Vad för strömedel?
Jag ska ha min häst på box denna vintern för första gången på flera år. Så nu står jag inför valet av boxströ. Kutter, torv, hampa, halm, blandning ovh isf vilken?
Enbart kutter är jag inte så förtjust i då det lätt torkar ut fötterna på hästen. Dock är det fint att se på och luktar gott. Inte så förtjust i att mocka det (bajsarna faller sönder och allmänt jobbigt att mocka). Priset ligger väl på ca 100:-/bal
Torv gillar jag ju sedan tidigare och är det jag använt mest tidigare. Håller hästen lagom fuktig om hovarna. Lätt att mocka. Ser tråkigt ut och gör ofta hela stallet ganska dammigt (även om det är ofarligt dam för hästarna så ser det ju så tråkigt ut). Priset ligger väl på ca 100:-/bal
Hampa - någon med erfrenhet? Pris?
Halm är ju snyggt, mysigt att ligga i och praktiskt att hästen har något att tugga på när höet är slut. Dock gillar jag inte att mocka i halm. Pris vet jag inte vad jag kan få av bonden jag ska stå hos.
Blandningar:
Kutter/torv. Lite nyfiken på detta. Visserligen dammar det väl liksom torven, men kanske inte lika mkt? Luktar väl kanske lite mer som kutter (fräscht i min näsa) än enbart torv som i min näsa är luktfri? Pris vet jag inte här omkring.
Här finns också något nytt som är blandning av hackad (och dammsugen) halm, kutter och lite torv. Ingen aning om hur det fungerar. Pris ca 70:-/bal.
Någon som har fler förslag? Någon som har egna erfarenheter och åsikter att fylla i?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Halm pelletsen är toppen och otroligt dryg 

Jag föredrar torv alla gånger. Där jag står nu ingår spån så det får det bli, har inte råd att köpa till. Det är rätt dyrt ed torv (iaf dyrare än spån) men det är drygt och suger upp mer än dubbelt så mycket som spån. Dessutom luktar det mindre då torven är sur, eller nåt sånt, typ neutraliserar urinet.
Är lite svårt att mocka i början men så är det väl med det mesta.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag kör med torv i botten (närmast golvet) och halm uppepå, och mockar då inte ut kisset varje dag utan tar bara bajsarna. Mockar ut kisset ungefär en gång/vecka - då är det bara till o putta undan halmen.
Funkar galant!
#1 Ah just det, det glömde jag. Hur fungerar halmpellets? Pris?
#2 Torven är ju det mest lättmockade som finns!! Har iof alltid haft torv så jag kan nästan inget annat. Har mockat kutter också en del, då dom har det i ett stall jag brukar passa, och det är värdelöst att mocka. Men nackdelen med torv är att det är så mörkt och gärna dammar runt om i stallet - mkt städning.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har ju halm och tycker väl över lag bäst om det. Mockar med spångrep.. :3
Har lite ''halvbädd'' dvs tar bara tollarna sålänge det är torrt på ytan, så fort det blir blött igenom (mest i Dackes box då han pinkar mycket) blir det grovmockning. Det brukar ta 2-4 dagar med ''slarvmockning'' om de står inne hela nätterna, innan det behövs mokas ordentligt. Fyller väl nästan en skottkärra/box vid grovmockning. Går väl ett par ''skivor'' halm (liten bal) per dah, och en halv bal när vi grovmockat. Har 16kvm boxar men brukar lämna en halvmeter-meter oströad kant vid vatten och foder hinkarna, mest för att undvika att det råkar ligga blöt halm som kanske inte syns, precis vid maten.
Sen har vi ett väldigt luftigt stall, kan hända att det börjar lukta om man sköter boxen som vi gör i ett tätare stal.. fast jag tror inte det. Det luktar väldigt sällan nåt hos oss, utom precis när vi mockar ur helt.
Men trivs du inte med att mocka halm så är det ju inget bra alternativ ändå, man ska ju göra det så trivsamt det går när man måste mocka i princip varje dag. :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.