hur tränar jag upp...
hur tränar jag upp styrkan i galoppen?
min häst kan båda galoppfattningarna.. men när han fattat galoppen så måste han springa så fort för att kunna hålla den annars så blir han tvungen att sakta ner till trav.. hur ska jag träna upp styrkan så att han även kan hålla galoppen kort?
tips?
Fatta galopp - ta ner - fatta galopp - ta ner - fatta galopp - ta ner osv… Det bästa träningssättet jag känner till när det gäller styrka i galoppen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
men hinnar han liksom bygga upp styrkan då? blir de kanske lättare för honom tt kunna galoppera kort om man är på typ raksträcka eller i uppförsbacke eller är de bäst på ridvolten?
Hinner och hinner, det tar ju tid. Att han bara rusar i galoppen och inte orkar hålla kort tempo. I fattningarna har han ju en mer samlad galopp och det är ju just de musklerna som måste tränas upp. Och använder han de i fattningarna tränas ju de om du fattar galopp ofta (musklerna tränas ju när de används). Låter du honom bara rusa i full fart i galoppen spelar det ingen roll hur länge han gör det, han tränar inte de bärande galoppmusklerna ändå.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jo men de jag undrade var mer var de är bäst att träna de nånstans.. spelar de nån roll? eller de gå rvar som hellst där man kan fatta galopp helt enkelt?
Ja, det är vart som helst. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
okej då tar vi ute.. roligare där:P haha