Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4883 ggr
Sizzi_
0

Häst som vägrar gå framåt?

Hej!

Jag har ett enormt problem med min foderhäst, som jag inte begriper mig på. Ska man hämta honom i hagen så vägrar han gå framåt. Jag har hållt på i månader och försökt få ordning på det, men det blir varken bättre eller sämre. Jag har frågat folk om råd och fått alla möjliga svar. Folk har sagt till mig att leda runt honom på stället ett varv och försöka gå framåt, och göra om proceduren om och om igen tills han går. Folk har sagt åt mig att ge honom något gott när vi kommer in, att ha ett spö med mig, nån sa att testa backa honom varje gång han inte går framåt så han tycker det blir lättare att bara gå. Jag gick till och med så långt så jag bad en bekant som syslar med djurkommunikation "snacka" med honom. Jag fick i alla fall inte ut något begripligt av det och jag förstår fortfarande inte, så jag är tillbaka till ruta ett.

Enda gången hästen går med är om den andra hästen också ska tas in, då följer han så gärna med. Men att ta in honom ensam är ett jobb på gott och väl en halvtimme innan han ens rör en fena… hjälp?

wtb
0

Går han fram av sig själv till slut? Har något av det du prövat funkat något så när?

www.frusundhs.blogg.se

Sizzi_
0

#1 Nej, inte av sig själv. Att hålla på och gå rundor i cirklar har funkat bäst, han tycker helt enkelt det är jobbigt att gå rundor så då går han framåt i stället. Men han går fem meter och sen är det samma visa igen.

wtb
0

Och det är bara från hagen han är sån, inte annars?

www.frusundhs.blogg.se

Sizzi_
0

Japp, enbart från hagen.

wtb
0

Ett tips är att få honom att gå några steg och innan han stannar så ger du honom en liten morotsbit (får godis när han går). låt han stanna om han vill men så fort han går några steg igen beröm och ge morot. Och håll på så tills han kommit in i stallet. Om det fungerar är det bara att ge morot mer och mer sällan sen när han lyssnar, och sluta med att han bara får i stallet när han har börjat lyssna.

Jag har alltid varit emot att ge "godis" men då min ponny nu har blivit helt underbar sen vi börjat ge honom en morotsbit när han gör rätt på det han brukat krångla med så tycker jag helt klart det är värt det. Han var omöjlig att få att komma i hagen, fick alltid gå längst in i hagen och hämta honom och han slängde alltid upp huvudet när vi ska tränsa. Nu efter ca en vecka så skulle jag lätt kunna roppa på honom och öppna hagen och han skulle springa rätt in i boxen där han vet att några morotsbitar och ett äpple väntar :)

www.frusundhs.blogg.se

Offbeat
0

Jag skulle tagit med mig ett ganska långt grimskaft och startat en dragkamp med hästen, när inte går så bara drar du i grimskaftet, lutar dig bakåt och i princip hänger i det, stå så tills han tänker framåt om det så bara är ett steg så släpp efter. Så det blir skönt att gå framåt och bara obekvämt jobbigt att stå still. Kan ta ett tag innan dom fattar. När ni väl är inne i stallet så ställ in honom i boxen och ge belöningsmat.
Och ang det där med att backa hästen när man vill få den att förstå så gäller det att typ backa 500 meter och vem orkar? Maria Gretzer hade clinic på skolan och påstod att hästar som inte går att lasta ska man backa, backa, backa gärna en km sen lovade hon att dom skulle gå på…?

Uss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hmm, som jag ser det är det helt klart en ledarskapsfråga eftersom han följer med när hagkompisen också kommer. Jag antar att du inte känt honom så länge.

Ibland fungerar ledarskapet bättre uppsuttet och då kan ett tips vara att försöka rida honom ut ur hagen - barbacka men med träns.

Det löser iofs inte problemet och på sikt behöver er relation förbättras. Jag skulle jobbat mycket från marken, absolut inte startat en dragkamp. Jag jobbar hellre med att flytta i cirklar eller backa, men inte i evigheter. Var uppmärksam på hästens signaler - om han slickar sig om munnen, eller småtuggar, så betyder det att han ger sig, du får bestämma. Sedan behöver det inte gälla i evigheter, men iaf just nu… Om han då inte gör det du ber om så har han förmodligen inte förstått vad du vill.

Jag skulle förmodligen använt repgrimma (funkar bättre än vanlig grimma) och övat morgon, middag och kväll en period; hämtat honom i hagen, upp till stallet där en krubba med några morotsbitar väntar och sedan direkt tillbaka till hagen igen.

Det gäller att vara konsekvent och ihärdig. Be honom med ett LÄTT drag i grimskaftet att följa dig, gör han det så beröm med en gång genom att slacka och låt honom stanna. Hästen kan inte tänka i flera steg t.ex. förstår han inte att uppgiften är att följa med dig till stallet. Om han tar ett enda steg med dig, eller tom ens tänker följa dig ett steg, så har han gjort det du vill. Beröm översvallande (vi hade en pojke som blev väldigt glad för berömmet och man riktigt såg hur han ansträngde sig för att vara till lags) och vila 2-3 sek innan du fortsätter med ett steg till. OBS börjar du med detta måste du ha tid att fullfölja tills du fått vad du vill, utan att tappa tålamodet, då raserar du allt du lyckats uppnå.

Lycka till!

Uss
0

Jo, angående att det funkar att flytta i cirklar;

Bland hästar är det den som bestämmer som flyttar på de andra. När ledaren kommer så flyttar man på sig, gör man inte det så djävlar… Det vet alla hästar.

När du flyttar hästen i sidled (eller i cirkel) så talar du om för hästen att du bestämmer, därför så funkar det att gå framåt efteråt. Men hästen är förmodligen inte övertygad om att du bestämmer, därför stannar den när den märker att den kommer ifrån sin kompis.

Att backa hästen är en mycket stark dominansgärning och bör användas försiktigt - en hingst tar det förmodligen som en utmaning och sådana är till för att besvaras…

Om du startar en dragkamp och hästen blir medveten om att den helt enkelt kan knata iväg med dig i grimskaftet, då har du fått problem! För vem tror väl att en människa på 60-80 kg kan hålla emot en häst på 500 kg eller mer? Nej, vi kan leda hästarna enbart om vi använder hjärnan, musklerna är inte till stor hjälp ;)

Jag är helt övertygad om att Flocken (medvetet med stort F ;) ) är det som har allra störst betydelse för en häst. Din häst kan vara den som leder Flocken och vill därför inte lämna den "obevakad", han känner sin plikt som ledare och vill inte svika sin kompis ELLER så är han den som följer och är osäker och känner större förtroende för sin kompis än för dig. Om du jobbar mycket med honom, aldrig sviker honom så kommer det att bli bättre.

jackiejohn
0

Min shettiskille hade ett liknande betende, han vägra låta sig fångas och än midre gå ut ur hagen Tyst

Fick tipset att jaga efter honom tills han blev trött/trötta = helt lönlöst!

Och när jag väl fått tag på honom så rörde han sig inte ur fläcken och visst en shettis är inte så stor men han är mycket starkare än oss människor ändå…fick tipset av en bekant att starta en dragkamp tills han gav sig kan säga att jag gör ALDRIG om något sådant! Foten i munnen Han är vallack men tog det ändå som en utmaning och reste sig och slog med frambenen och hade sig och efter de kom jag inte närmare än ca. 10m i typ 2-3 veckor…

Såhär gjorde jag:

Tillbringade oerhört mycket tid i hagen men inget fokus på honom, total ignorerade honom men gick runt i hagen och plocka och greja, efter ett tag märkte jag att han börja bli nyfiken på vad jag pyssla med och varför jag ständigt ignorera honom = HAN sökte sig till MIG, jag började då sätta mig på huk med ryggen mot honom och han kom närmare för varje dag och till slut kom han ända fram och börja snusa i håret på mig..

Fortsatte så några dagar innan jag vände mig emot honom när han kom fram och hälsa när han var lugn med de så började jag resa mig upp och klappa och bara röra vid honom. När han vart lugn med de så började jag flytta honom runt mig och ökade på så vis successivt kraven på honom och visst hände det att han stack men då ignorera jag honom och gick någon annanstans och det dröjde inte länge innan han kom tillbaka Flört

När jag kunde flytta honom runt mig hur jag ville och han kom till mig och sökte kontakt så började jag gå med honom mot öppningen och han streta emot lite ibland och då stanna jag och släppt grimman men han stod oftaste kvar flytta kanske någon meter sen tog jag honom igen och gick ut ur hagen och in i boxen Glad 

Detta tog någon månad innan det gick så lätt och fint, men jag kan säga att numera räcker det att jag ropar "OSKAR!!" så kommer han i full fart Glad 

Hoppas att du kan ha lite hjäp utav min historia och lycka till!

WinterPrince
0

Backar han, eller fryser han fast helt? Jag skulle testat att vända honom och sedan backa mot grindöppningen.

examynia
0

vill följa då jag har samma problem med min just nu.. han har varit hos mig i 4veckor å inte vägrat gå ut förrän nu så vill följa tipsen tack:-D

de där med att backa ut lät intressant.. måste testas:P