Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2471 ggr
tessa
0

Sadelexperter - se hit!

Säger detta foto er någonting kring sadeln, vad det kan vara för märke osv… Det är en sadel med okänt ursprung.

Mvh Tessan

[louise80]
0

jag skulle kunna tippa på att det är en argentinsk sadel av något slag, ser ut att vara lite mer genomtänkt och bättre kvalitet än dom indiska. Men det e ju klart det är bara en gissning inte lätt att döma av bara en bild.

Finns det ingen märkning någonstans??

tessa
0

#1: nej det är jättesvårt men tack för ditt svar… ingen märkning någonstans, så vitt jag vet. Jag vill köpa sadeln men vet inte om jag vill/vågar när den är så okänd. Svårt att veta vad den är värd..

[louise80]
0

vad begär dom för den och hur gammal är den ?

tessa
0

Ska erbjuda ett pris. Vet inte, men den ska kännas bra i stoppningen och vara i bra skick.

[louise80]
0

den ser ju ändå rätt bra ut i modellen, självklart beroende på vad man har för krav och hur mycket pengar man vill lägga

tessa
0

Jag tycker också att den ser trevlig ut.. vill ha en sadel med lite djupare säte. Sedan ska den förstås passa hästen också, det är ju det allra viktigaste =)

[louise80]
0

vad hade du tänkt lägga för bud då

tessa
0

Det är ju det jag inte vet.. =) Vad tycker du?

[louise80]
0

2000-2500 kanske, hur mycket använd är den

tessa
0

Som sagt, ägaren har ytterst lite info om sadeln, har i sin tur köpt den av någon. Vet tyvärr inte mer än så..

Därför som jag känner att det är en vild chansning men kan man få den till ett bra pris, kanske man har råd med det - kan ju alltid sälja den vidare, om den inte passar..

[louise80]
0

ja klart man kan sälja den vidare men med tanke på infon så tycker jag absolut inte mer än 2500 för att då kan du förhoppningsvis få tillbaka pengarna om den inte passar

MiaMaria
0

Bilden??

Jill_Niss
0

Vilken bild?

tessa
0

MiaMaria
0

Tycker mig känna igen sadeln, alltså modellen/märket, men kan inte koppla nu vad de e för någon.. Ska klura lite på de

tessa
0

#15: Ja, gör gärna det och hojta om/när du kommer på något.. =)

MiaMaria
0

*visslar*

fridak
0

den auktioneras på tradera ju…är der därför du inte vet vad du ska ge för den? för att du ska ge ett bud? köp nu pris är ju 2200 iaf så det + frakt så ahr du ju sadeln iaf. auktion tradera

fridak
0

och hon bjuder på frakten vid köp nu så det blir bara 2,2

tessa
0

jag visste inte att den låg ute på tradera men jag tycker att 2000 kr är för mycket för en sadel som är helt okänd. - vet ju inte ens om det är något märke på den.

Snuttan2
0

Jag skulle nog inte våga köpa den..

Stoppningen kan vara hur som helst, bommen kan vara av… Ägarn vet inte ens vad för bomvid det kan tänkas vara på den eller sätes storlek, den har inget märke.. ehum.. Kan vara sönder och dåligt på sjuhundraelva sätt och direkt skadlig…

fridak
0

#21 men om man skulle hitta en riktigt billig sadel så kan man väl köpa och be en sadelmakare el sadelutprovare gå igenom..borde inte det fungera?

Snuttan2
0

Visst kan man göra det. Men varför lägga ut pengar i onödan på sadel som med stor risk inte ligger bra och det kan vara ngt fel på?

Ska man helt kunna konstatera att bommen är hel måste man öppna upp sadeln och ta ut den enligt sadelmakare & utprovare, inte ett lätt ingrepp = mkt svårt att konstatera att bommen är hel.

Större sprickor eller fel i bomen går ju att känna själv, men mindre sprickor i bommen tex..?

Visst kan man göra det alltså, men det är rent logiskt aningen sparsamare och säkrare att köpa sadel som med större garanti är hel och som passar…

tessa
0

Tack för era svar!

Ang. skada på bommen, så är det ju en risk man alltid tar, när man köper en beg. sadel.. men risken ökar förstås om sadeln har en okänd historia.

Att ta den till sadelmakare osom går igenom den, är ju ett alternativ, men då rullar pengarna och då gör man säkert ett mycket bättre köp genom att köpa en ngt dyrare sadel med bakgrundsfakta och/elr märke. Kul om sadelmakaren konstaterar att det är en skitsadel utan ngn kvalitet, då har man verkligen köpt grisen i säcken. men visst har du rätt i snuttan att det kan tyckas vara vanskligt att köpa en sadel, vars ägare inte ens vet bomvidd eller tumstl på sin sadel.

Dessutom upplever jag inte säljaren som särskilt trevlig, och även om det inte får sadeln att bli varken bättre eller sämre, tycker jag att sådant är viktigt..! =)

…så jag kikar vidare… tycker bara det vore kul med en dressyrsadel. Är inne på griffin, men syntetsadel i dressyr??

Snuttan2
0

Jag har nog aldrig ridit i en griffin dressyr, men i både äldre hopp och allround och klämmt på någon eller några dressyrmodeler ifrån dem… Jag tycker de har varit trevliga att rida i, även om de ger rätt dåligt med stöd, men de nyare ser ut att ha klart mer stöd och djupare sitsar.

Är det föresten Griffin i sig du tänker på eller Maxam eller Thorowgood (stavning?)?

Tummelisa
0

Det är inte billigt med 2200:- för en begagnad sadel utan märke. Jag kan inte få det till en märkessadel, utan tycker det liknar de indiska lågprissadlarna som till 90% är skeva i bommarna och knöliga i stoppningen.

tessa
0

#25: Jag köpte en griffin HB allround för ett tag sedan, - jättefin och i nyskick men bomvidden var på tok för smal för min pålla. Skulle vara "normal mot vid" men upplevdes snarare som åt det smalare hållet… snopet .- men en chansning såklart =) Men har hört att griffin kan vara lite smal i bommen,s å jag siktar mot vid i sådana fall så länge det inte är cob/haflingermodellen, som tydligen ska vara bredare.

men jag menar griffinsadlarna som nästan kostar 4000 kr som nya. Det finns ju olika modeller: "GRIFFIN HB DRESSYR, T4 GRIFFIN HAFLINGER/COB DRESSYR osv… Det finns tydligen en ny, dyrare variant också: "T6 Dressyr R. Davison". Sedan förändras ju modelleerna i utseendet, med olika mycket "mockaimitation" osv, så det är baske mig inte lätt att ha koll! =)

tessa
0

#26: nej det tycker jag inte heller, man vet ju inte alls vad man köper! Däremot är halva priset helt ok, men det är fortfarande är alltför vild chansning - åtminstone för mig.. Vill ju inte att hästen riskerar att ta skada, pga. att matte är dumsnål.