Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1970 ggr
Annisangel
0

Äntligen dags!

Nu har jag fått klartecken att börja rida igen efter förlossning, foglossning och det ena med det fjärde, gud så jag längtar.

Men jag vet ännu inte vilken dag det blir, ridläraren håller på att pussla ihop grupperna när jag ringde så hon bad att få återkomma och det känns så kul!

Men jag säger bara det jisses vilken träningsvärk jag kommer att få första gången… Geeez!

Någon som har någe tips man kan ta till för att lindra det värsta av träningsvärken??? Det var trots allt ett år sen sist…Tungan ute

Åh, måste ta med mig kamera och fota!! Inte glömma det, måste ju ha hästarna med mig hem!!!

Gnägg på er hela högen!Cool

Många Goa Kramar

Annisangel

silverorm
0

Vad roligt för dig! Hur länge sen är det du födde? Jag började rida när min son bara var 3 mån o det var lite för tidigt.. fick glapp i bäckenet bara för att jag inte kunde hålla mig. Lite surt..som jag får lida för resten av mitt liv (16 år sen). Suck.. Det jag hade mest problem med var att jag ammade.. sitta ner i trav med tunga bröst är ingen höjdare..Flört Jag red på som vanligt och stretchade lite bara efteråt, och en varm dusch förståss. Glad

Annisangel
0

Min lilla tös har nu hunnit bli 9 månader och det tycker jag är helt okej. Hon håller på att mattränas också, så nu kan andra också mata henne. Hm nä jag kan tänka mig att tunga bröst inte är någon höjdare när man sitter i traven… Okej, en bra behå ska införskaffas!!

Nej stackare med glapp i bäckenet och vad tråkigt att det inte går över hellerSkrikandes Ja, dusch är guld värt när man har farit runt på hästryggen!! Stretching får jag inte glömma heller!

TackKyss

Många Goa Kramar

Annisangel

Zadeira
0

Be att få skritta av hästen gående! Alltså hoppa av hästen och led den när ni skrittar av. Skönt både för dig och hästen. Det mildrar träningsvärk och kroppen stelnar inte till på samma sätt i allla fall för mig.

Jag red alldeles nyligen för första gången på närmre tre år, och jag kan säga att det kändes rätt mycket i framför allt ryggen och rumpan. (tog ett tag innan jag hittade tillbaka till rätt sits).

Annisangel
0

#3 hehe oj, 3 år ja då känner man nog ringrosten! Ska bli spännande att se om jag kommer ihåg nåt…

Smart tips att sitta av och gå med hästen!

Många Goa Kramar

Annisangel

silverorm
0

Du kommer säkert tillbaka väldigt fort, det sitter i ryggmärgen liksom.Glad

Jag började rida nu igen efter mer än 10 års uppehåll, har även en nackskada (diskbråck) o trodde nog när jag var som sämst att jag aldrig skulle kunna sitta i sadeln igen (ramlade när jag gick ner för trappor, golvet "gungade") Men nu rider jag igen, är medryttare på en kallblodstravare som (tack o lov) har ett väldigt mjukt steg och är väldigt mjuk att rida, stor ridbarhet!

Så kan jag, kan nog de flesta, bara man vill! Men jag lovar att det känns i kroppen efter ett dressyrpass! Skrattande Lycka till!

polgara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag red igen efter 20års uppehåll (trodde det var 16årTungan ute men satt o räknade på det) härom veckan o det satt kvar i ryggmärgen kan jag lova. 'nu har jag tom skaffat mig en hjälm så jag kan rida mera.

Har i alla år hållt på med hästar men inte ridit sedan min ridolycka för 20 år sedan

Annisangel
0

Igår var alltså första ridtillfället och det gick väldigt bra måste jag säga! Jag fick en stor häst (jag har alltid ridit små för jag tycker inte riktigt om stora) och jag har nog aldrig känt mig så lugn! Hoppas jag får fortsätta att ha honom det skulle vara kul!

Jo, jag håller med om att det sitter i ryggmärgen, ungefär som att cykla!!

Kram på er!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

[idada89]
0

Jag ska börja rida igen efter caq 7års uppbehåll, det var 7månader sen jag fick min dotter, så nu tycker jag att jag har tid och ork, längar tills jag ska till stallet, och få koppla bort "mamma rollen" en stund och bara vara Ida. :) Det är skönt att kunna göra de nån gång ibland, för man blir så inrutad i mönstren hemma när man är mamma ledig, samma sak dag ut och dag in :)

Sen ska jag delvis börja rida igen för min kropp blev så sliten efter min graviditet, var hos sjukgymnast härmodagen och då konstaterade han att jag har BEDRÖVLIGA muskler, ryggmusklerna ska vara tjocka som ett pekfinger, men inte mina heller, dom är jätte tunna och man kan känna revbens fästerna och de ska man absolut inte göra, så nu har jag fått ett styrketänings program och så ska jag börja rida, så då lär jag få ordning på kroppen igen :)

Kram!

Linnea
0

Det är bra att båda skritta fram och av till fots. Bra uppvärmning och avslut så man inte får så mycket träningsvärk i benen iaf. Annars kan man ju värma hela kroppen med olika övningar.

Skynda långsamt så går det fortare.

Annisangel
0

Precis samma för mig ida! Jag har bedrövliga muskler så jag blev tillfrågad om jag tränar något och jag sa att jag skulle börja rida och det tyckte hon var toppen! Jo det blir ju lite enformigt att bara gå hemma dag ut och in, man måste nog göra något eget, annars blir man knäpp tillslut!

Idag ska flickebarnet mitt döpas så det blir fullt upp hela dagen med sång, en skvätt vatten och en massa presenter från folk! Jisses, vart ska jag lägga allt, vi bor bara i en 2:a…Obestämd Kanske kan limma fast lite i taket, heheOskyldigTungan uteHoppas på att få flytta till något större snart!!

#9 Ja, det var en smart idé, ska testa det nästa vecka!!

Många Goa Kramar

Annisangel

[Theriss]
0

Hehe jag hade världens träningsvärk efter första riktiga ridpasset, jag provade att galoppera ett varv på volt i båda varven och jag trodde att jag skulle dö så andfådd jag blev. Jag kunde knappt andas Tungan ute Jag var busig och började rida redan tre månader efter förlossningen trots alla mina problem jag hade, för om jag inte fått komma ut till stallet hade depressionen antagligen blivit ännu värre.

Jag skrittade mest ut i skogen de första veckorna, sen la jag till lite trav och när sommaren kom på allvar flyttade vi in i ridhuset eftersom min häst inte klarar av alla flygfän som vill åt henne där ute. Det blir bara rodeo då.

Nu har det gått ungefär fyra månader sen jag började rida och konditionen är väldigt mycket bättre. Jag blir supertrött efter galoppen men jag kan i alla fall hålla en vettig galopp längre än ett varv på volten, hehe.

Jag leder alltid hästen några varv både innan och efter jag ridit, det uppskattas inte bara av din kropp utan även av hästen.

Annisangel
0

Visst är det härligt med hästar! Jag längtar tills jag kan ta med lilltösen ut och visa henne alla de stora djuren, tänk om hon också blir hästgalen, ujuj vad skoj! Men det får nog vänta en stund!

Jag kände också att jag inte kunde vänta längre med att börja rida! Jag hade bra sits tyckte ridläraren så den kom jag ihåg, men jag måste komma ihåg att lägga tyngden i stigbyglarna för jag tappar dom hela tiden, undrar vad jag gör för fel, antagligen klämmer åt med knäna för mycket!

Duktig du är som nu kan galoppera! *klappar händerna* Kysshihi!

Många Goa Kramar

Annisangel

[Theriss]
0

#12 Hehe tack =) Idag känner jag mig som en zombie efter ridpasset, är så sjukt trött i kroppen! Kämpade väl ;)

Har du ridit fler gånger sen sist du skrev Annisangel?

Annisangel
0

Nej, men ska rida imorgon igen! Hoppas på att få den stora hästen Obaiku (ubbe) som jag fick sist! Det var en riktig goding det ska jag säga. Får inte glömma heller att jag ska hjälpa till att ta ut hästarna i hagen efteråt. Sist kunde jag inte vara med och hjälpa till men imorgon ska jag vara duktig och ta en tripp till hagen!!

KramkramKyss

Många Goa Kramar

Annisangel

[Theriss]
0

Härligt =)

Annisangel
0

Jag fick en häst som jag red mycket innan hon kom, Fille så honom fick jag vid nästa tillfälle, ridläraren hade inte sett honom gå så bra förr… Det kändes kul att höra… Stackars häst vad han fick jobba. Det kändes som han tänkte: Här har man gått och haft det skönt en hel sommar och så måste man jobba.

När jag var klar och tittade ner på honom var han alldeles svettig kraken!!

Kram på dig, ha du ridit någe mer Theriss????

Många Goa Kramar

Annisangel

[Theriss]
0

#16 Det är alltid roligt att höra att man gör ett bra pass med hästen =)

Jag har ridit ett par gånger i veckan i ca fem månader nu, känns helt underbart att vara tillbaka i sadeln! Det gör gott för både kropp och själ =)

Annisangel
0

#17 Åh, tänk att rida flera gånger i veckan! Härligt, var är det då du rider? Nu senaste gången var jag förkyld så jag fick bli hemma oturligt nog. Men nästa vecka är jag redo igen!

Kramen på dig!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

[Theriss]
0

Jag rider en privat häst med skog, ängar, fält, ridhus och paddock inpå knuten. Kan inte bli bättre =) Imorgon hoppas jag på bra väder så jag kan ta första ridturen ute sen i våras. De blodsugande flugorna är inte så störiga nu längre.