansar rakt upp är nervositetsbetingat.

Rafflan
0

#12 ja det var så min VA innan vi flytta till nya stallet, han travade lungt på långtygel utan problem, han var aldrig nervig, hoppig eller spänd, utan gick säkert och lugnt fram, nu är han mest hetsig och het och jag fattar inte varför….

Och jag vidhåller att det kan bero på olika saker, dock har ju inte min svansen i vädret när han är hetsig att rida, eller bråkig i stallgången vilket är vårt problem just nu ;)

Sarah
0

Nej det förstår jag, anledningen till att jag tog upp det var att du hade problem nu och sa att du löslongerade, med mindre kontroll och med svansen i vädret, vill man lugna en häst så är det inte rätt sätt eftersom det eldar upp dem mer. Han visar med svansen då du löslongerar att han inte är lugn och harmonisk och det tar han med sig i resten av era aktiviteter.

Rafflan
0

#14 då borde han ha det genom hela passet, inte bara innan han ska busa och så borde han ju inte bli bättre på att lyssna när passet går mot sitt slut?