Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 623 ggr
RubHel
0

Magnettäcke

En equiterapeut var idag ute och gick igenom Astra för hon har fått ont i ryggen. Nästa gång terapeuten kommer ut till stallet skulle hon ta med sig att magnettäcke.

Jag tänkte inte på att fråga henne just då (dumt nog) så nu undrar jag lite, vad är ett magnettäcke och vad gör det?

Maja
0

Vi använder oss av magneter på varmblodet i stallet som har problem med ryggen.. :)

Vet inte riktigt, men tror att det typ stimulerar något.. Hihi.. Men det är nog bättre att någon annan svarar.. ^^

MiaMaria
0

Jag hade magnetbenskydd på Musse, fungerade utmärkt. Han hade på sig dom på nätterna ist för lindor (han va lindad/hade skydden emellanåt på nättern). I första hand av säkerhetsskäl då lindorna åkte av väldigt fort och då ansåg jag de säkrare med skydden så det inte skulle råka strama någon gång. Och sen insåg jag verkligen vad dom gjorde, toppen!!

Här kan du läsa mer 
och även här

Snuttan2
0

Har en i ena stallet som annvänder sig utav ett stort tungt magnet-täcke av ngt slag, som dock är eldrivet. Väldigt märklig sak måste jag säga…

Har inte vågat fråga henne så mkt om det, även om jag är jätte nyfiken, men varför skulle man behöva ngn sorts ström till det, någon som vet?

MiaMaria
0

Det lät knepigt snuttan, de har jag aldrig hört om. Och tungt lät ju inge bra. Musses benskydd samt dom andra magnetprodukter jag varit i kontakt med har inte vägt speciellt mkt mer än vanliga saker.

Snuttan2
0

Jag har inte provat att lyfta det, kan vara så att hon har det på kärra och rullar in det för att hon inte kan koppla ur batteriet till det även, men det ser tungt och besvärligt ut…

Måste våga mig på att fråga om jag ser henne imorgon nu bara därför..

Vet att hennes häst har mag-problem iallafall, haft fler kolik-attacker senaste året…

gejsa
0

Det finns något särskilt täcke som man kan köpa eller hyra som är bra för magbesvär och annat med har jag för mig. Min syster snackade om det när jag inte visste vad jag skulle göra med Sorro. Men det var dyrt som sjutton. Kanske är ett sånt?

Mangis
0

De "förklaringar" som ges i länkarna ger mig allergiutslag. Det får allt komma bättre naturvetenskapliga teorier innan jag skulle utsätta min häst för sådant. Det finns mycket i naturen som inte är bra för varken människor eller djur. Vad kommer härnäst - radioaktiv värmefilt?

Snuttan2
0

Man sprutar ju radioaktivt ämne i lederna på halta hästar ibland ;)

RubHel
0

Tack för infon! :)