Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2041 ggr
bubbelbubbel
0

appaloosa/nordsvensk

såg en annons på en nordsvensk, som var dräktig med en tigrerad appaloosa….

finns det anlag för att fölet blir tigrerat då ?
kan ju inget om sånt, men som jag förstått får en nordis inte ha den täckningen..

kändes lite..annorlunda på nått vis.

Faxlin
0

Nu är jag inget geni eller expert på just hästar. Men av det jag hunnit lära mig så tror jag att det är så att tigrerade anlag ej kan vara dolda. Utan att det är så starkt att det slår igenom. Fölet borde efter vad jag förstått vara tigrerad, men jag kan ha fel.

Ser fram emot expertisens åsikter. Får vi se om jag är ute och snurrar också.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

pinoccio_03
0

hejsan! vart läste du den annonsen?

Linda
0

-Såg annonsen på www.hastnet.se

bebbe
0

Jag har som ni vet tigrerade hingstar, och det kan slå så olika med teckningen, har haft enfärgade ston som ibland har fått enfärgade föl, , även om det varit samma hingst och samma sto alla gångerna, för en del år sedan hade jag ett registrerat tigrerat appaloosasto som betäctes i 6 år med Arramis(tigrerad), ibland blev det faktiskt enfärgade föl efter dom,( konstigt när både Mamman och Pappan var tigrerade)

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta föl är efter tigrerad Pappa och ett skäcksto, så ni förstår att det kan bli så olika med teckningen,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

oh sååå söt han är

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

jaa, han var verkliigen söt. :)

jag tycker mycket om tigrerade hästar, men just med kombinationen nordsvensk blev det konstigt, och speciellt sen jag då läste mig till att den täckningen inte fick förekomma på en nordis..
det kändes lite som ett konstigt försök till att mixtra lite..

bubbelbubbel
0

*PUHHH!* läste en annons om nån förening i sthlm som ville ha en medryttare till en nordis, 500 kr i månaden för ridning en dag i veckan, 900 kr i månaden för två dagar…

Linda
0

-Det är dyrt att ha häst här i Stockholm bara att konstatera.

bubbelbubbel
0

det må jag då verkligen säga!
det stog även att dom ville ha färre ryttare till honom, så att dom hoppades att någon kunde ta flera dagar i veckan, men jag vettesjutton vem som har råd! ;)

Linda
0

I de flesta centrala stallen kostar det ca 5000:- att ha häst, hästägaren har utgifter som skoning (Ca 950:- tar de flesta hovslagarna för helskoning med brodd.), försäkring ca 1500:- i snitt), avmaskning, vaccineringar mm.

-Så visst tycker jag att medryttarna ska vara med och betala vad de rider för.

MVH Linda

(Delad glädje.)

bubbelbubbel
0

haha, jaa, det kan jag väl med hålla med om i vissa fall, och jo, i stockholm där allt är dyrare, så är det väl kanske lämpligt, men här där jag bor kostar en hovslagare kanske 3-400 kr så det är ju en skillnad, men jag tycker ändå det var ett rätt hutlöst pris..

emsems
0

TACK LINDA!

jag får alltid så sura miner när jag säger att min medryttare betalar.. men jag säger hellre det att jag har utfigter över taket, och får jag in en liten peng på att någon rider nån dag i veckan så hjälper det ju mig att behålla henne och dessutom slösa lite extra pengar på utrustning, träningar osv.

härligt med nån med samma tanke!

bubbelbubbel
0

jag har inget emot att folk betalar, och jag kan tycka att om man som medryttare är seriös så kan man mycket väl betala en summa om man kommer överens om det, men att rida två dagar i veckan för tusen kronor, det tycker jag är lite väl…

lisette
0

maj god vad söting på bilden

gejsa
0

Jag tar också betalt för att folk ska rida min fjording. Men är man riktigt seriös som typ vill tävla eller så ja, då får dom nästan rida gratis. För då jobbar dom ju upp hästen till det bättre och det är ju det som jag helst vill. Inte bara skogsryttare som kollar svamp i skogen medans dom rider som jag hade en förut. *asg*

bubbelbubbel
0

haha, kollar svamp. haha, dom förenar nytta med nöje :)
men hur mycket pengar brukar ni vilja ha då ?

lisette
0

hmmm inte medryttar prat här ju

gejsa
0

#18# Jag tar 200 kr/ månaden vid ridning en gång i veckan. 350 kr/ månaden  för 2 ggr eller mer i veckan.

gejsa
0

lisette det gör väl inget om vi spårar ur? Det gör vi ju överallt annars. Men å ena sidan var det ju bubbelbubbel som frågade och det var hon som startade tråden. Flört

lisette
0

ja det är ju sant, men å andra sidan finns det ju redan ngr trådar om medryttare… kan omöjligt finnas mer att avhandla! ;)

Faxlin
0

joho, massor finns det lisette. Lika mycket som det finns hästmänniskor här inne och fler ändå misstänker jag. hihi

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

gejsa, men det känns ju rätt humant, då får ju folk rida hos dig 3-4 gånger i veckan för samma pris som för en dag där, haha,jaa, det är ju självklart upp till var och en, men jag skulle väl inte varit så sugen på att betala en femhunding för att rida en dag i veckan, men sen har ju jag haft turen till att alltid få göra sånna saker gratis, och det är jag glad för.

sen precis som åsa sa, min tråd, mina frågor, och det finns alltid massa att avhandla om massa saker, och varför då inte lika bra ta upp det när det kommer upp i skallen, så känner jag.
känns en smula onödigt att starta en ny tråd för minsta lilla grejj som dyker upp i mitt huvud, då skulle det bli en del.

lisette
0

*flinar* ja tack för att du itne gör det bubbel!

bubbelbubbel
0

ja, oj så bra.

Kiara
0

#4&5 om man har en heterozygot hingst då blir bara 50 % tigrerade och om mamman som är skimmel också är heterozygot då blir 50 % skimlar och ibland blir fölet både tigrerat och skimmel vilket är en lite lustig kombination om man avlar på färg eftersom skimlar bleker tiger anlaget så den hästen blir ju vit så småningom i alla fall. De din häst bevisar det är att skäcken också är heterozygot

Det finns ingen slup vilken färg det blir på fölet, det finns en procentuell sannolikhet.

Den aktuella nordsvensken har 50 % möjlighet/risk att få ett tigrerat föl eftersom pappan är heterozygot.

Kiara
0

#4 jo just det två heterozygota tigrar ger 25 % enfärgade och det är ingen slump utan det följer strikta genetiska lagar.

bubbelbubbel
0

men som du skriver då kiara, att den har 50% möjlighet/risk att få ett tigrerat föl..har jag fattat allt fel nu igen, eller…var det inte så att nordsvenskar inte får ha den täckningen ? eller gäller inte det då om man korsar den med detdär ordet du skriver, haha, som jag verkligen inte vet vad det är, heterozygot…?
och får man egentligen korsa vilka raser man vill ?

Kiara
0

Fölet blir en korsning och ingen nordsvensk, ja man får korsa hur man vill (tyvärr)

En häst har alltid två anlag ett från mamma och ett från pappa

Om hästen har endast ett anlag (från ena föräldern) då kallas det för att hästen är heterozygot

Om hästen har en gen från mamma och en gen från pappa då har den två gener (i detta fall för tigeranlaget) och det kallas för homozygot

Men i ägg och sperma så är alla anlag i enkel uppsättning, då har ett ägg/sperma bara ett av hästen anlag som då möter den andra hästens anlag och på det sättet får det nya fölet ett anlag fån mamma och ett från pappa och en ny individ men nya egenskaper bildas. Därför kan man räkna ut viken sannolikhet man har för olika färg.

Blir man mer insatt så kan man även med hjälp av avkomman se vika dolda färg gener en häst har. Nu är färg inte en gen utan en serie gener viket gör det mer komplext (och roligare)

bubbelbubbel
0

jag finner det rätt konstigt ändå, att man får korsa precis som man vill, det känns lite som om det kan bli korsningar som kanske inte riktigt funkar ihop,  å andra sidan kan jag ju inget om avel, och det förutsätter jag att man kan om man ska avla. :)
men jag planerar att lära mig, då jag nångång vill ha fölisar :) hihi

men okej, att denna korsningen inte blir en nordsvensk är jag ju med på, det blir väl, nordsvensk/appaloosa väl ?
och när det är en sån korsning, så är alltså den tigrerade täckningen tillåten..hm. jag tror jag är med. *dum* haha

Kiara
0

Tyvärr så kan jag inte utrycka här hur synd jag tycker att det är att man använder vad som helst i avel och då framförallt inte godkända hingstar.

Avel är svårt och kräver mycket kunskap och det görs tyvärr många små föl enbart för att man "råkar" ha ett sto och en hingst. Man ser dessa föl sen när dom inte är gulliga och ulliga små fölungar utan får problem för att det inte fans någon tänkt avel bakom, det är då man tycker det är så synd att det är så lätt att släppa ihop två hästar i en hage och göra fölGråter Nu finns det även korsningar som är gjord med efter tanke, bra individer. Hela ridponnyaveln är ju en reglerad korsnings avel med godkända hingstar/ston och klara avelsmålSkrattande

Faxlin
0

Självklart måste man få säga om man är emot en viss del av aveln, det är ju vad man själv står för. Men man måste också tåla att andra har andra åsikter om det man tror på själv. hehe
Anser jag i alla fall. Men så är jag en riktig bråkmakare också så det kanske spelar in, jag tycker om att diskutera helt enkelt. Men jag respekterar alla för deras åsikter. Flört
Själv har jag väldigt starka åsikter om saker och ting. Men det förhindrar inte att jag kan ha förståelse för att alla inte tycker som mig. Jag har starka åsikter om folk som misshandlar sina djur, det är nog den enda åsikt som jag inte klarar av att andra tycker anorlunda heller. Då blir jag bara rikstokigt arg. Jag tycker inte djur ska säljas som en grönsak på en marknad, jag tycker inte man ska skylla alla fel på djuret utan vara lite mer självkritisk. Jag tycker inte man ska avla hur som helst på något djur, jag tycker inte man ska ta avkommor på ett djur utan att vara väl insatt i vad man gör. Och ja, nu kastar jag sten i glashus, jag vet det. För jag väntar ju själv föl på min dam och är livrädd för att jag absolut inte vet vad jag gett mig in på. Drömmer mardrömmar över allt som kan gå fel. Och dessto mer jag lär mig, dessto räddare blir jag. Så jag är nog ingen bra hästmänniska trots allt, men jag håller mig kvar här ändå. hihi

Ja, några av mina åsikter.

Audiatur et altera pars

lisette
0

åsa- hur kan du, du som itne har erfarenhet alls. du kommer att förstöra fölet… *tittar snällt på* nej jag skojade med dig…

Faxlin
0

Usch, vad hemsk du är lisette när du vet hur skraj jag är. *morrar* lite över elakingarna här inne. *fniss*

Audiatur et altera pars

lisette
0

*garvar stort* usch jag har saknat dig! det är så skoj att reta dig…

lisette
1

men tänk så trist det varit om man inte fått korsa som man ville. då hade det inte funnits labradoodles… dom är ruskigt söta..

http://www.labradoodle.com/

Faxlin
0

Visst är de söta, men det finns ju anledningar till att man inte ska blanda hur som helst. hihi
Om du tar två blandningar och blandar dem har du snart en hund som får kortslutning om blandningen inte upphör. Att det sedan händer olyckor gör inte att dessa hundar eller andra djur är värda mindre dock.

#36 Saknat mig? Jag har ju varit här hela tiden. hihi
Så retas på du, jag hämnas när du minst anar  det. *fniss*

Audiatur et altera pars

Kiara
0

#37 har jag missat något men när jag först hörde talas om rasen så var det ett medvetet avelsprogram för att få fram allergivänliga ledarhundar, så går ju alla avel till. Hästraser förbättras med andra raser och man väljer individer som har för ändamålet bra egenskaper det är det som är avelsmål.

Faxlin
0

Japp, men det finns de som tar en blandras av tre raser och parar med en annan blandras av tre raser, sedan parar de dessa individer och helt plöstligt tycker de att de fått en bra stam på sina hundar. Och då är det legalt att avla på blandraser helt plötsligt. Det vi talar om är att man kan använda en specifik ras i en annan ras för att få fram en resultat om 20 år som kan vara bra med den egenskap man är ute efter. Men som sagt var, att blanda och mixa hur som helst blir nog ingen människa glad över.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

#40 tyvärr inte djuren heller… men jag är och vill understryka inte emot korsningar jag är emot människan som korsar utan mål och kunskap. Det finns djur med stam också som inte ska gå i avel, klart att det sker misstag hingstar rymmer och det finns ston. Jag har ju både hingst och sto på gården och vist han kan ju komma lös. Men att medvetet para dom innan hingsten här godkänd för avel det tänker jag inte göra, även om båda är BIS-vinnare. Jag vill ha båda premierade innan det blir föl, om han nu blir premierad. Blir han inte premierad så blir det kastrering, det är ett bra preventivmedel, tyvärr funkar det inte i väntan på premiering.

Faxlin
0

haha, nej jag kan förstå att det kan vara tufft att kastrera som preventivmedel i väntan på premiering. Vore inte så stor idee då liksom. *fniss*

Audiatur et altera pars

Kiara
0

man få nog lyda det rådetWacko

lisette
0

# 38, ja jag har ju inte varit här så mkt på sistonde, det jag menade..

jag är ivf glad att man får korsa som man vill, jag har två underbara hundar som jag inte skulle haft annars.

men åsa. det du skrev att det blir kortslutning om man blandar ras på ras på ras. det händer även med renrasiga djur att dom kortsluter. det kanske är större risk när det blandas raser som inte "passar ihop"…

Kiara
0

#44 det spelar ingen roll när det gäller "kortslutning" om det är blandras eller renrasiga det är när avelns ändamål är pengar. När känsla och kunskap har försvunnit, titta på alla sönderavlade hundraser efter filmer (dalmatiner och collie tex) och nu små film stjärnehundar….snabba pengar "idioterna" köper. Det tar år för avelsföreningarna att rätta till Gråter

Avel med hästar med eksem (har en granne som sysslar med det) det är ju alltid någon som köper. Avel med djur med tvivelaktig extriör men rätt färg, för vad gör det om den svarta springaren inte kan springa den är ju svartRäcka ut tungan listan kan göras hur lång som helst och på båda sidor renrasigt icke renrasigt.

Den trevliga gatukorsningen som bara blev till när tiken rymde ett löp, frisk och sund och till glädje för många. Ja det finns bra djur på båda sidor, det är när aveln sårar ur och vi styr den utan kunskap och med fel djur som det blir fel…………….pengarPenga mun

lisette
0

om man tar valpar på sin (blandras) tik för att tjäna pengar är man fel ute. dom vi fick nadja av parade sin schabrador tik med en greyhound och trodde dom skulle få 7000 för valparna… dom har sänkt priset till 3500 och då får köparen chippa valpen själv. det är fel…

Roger
0
bubbelbubbel
0

hm. i vilket fall som helst bör man nog veta vad man sysslar med för det mesta iaf. :)

Faxlin
0

#45 Håller med till fullo. Finns inte mycket att tillägga där.

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

nä, det stämmer. ni är smarta ni :)

Faxlin
0

*Asg* Visst är vi. (åtminstone ibland) fniss

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Just nu så är det småhundar som det ska vara

http://www.ungtval.se/index.aspx?mainstart=main&article=780220

#46 Man måste vara rätt i tid också den korsningen had varit lättsåld på mitten av 80-talet

Faxlin
0

Ja, tänk på de stackars små vovvarna som smugglas in.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Vi du höra vad som hände mig på juldagenHemlis

Vi var hemma hos min mans syster och som vanligt började dom att lägga sig i var och hur jag skulle ha djur. Nu skulle jag föda upp små hundar för där fans det pengar.  Jag försökte förklara att man måste kunna rasen och åka runt på utställningar om man ska hålla på med hundavel och att jag inte har tid och kunskap med då jag har min hingst.

Då kommer det från systern, nej det behövs inte alls för hon har en bekant som korsar Naken hund och Papillon. Och hon, hon tog en kull på varje löp och tonåringarna var som tokiga i dessa hunda… alla flickor vill ha en hund i väskan och betalar bra för en hundPenga mun

Då blev jag arg, och sa:

"Jag vet ett bättre sätt där man kan få mer pengar, man importerar ryska kvinnor och låter dom göra barn med svenska män och dom barnen säljer man till pedofiler via Internet"

Det blev alldeles tyst i rummet i flera minuter, till slut bryter svärmor tystnaden och pratar om maten i stället. Det är faktisk nästan samma avsmak som jag känner för dålig djur avel.

När vi kommer ut i bilen så trodde jag min man skulle vara lite irriterad på mig men i stället säger han att han tyckte det var bra att någon äntligen kunde sätta dom på platsGlad

Linda
0

-Absolut, håller med till fullo.

gejsa
0

Ha, ha skulle vilja se deras miner. Du är ju livsfarlig att ha att göra med Kiara.Flört

lisette
0

då är man enbart pengakåt

bubbelbubbel
0

haha, vad roligt, skulle behöva göra nått sånt med min släkt. :)