Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3958 ggr
Valkyrie
2011-09-06 20:49
0

Problem, biter sig fast

Sätter igång min häst just nu, i skritt. Hon har alltid varit svår.
Biter sig tag och är allmänt tung i handen och jobbig att hålla kvar att arbeta. Gapar mycket, kollade tänder och raspade.

Tänkte att hon nu efter 1 mån vila skulle vara finare i munnen men hon är fortfarande väldigt stum i munnen och biter tag. Vet inte riktigt hur jag  ska göra…… väldigt jobbigt och jag vill snart ge upp!

Mvh johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Punkity
2011-09-06 22:42
0

Det kanske är bettet hon inte gillar? Alternativt så vill hon ha mer eller mindre stöd från din sida?

När hästarna blir tunga i handen upplever jag ofta att det beror på att man som ryttare fipplar för mycket med händerna istället för att rida på bakifrån som sig bör.

WornOut
2011-09-07 14:26
0

Tror det framförallt beror på hur du rider hästen. Ev även på bettet?

Jättevårt att ge några konkreta tips bara såhär. Men ge inte hästen chansen att bita sig fast var snabbare än den med eftergifter osv. Små små små , snabba snabba snabba hjälper.

WinterPrince
2011-09-07 15:09
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Men om hon hänger sig på bettet och blir väldigt tung i handen så gäller det att driva så du får in baken under henne.

Valkyrie
2011-09-07 16:21
0

1# Samma vad jag än har för bett, har alla möjliga!
Om jag inte leder med innerhanden och böjer/ställer henne är huvudet uppe i luften och biter tag. Jag är ju ganska pillrig av mig men jag märker på ridskolan när jag rider hästar som rullar på själv ger jag stöd men samtidigt inte pillar någonting. Med min häst MÅSTE man typ det. svåraste hästen jag någonsin ridit.

För att hålla henne kvar krävs det att jag underhåller henne mycket´….

3# det svåra är att hålla kvar henne, hon trampar på bra men hon vill inte slappna av och söka sig neråt. Grejen är ju det att jag inte vet hur jag ska få henne söka sig neråt och stanna där.

Rest in peace Valkyrie!

WinterPrince
2011-09-07 17:03
0

Då är det nog inte så som jag tänker, för dom hästarna brukar söka sig alldeles för långt neråt, och verkligen hänger i bettet. Gör skitont i fingrarna…

Valkyrie
2011-09-07 20:39
0

Nej det är väl mer så att hon är tung i huvudet, när hon väl söker sig ner blir hon lätt tung. Kan igår haft och göra med att vi red ut ensam utan sällskap. Red med en snodd som hon bara gick emot.

Idag med sällskap och starkare snodd helt utspänd gick hon väldigt bra =)

Rest in peace Valkyrie!

Peppe
2011-09-08 12:23
0

söker hon sig ner och blir tung så går hon inte korrekt! att du använder handen gör bara det hela värre. du tvingar ner henne, det är ingen ärlig form även om du tycker att hon "trampar på bra", det handlar om så mycket mer. att du själv insett att du är pillrig i handen är ett stort steg i rätt riktning, nu måste du bara göra nåt åt det.

är problemet djupt rotat i hästen nu så skulle jag låta en riktigt duktig ryttare (ex en beridare) rida hästen några gånger i rad och därefter att du sitter upp under övervakning av den andra ryttaren och sen fortsätter träna regelbundet. försöker du själv utan den rätta kunskapen blir du antagligen bara frustrerad till slut (inget illa menat men ibland får man inse sin begränsning).

under tiden vill jag rekomendera halvhalter och övergångar, tydliga sådana!!! utan att du drar i munnen, allt ska ske för sitsen. (inte första gångerna kanske, men använd inte mer hand än du absolut behöver. gör halt första gångerna, sedan halvhalter. börja med sitsen och lägg till liten inbromsning med handen tills du får reaktion, mjukna då genast. du ska alltid ha sträckt tygel, observera att sträckt tygel inte är = att dra. håll handen stilla, du lurar bara dig själv om du börjar leda med tygeln, allt du gör att att inbjuda hästen till att kröka nacken utan rygg.) håll jämnt stöd i tyglarna. glöm ej heller bort att rida framåt, gör tydliga ökningar på kort sträcka (dvs snabb acceleration och snabb inbromsning, max en långsida totalt), släpp ej stödet i tyglarna vid ökning. låter detta svårt? det är det också :) därför -> rid för en tränare!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2011-09-08 18:34
0

Håller med ovan… min ena pålle blir väldigt irriterad om man tar minsta i handen, speciellt innan han är ordentligt uppvärmd. Han får värma upp på lösa tyglar och sedan kan man fånga upp honom. När ha när varm går han som han ska på slaka tyglar. Skulle nog börja i den änden, pilla inte med handen, se till att du rider rätt med kroppen och sen när hästen börjar lyssna på övriga hjälper och arbetar kan du börja fånga upp honom. Man måste lyssna på hästen. Biter den sig fast och hänger och gapar så gör du ngt fel. Ta hjälp av ngn som är duktigare.

Valkyrie
2011-09-09 22:44
0

När hon väl söker sig neråt är hon lätt i handen och arbetar bra men det är mer när man vill att hon ska slappna av som hon blir tung men inte när hon väl arbetar bra. Men anledningen till varför jag skrev detta var väl dels för att hon var väldigt jobbig då som jag känner att jag behövde få lite råd men nu går det väldigt mycket bättre. Så det är inte riktigt ett problem utan det är väl mer om hon nu skulle bli så igen! =)men tack för tipsen

Rest in peace Valkyrie!

Peppe
2011-09-10 20:46
0

#9 nu säger du emot dig själv rejält;

#0;

"Biter sig tag och är allmänt tung i handen och jobbig att hålla kvar att arbeta."
"Tänkte att hon nu efter 1 mån vila skulle vara finare i munnen men hon är fortfarande väldigt stum i munnen och biter tag. Vet inte riktigt hur jag  ska göra…… väldigt jobbigt och jag vill snart ge upp!"

#6; "Nej det är väl mer så att hon är tung i huvudet, när hon väl söker sig ner blir hon lätt tung"

skönt om hon blivit bättre, men blunda inte för problemet om det fortfarande finns! Lycka till :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Valkyrie
2011-09-12 20:58
0

Haha skrev jättekrångligt, jag vet! Skrev dessutom helt fel!

Rest in peace Valkyrie!