Förslag på bett
Skulle behöva tips på ett lite skarpare bett till min häst som jag nu haft i lite drygt 3 veckor,han älskar att hoppa och blir då väldigt het och stark. Han går nu på tredelat med gummi och fasta ringar men i hoppningen så funkar inte det…Har testat rakt jaktkandar men då vart han helt stum i munnen,pelham har jag också testat men det tyckte han nog var lite för skarpt då han bara gick bakom hand typ hela tiden och koncentrerade sig typ bara på bettet.
Skulle ett babypelham kunna va något eller tvådelat jaktkandar har även funderat lite på ett D-rings?
Om jaktkandar/kimberwick inte fungerar så gör nog inte babypelham det heller. Om man itne rider med pelham som det är tänkt, dvs med två tyglar så att skänkeln bara används när det verkligen behövs - och annars fungerar som ett rakt bett. Obs! inga bett med kedja ska vara delade - alltid raka/hela (ev med port givetvis om man vill ha det).
Men om bett med skänklar är för starkt, och tvådelat inte fungerar så skulle jag till att börja med prova de mildare alternativen som är kvar ändå. Det kan räcka med att hästen trivs med bettet för att den ska lugna sig.
Du kan faktiskt prova med tvådelat bett istället för tredelat, vissa gär bättre på det efter som de inte gillar tryck på tungan. Eller så provar du ett helrakt som bara ger tryck på tungan istället. Ett tredelat ligger både på tunga och laner.
Prova dem gärna antingen som eggbett (små fasta ringar) eller ett fulcheck. Då trycker det lite snällare på andra sidan, och framför allt tydligare (är istället för D-rings bett som ger en svag hisseffekt, inte eggbetten alltså utan D-ring).
Köp bett på hästnet/blocket/tradera så sparar du många kronor tills du hittat det som passar!
Tänk också på att generellt sett föredrar hästarna ett smalt bett efter som det tar mindre plats i munnen, men det kan även vara en idé att prova lite tjockare med! Fast då borde iofs gummibettet du redan har fungera lite bättre efter som det är något tjockare.
Du kanske rent av kan prova bettlöst annars? Typ sidepull eller så? =) Man vet aldrig förrän man provat! Själv gick jag för övrigt från superhet häst med pelham/kandar till tredelat och lugn och sansad (någorlunda i.af)!
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Både på pelham och kimbelwick går det ju att rida med 2 tyglar, har du provat det?
Det kan även ta tid för endel hästar att vänja sig vid ett nytt bett så du kan tex prova ta en lugn uteritt på 1 timme med det nya bettet och sen se vad hästen tycker.
Skarpa bett ska inte vara delade ;)
Tack för svar!:D #2 nej det har jag inte provat,på pelhamet red jag med delta och jaktkandaret så red jag med bara en tygel. Okej,varför ska inte skarpa bett vara delade?;P #1 Pelhamet som jag provade var delat och han gick bra på det men ska nog testa ett delat eggbett å se om han går bättre på det än tredelat.

Hävstången i betten fungerar inte som den ska om betten är delade. Hävstångsbett (bett med kedja) ska alltid vara odelade.
Prova tredelat sötmalmsbett med koppar. Många hästar gillar smaken. Du kan också prova pelham med två tyglar. Hackamore, sidepull etc. Jaktkandaret kan ridas på två tyglar men det är tänkt att ridas på en tygel.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tycker inte babypelham blir lika stumt som du beskriver. Finns det något du får en känsla av kan vara rätt så testa! Ha det på i typ en vecka sålänge det inte är katastfrof så du verkligen hinner känna efter.
Mitt tips är att läsa och kolla upp lite om gagbett, tycker man får fin känsla på det och det är mjukt sålänge man vill att det ska vara det, (spec. om du har två tyglar)

Kolla också så att kedjan är lagom spänd, det är väldigt viktigt för resultatet.
Ett gagbett skulle jag aldrig stoppa i munnen.
TS prova ett rakt bett gärna med fasta ringar. Blir inga brytpunkter och jag har upplevt heta hästar som blir lugnare på detta bett.

den svenska översättningen på Gag, taget från norstedts ord;
gag
[gæg]Exempel
transitivt verb
a) lägga munkavle på; bildl. äv. sätta munkorg på, tysta ner; täppa till [munnen på] b) med. sätta munspärr i
c) parl.se guillotine ### amer. få kväljningar, vilja kräkas
värt att tänka på innan man stoppar ett gagbett i munnen på sin häst!!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 eeh ja fast gag och gag är ju inte samma sak, har man två tyglar som man ska är det ju som ett vanligt bett så länge du rider på tygeln i bettringen, och det jag använt har tjocka läder sidostycken istället för smala rep så det går ju att variera hur lätt det ska löpa, förstår inte detta hat..
Har ni ens ridit på det? Jag har tävlat på det ett par gånger och det var inte ens skillnad på min häst som kan bli mer än upprörd om han tycker det blir för mycket av någonting, så han hade nog reagerat om det var SÅ hemskt som dom flesta verkar tycka. Han blev bara lättare att få upp huvudet på eftersom han då blev en grävskopa efter varje språng..
Hoppa med graman för att få hästen att stanna hos sig funkar ju med. Tänk bara på att eftergiften då blir ännu viktigare och att gärna ha martingal att sätta gramantygeln igenom så inga ben kommer imellan.
Det finns ledade pelham som låser sig i mundelen också, alltså om du rider med dubbla tyglar och bara tar i den övre, så blir det som ett vanligt 3 delat, men tar du i den nedre (bettet vill vika sig) så låser sig bettet och blir som ett rakt.
Det är ingenting jag själv har provat, men en vän till mig har ett sånt på sin häst i hoppningen, och för dom fungerar det bra :)
Dock tror jag inte det var direkt billigt vid inköp ;)
8# Översättningen har inget att göra med namnet på det bettet.
Jag hade en väldigt het d-ponny förut som jag hade pelhambett på när jag hoppade, men jag upptäckte att ett helt rakt eggbett funkade bättre! Jag behövde bara lära mig att rida på det, det funkade utmärkt! Och efter att jag hade ridit mycket på det så blev ett tredelat eggbett "skarpt" för henne, eftersom hon var van vid ett så milt bett.
Hon trivdes väldigt bra på det. Så jag har gjort likadant med alla mina hästar, betslar ner och rider på det, trots att dom är heta och kanske svåra att kontrollera på även ett pelham. Min åsikt är att ett För skarpt bett är svårare att rida på, än ett lite för milt bett. Det krävs mycket utav ryttaren att sitta och rida med ett skarpt bett, så jag försöker undvika det så mycket det bara går.
Har även hört att om man ska ha ett hävstångsbett så ska det vara rakt och inte delat..
Men hackemore kanske fungerar? :) Annars gillar jag jaktkandar bäst, där kan du styra själv ganska mycket hur mkt hävstång du vill ha.

Rider min ponny på tredelat med fasta ringar i dressyren och tvådelat med "rörliga" ringar när vi hoppar, det går jättebra :P

#9 ja sålänge du rider i med den tygeln så blir det ingen gagverkan såklart men så fort du tar i den andra eländiga tygeln så blir det det.
#11 är det fakta du presenterar? isåfall vore en källhänvisning lämplig. dom har bara tagit namnet gag helt ur det blå menar du? det är bara ett konstigt sammanträffande? 
14#
din översättning av gag, är det bettet gag eller gag som i att få en kväljning som du översatt?
Jag har nämligen mycket svårt att tro att man döper ett bett efter att "få kväljningar" när en häst inte ens kan få det.
Så nej jag har inte fakta, men är endå rätt övertygad om att det inte stämmer tills någon kommer med fakta att det gör det.
#9 Precis, som ett vanligt bett i vanliga ringen. Men om hästen rusar med en och sticker så kanske man vill ha ett bryskt sätt att sätta stopp för den? Sen såfort den fattar, eftergift och beröm så förstår den snabbare nästa gång och tillslut kanske man kan betsla ner :)

Jag skulle satsa på lydnadsövningar innan jag betslade upp. Han fungerar ju i annan typ av ridning utöver hoppningen, och detta tyder då på att han inte riktigt respekterar dig. Så lydnadsövningar och träning för instrukör skulle jag helt klart råda dig till innan jag provade något annat!

#16 då hade jag valt en massa andra bett INNAN jag valde ett gag då gagverkan är väldigt otrevligt för hästen då den både trycker i nacken (=sänk huvudet) samt drar i munnen uppåt (=höj huvudet) samtidigt så det blir dubbla signaler.
#15 det är inte "min" översättning, det är översättningen på det ordet. testa själv. på samma sätt har pullarnosgrimman fått sitt namn (pull = dra).
18# på det ordet ja, Det såg jag med. Men blad & blad är ju inte heller samma sak.
Så jag undrar om namnet gag kommer från tex uppfinnaren eller vart det kommer ifrån. Jag har så himla svårt att tro att man skulle döpa ett bett till "munkavel" och sedan förvänta sig att det skulle sälja bra.
#18 och #19 Står på komas sida alltså, tex. pessoabett kallas ju det eftersom det är efternamnet på han som uppfann det. Pessoa betyder säkert något roligt på något språk men inte är det därför bettet heter så? Pelham.. vet någon vad det betyder eller kommer ifrån, varför heter det så? Är nog inte många som kan det svaret på rak arm och precis så lär det vara med gag också :)

#18-20 Det beror ju lite på hur gammal bett-typen/bettet är. Pelham tex har funnits väldigt länge, kavalleriet använde det. Namnet pelham har säkert sitt ursprung i hur det fungerade eller var det kom ifrån men eftersom bettet är så pass gammalt så kan det vara svårt att få reda på hur det fått sitt namn.
Hur gammalt gagbett är vet jag inte, är det gammalt kan ordet ha ändrat betydelse med åren, vilket ofta händer.
#21 Tror du att gagbett heter just det för att hästen vill kräkas och det är detsamma som munkavle/kvävas?

#22 Jag har ingen aning men är väldigt tveksam till det. Visst att det funnits många hemska bett men meningen har nog aldrig varit att hästen ska kvävas, fast man vet ju aldrig.
jag pratade med en tjej som sa att det kunde komam från holländskan där gag har flera olika betydelser bla, häva. Så om gagbettet nu kommer från holland så är mysteriet löst ;D