Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 3140 ggr
Ricko
0

Hur pass mycket orkar dem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltid när jag rider min medryttar häst är jag alltid rädd att hon fått jobba för hårt/galopperat för mycket osv.

Självklart är ju detta en grej som skiljer sig stort pga kondition, ras osv osv. Men på ett genomsnitt för en Kallblodstravare (Nordsvensk), 18 år med medel kondition. Hon har stått de närmsta åren nu men nu det senaste halvåret ridits och jobbats flititgt och byggt upp kondis, muskler och utbildats lite smått i ridningen osv.

Det är så himla svårt att säga något eftersom hon ibland kan stå 3-4 dagar och ibland inte stå på väldigt länge.

Somsagt är jag ofta rädd att hon ridits för mycket om jag ridit 2 timmar på en dag (med 30-60min villa i hagen mellan) och då hoppat lite och galopperar rätt mycket. Eller ja galopperat mycket är väl olika upp till var och en, och just det vet jag inte vad som räknas som mycket - lite och medel. Rider alltid ute så svårt att säga hur mycket hon brukar oftast bli galopperad. Även traven kan väl vara jobbigt för henne då hon travar som en ostkrok hehe.

Hon går på lösdrift och verkar inte direkt må dåligt av att få röra på sig utan snare tvärtom, mja vet inte. Luddigt inlägg och vet inte hur jag ska förklara allt, ge mig råd!

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

KillBerry
0

hästen mår inte dåligt av att få galoppera, man märker ju lite om hästen inte orkar mer ;)

tänk på att konditonen blir ju bättre med tiden så så länge du inte tvingar hästen att gaopperna även fast den kanske försöker bryta av för att den är trött är det oftast ingen fara :)

Lets not and say we did

CelsiusT
0

Jag tycker man märker lite på andningen efter galoppen om det är för mkt eller inte. Flåsar häst normalt en stund efter galoppen är det inga problem. Om hästen flåsar extremt mkt och länge efteråt och kanske även hostar/harklar, att det liksom inte släpper inom normal tid, då var det i mesta laget. Det är inte farligt att galoppera hästen för mkt om det bara händer nån gång. Det är dock inte bra att ha något som lockar hästen att galoppera mer än den orkar (tex en hästkompis som drar iväg mer än hästen i fråga själv orkar om den tänder på den "tävlingen").

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
0

2 timmar är ingenting för en häst i normalgod kondition. Var lite försiktig med hoppningen,  överdriv inte. men annars kör på bara! Du märker om hästen tappar sugen eller om den andas ansträngt även efter en skrittstund.

Ricko
0

Tack för alla svar, vad bra :) Då vet jag. Efter en ganska "lång/intensiv" galopp grukar hon flåsa nån minut och sen inget mer, så antar att det är lugnt då. Borde ju märka nog själv hur mycket hon orkar innan hon är helt slut tycker jag. Och sen är det väl så att häst som är van ridas hårdare/mycket - ja inte blir speciellt hårt då den är ganska van med det?

Under sadelgjorden blir hon alltid helt svart av svett, men det kan va även om vi ridit väldigt lugnt i bara 20 minuter så det borde väl bara ha med att det blir väldigt varmt där under? Testat 3 olika sadelgjordar men samma med alla. Då jag rider likadant barbacka blir hon ju inte svettig?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Zaphix
0

#4: Blir ju tätt under sadelgjorden, så inte konstigt att hästen blir varm och svettig där. Min häst är alltid svtiig där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#4 Min häst blir alltid svettig om jag använder läder- eller syntet-gjordar. Men använder jag repgjordar så blir hon inte svettig förren vi arbetar hårt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

KillBerry
0

min är ocå nästan alltid svettig under sadelgjorden, de behöver du inte oroa dig för :)

Lets not and say we did

Sarah
0

Tycker väl att det kan bli problem om de står mycket i perioder och inte jobbas ordentligt om de går hårt andra dagar. Om hon travar som en ostkrok är det knappast bra för henne att gå hårt i trav vissa dagar. Ofta blir de svetttigare av att verkligen jobbas än att springa, men att springa fel sliter.