Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1207 ggr
Ricko
0

Vad tror ni för mankhöjd,ålder samt vikt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva lite gissningar på vikt men framförallt ålder o mankhöjd på denna häst. Behövs till en sak i verkligheten alltså så inte bara för "kul o veta" :) Ryttaren på bilderna är ca 163cm.

Svårt o se (ålder o vikt) såhär på bild men på ett ungefär, vad tror ni?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

-

Ricko
0

-

WornOut
0

runt 150 cm, kanske 470 kg, ålder är nästan omöjligt att gissa utifrån bara bilderna. Men iaf ingen unghäst.. Snarare mellan 10-20

WornOut
0

edit, såg inte sista bilden förns jag redan hade skickat inlägget. Gissar nu på både större och tyngre.

WornOut
0

Läste även nu i mankhöjdstråden att du vill veta mankhöjd pga att du tror mätningen är fel. Vi kommer ALDRIG kunna avgöra detta åt dig genom att kolla på bilder!

Ricko
0

Okej, nä förstår det :) Bara o gissa på så får jag se vad de flesta säger. Ålder vet jag på ett ungefär men inte exakta, försökt o mäta också (dock inte "riktigt" utan endast med tumstock) och försökt väga med den här metoden då man delar längd osv men får inget att stämma hehe :P Jag får det till att hon är 145cm och väger 376kg men kan det verkligen stämma?

Nej vet att det inte kommer gå att säga, men vill bara har vad ni tror tills vi får passet och vet exakta. Varit massa problem med att få passet och ägarna (förra) sa först 20år och sen 18 år så vet inte riktigt. Tror mer på att hon är 18 då hon är, nä men alltså ingen som tror att hon är 20 som träffat på hur hon är men jao, vet inte..

WornOut
0

Kan garantera dig att du kommer få ett vettigare resultat av din tumstock än av oss som sitter och kollar på bilderna.

Vad är det du behöver ha måtten till?

Ricko
0

#7 Men kan verkligen hon vara så liten som 145cm? Och väga så lite som 370kg? Får ens en nordsvensk vara så liten?

En som ska komma och hjälpa till med körningen på henne och all utrustning osv som vill veta det :P

WornOut
0

jag tror inte hästen väger så lite som 370 kg. Men gissar på att den är mellan 145-155 i manken.

WornOut
0

Jag är 162 och min häst är ca 152. Och på denna bilden rider jag inte ens barbacka. Har inga barbacka bilder på denna dator. Plus att jag gissar på att min är lite tunnare än din och därför (om man kollar på benen) borde dina ben hamna mycket högre upp om hästen skulle vara större än min.

Zadeira
0

#8, Jag tror att längden nog ligger runt 145-150 cm. Vikten tror jag är mer än 370, skulle nog tippa på 400-450 kg, men det är svårt att säga såhär.

Tusen
0

Om du vill veta mankhöjd och ungefärlig vikt kan man alltid mäta detta med hjälp av ett måttband, tumstock och vattenpass. Mycket enklare än att sitta och gissa utifrån bilder.

Här är en länk på hur man kan mäta ungefärlig vikt.

Mankhöjden mäter du genom att lägga ett vattenpass på mankens högsta punkt och sedan bara ta en tumstock och mäta hur högt den ligger.

Alma-G
0

Min kille väger 400-450, nästan 140cm i mnkh..