Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4172 ggr
cordenia
0

Sparkad häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att min häst blev sparkad i söndags kväll och fick då ett sår som var ca 3*0,5cm men rätt djupt så veterinären fick komma ut och sy henne med 3stygn.
Var rätt svullen till att börja med men har nu lagt sig lite, har stått på Metacam i 4dagar.
Enl vet kunde jag börja rida nästan omgående men tycker inte riktigt att det känns rätt.
Hon har sedan skadan stått ensam i hagen men tycker nu att hon ser lite ledsen ut över att behöva gå själv.

Brukar ni rida på era hästar fast de har suturer eller hur länge brukar ni vänta? Och skulle ni ha släppt ut hästen med kompis, det är bara 2hästar i stallet.
Kan tillägga att hon inte är halt utan fortfarande bara svullen och det brukar gå ner lite efter vi tagit promenader.

Bifogar en bild på vart såret sitter.

CelsiusT
0

Svår fråga. Jag hade inte ridit om hästen var svullen, även om det går ner när ni rör på henne. Det skadar inte att motionera hästen vid hand några dagar tills svullnaden lagt sig. Hade nog inte gärna ridit hästen sålänge den står på metacam. Men är hästen inte halt så borde det inte vara någon större fara att promenera med hästen vid hand.

Hurivida man kan släppa hästen med annan häst går inte att bedöma utan att känna hästarna ifråga och veta hur dom brukar bete sig tillsammans och i hagen (och kanske ävenbedöma utifrån hur hagen ser ut). Jag hade aldrig släppt ut min häst till dom andra hästar som finns i mitt stall idag, men hade jag fortfarande haft min förra häst så hade jag kunnat släppt ut henne till honom utan problem. Så det beror på dels hästarna, hagen, såret och allmäntillståndet såklart.

Medarbetare på westernridning.ifokus

cordenia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hästarna har skötts sig i hagen fram tills nu, har gått ihop sedan februari utan att något har hänt. Jag hoppas på att det var en engångsföretelse. Är en stor gräshagen som de isf kommer gå tillsammans i, är på ca 3ha.
Hon fick sista dosen Metacam igår.

CelsiusT
0

Ja det går som sagt inte att bedöma som utomstående som varken sett hagen, träffat hästarna eller vet hur såret/allmäntillståndet är. Du får nog antingen göra en egen bedömning eller kontakta din veterinär för rådgivning.

Om hästen har stygn så hade jag nog inte låtit den springa, vilket risk finns för när den går ihop med annan häst i så stor hage eller vid ridning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Motion är bra om hästen har en svullnad när den inte ömmar och hästen rör sig rent.
Dock kan motion även vara promenader, så fortsätt promenera du ;)

ebengtssson
0

jag skulle nog bara promenera henne tills stygnen är tagna så det inte riskerar att gå upp =)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se