Galler till slow feeding?
Har tänkt att satsa fullt ut på detta med slow feeding efter att ha "testkört" ett nät (4x4 cm) i två månader och är helnöjd!
Mindre nät kommer att införskaffas för att ha innomhus (hästarna står uppstallade på nätterna), men har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ha lite större nät ute - eller om jag ska göra en "automat" med typ kompostgaller eller liknande?
Ni som har gjort liknande automater med galler - hur stora hål har ni? 4x4 cm är rätt lagom i det mjuka nätet (ev 3x3 då vissa verkar få väldigt bra teknik redan), men det känns som att när de inte kan puffa och "greja" lika mycket med ett galler som med ett mjukt nät för att få ut små strån - behövs det kanske lite större med galler - typ 5 x 5 eller kanske någon cm större ändå?
Jag har tittat på kompostgaller, men det känns som att de håler blir lite väl stora (typ 6-7 x 10 eller så). Funderade då på att svetsa dit extra pinnar emellan bara, men undrade just om de skulle ha för vårt då…
Automatmodellen jag tänkt mig är i form av en rätt stor och låg automat (en lastpall med 40 cm kant ungefär - till våra B-ponnyer), där nätet skjuts i ovanifrån och hästarna äter sig alltså neråt i lådan så att säga.
Jag skulle ju helst vilja att det ska kunna vara helt fri tillgång - inte bara sakta ner ätandet med någon timme eller två. Men frågan är då vilken storlek jag ska ha på ett hårt galler?
Eller är det bästa kanske att köpa nät att lägga i i.af? Tänkte det var lättare att slänga i lite i en låda än att slänga i och knyta igen hönät.
Tacksam för tipps!
Hakuna matata!

Om hästarna kan trycka ner nosen mot höt så som i din låda, så borde det räcka med 4X4 cm galler. speciellt om du ska ha fri tillgång. Kompostgaller är lite för stort och inte så hållbart ( om någon skulle sparka på det eller dra tag ordentligt). Jag skulle försöka få tag i ett stadigare galler eller ha nät med 3X3 maskar.
Det finns färdiga automater med lagom stora galler att få tag i, sånna fyrkantiga som det varit plastbalja i. ett hett tips annars.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 Kompostgallret jag klämmt och kännt på har varit rätt stagigt faktiskt (finns ju både billigare och dyrare…), men verkar ju som sagt bli lite stort. Det får nog bli att pappa svetsar ett nät som passar i storlek i sådana fall^^
Vart finns dessa färdiga automater…? De med plastbalja är ju väldigt stora fyrkanter, antar du syftade på att ha ett nät där i isf? Känns nog lite onödigt med stå stort dock då hästarna går två och två och dessutom är små ponnyer. Kommer införskaffa en till varje hage (4).
Jag gillar inte heller att hästarna ska äta från sidan, vill att de ska ha huvudet plant och rätt längt ner. Så sidoautomater är inget av intresse.
Vet du anars vart man får tga på 3x3 nät? Man kan väll köpa av gävlenät på metervara om man vill, men hur mycket tar de egentligen…? o.O Har INTE blivit billigare av att leta efter bandymåls nät i.af…
Hakuna matata!

Det där med nät är inte så lätt. Jag vet faktiskt inte. Själv har jag en automat (stor, med lagom stora galler, behöver man inget nät till, till fri tillgång till halm) sen fodrar jag hö i lösa nät som jag hänger upp, 4X4 tyvärr, men det funkar.
Det är nog vilket som till din platta automat. Har du en händig far så är det väldigt praktiskt, annars borde det funka bra med ett dyrt och hållbart nät. (sånt som de har till storbalar kan du ju klippa upp i lagom stora bitar).
Anne

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min pappa har svetsat galler i armeringsjärn, tror det är ca5 ggr 5 cm, ska dock få dit någon järnpinne till då hon får upp för mkt. Hon är smart och har lärt sig tekniken. ;)
#4 Så du upplever alltså att 4x4 är för stort även med hårt galler? :) Mitt galler kommer ju ligga ovanifrån och trycka neråt (gör det lite lättare?). Har du ockå så eller har du bara ett galler från sidan?
#3 Vart får man tag på detta galler isf? :o Har bara sett den stora stommen (alltså där det är typ 20 x 20 mellan ribborna). vad är det för galler man har innanför då alltså? Kan man hitta det på typ nordpost eller så kanske (eller ännu hellre beställa från granngården)?
Nätet jag inköpt (4x4) från caisas shopp fungerar bra här i.af, ingen som verkar vilja äta det
Så kvalitén på det fungerar bra. Men vet att flera köpt nät från gävlenät där man kan beställa i metervara och man får kanterna sydda. Men har som sagt ingen aning om vad det kostar. En annan färg än vit vore ju dessutom praktist! xD Annars får jag väll införskaffa modell större nät som passar i pallstorlek typ :)
Mormor min tyckte vi kunde köra med näten lika bra… Men känns som att i längren är det lättare att bara flytta ett galler och hiva i :P
Hakuna matata!

#5 Mitt galler ligger ovvanpå grovfodret och trycker ner det. 4 ggr 4 cm blir nog lagom. Hade ca 3 ggr 3 cm innan men det var för litet.
#6 då är det 4x4 det får bli!
Hakuna matata!
vad är slow feeding egentligen? Bild kanske? Funktion?
#8 Det är "begränsad fri tillgång", vilket innebär att man saktar ner hästens takt att äta sitt hö genom att använda galler eller mjuka nät som hästarna då måste pula sig igenom för att komma åt höet. Många hästar hetsäter och därför är fri tillgång bra efter som de aldrig känner att de måste skynda sig för att maten tar slut. Vissa hästar fungerar det med att bara ställa in hela balar i hagen t.ex, men vissa blir lite feta ändå, efter som de tar för stora tuggor. Och det är där nätet kommer in. Hästarna känner sig alltså inte nöjda avängd mat i magen utan snarare antal tuggningar och ättiden. Sök på "slow feeding" eller kolla på denna film t.ex http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F%3Fgl%3DSE%26hl%3Dsv&hl=sv&gl=SE#/profile?user=SundHast&v=iIIacu3kigc&view=videos
Hakuna matata!
#9 Ok

#5 Det är alltså en stomme som redan har små galler. Inget man behöver köpa till, utan det är så redan från början. Ska se om jag kommer ihåg att ta en bild på det i helgen så får du se…
Anne
Vi byggde en låda med ett fast galler i, iofs en modell där de åt från sidan. Det funkade jättebra så länge vi fodrade med hösilage - när vi försökte med hö så kunde pojkarna inte dra ut stråna, de gick bara av! Nu vet jag inte hur det skulle funka med ett liggande galler, kanske är problemet inte så stort då?
När jag var i Ullared sist så köpte jag på bilavdelningen två lastnät runt hundralappen som jag tror hade 4x4 maskor. Tanken var att sy ihop dem dubbelt och knö in en liten höbal i dem till vintern. Men än har jag inte kommit så långt…