Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2151 ggr
Pelzi
0

55 kg på shettis.

tycker ni att det är okej om min kompis rider en shettis på 101 i manken ganska grov shettis han har ganska bred rygg I skritt kanske en kvart max en gång i veckan, hon väger 55 kg och är 160 cm lång.

Tycker ni att det är okej?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Tusen
0

Inga problem!Skrattande

Jag skulle tro att hon inte tycker det är så kul efter ett tag eftersom hon förmodligen kommer känna sig stor och klumpig.

Min äldsta dotter har ibland hoppat upp på vår grova 104 cm höga shettis för att ibland kunna fånga in någon annan häst i hagen som inte vill bli infångad. (Funkar förvånansvärt bra att göra på det sättet.Skrattande)

Hon är 163 cm lång och väger ungefär som din kompis. Däremot tror jag inte hon skulle vilja rida ut med honom. Men vikten är inge problem. Inte så korta stunder.

Pelzi
0

#1 okej  ja man känner sig lite klumpig efter ett tag när jag var lika ång och vägde lika mycket man red ett par gånger sen orkade man inte för det var inte kul :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Lorita
0

om en ryttare på 227cm rider en häst på 150cm är det också OK?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Kimpa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan väl säga att jag gjort det ett fåtal ggr då jag behövt hjälpa barnen med inridningen.
Det har varit väldigt korta stunder, och som sagt fåtal gånger.
Men i övrigt skulle jag inte rida en shettis.
Däremot kör vi dem istället.
Jag är oxå 160cm och 55 kg tung.

Lorita
0

#4 så skulle jag också tänka Flört

Ps.

förlåt om jag är grinig idag men jag ska medela ägaren till en häst i morgon att han bör avlivas pågrund av ryggproblem, jag var och kollade honom en extra gång idag och det var inte en rolig syn. Ds

Tusen
0

20% av en grov shettis totalvikt brukar ligga runt 50 kg. Det brukar vara ett bra mått på vad de kan bära. Om man då väger 5 kg mer och rider korta stunder så tror jag inte hästen tar stryk av det. Det handlar ju om enstaka korta stunder i detta fall.

#3  Räknar du att rytttaren är 1,5 ggr större? Då kan vi ju vända på det hela och säga att om en ryttare på 165cm är lagom stor på häst på 165 cm så innebär det att shettisryttare inte skulle vara längre än 1 meter dvs c:a 4 år gamla. Där får man ju rida tills de blir 12 år och ofta runt 150 långa eller hur?!

#5 Ryggont lär ju komma av tyngden på hästens ryggen då den ridits, om den inte gjort illa sig i hagen eller på något annat sätt.

Lorita
0

på en häst på 165 skulle jag kunna tänka mig en ryttare på ca 185 (beroende på häst) och det ger en ryttre på 120 cm (lite broende på typ av ponny) på en shetis

#6 i detta fallet är det många orskaer och jag kommer råda till avlivning och jag erbjuda mig att vara den som håller i grimskaftet Gråter inte roligt men nödvändigt, lyckan skulla vara den dagen hästar inte är leksaker.

Tusen
0

#7 Det estetiska kan jag hålla med om men inte att det har någon betydelse om hon nu ska rida en kvart någon gång ibland.

Aribigga
0

Jag tror inte det är några problem heller, har själv suttit på min shettis lite ibland. Jag är lika lång men tyngre och han har inte alls haft något emot det (kom inte och säg nu att de inte visar obehag även fast de har det, jag känner honom tillräckligt för att märka hur han känner.)

Däremot tror jag att man får speciellt mycket ut av att rida en så pass liten ponny. Skänklarna är alldeles för långt ner och halsen känns alldeles för kort för att kunna rida ordentligt. Benen blir för långa och stegen för korta för att rida lätt (antar jag för jag har aldrig travat själv på en shettis.) Det borde även bli svårt att hålla balansen i eventuell galopp då man själv är alldeles för lång för en liten ponny.

Men skritta en sväng borde fungera.

lurvponnyn.vimeddjur.se