Skaffa medryttare
Idag kommer det en tjej som ska titta på min häst för att ev bli medryttare. Vad ska man fråga och sånt? Vad är viktigast? Har bara haft en medryttare innan och hon var inte mycket att hänga i julgranen. Denna gången vill jag lyckas lite bättre.
Hon är 13 år och kommer med sin mamma. Hon har ridit sen 6-årsåldern.
Hästen är då mitt halvtossiga russ (c-ponny) som är mycket riden men inte så mycket utbildad. Är tänkt att hon ska mest motionsrida, typ lugna turer i skogen och lite ridning på ridbana/ridhus. Mest så att han inte står flera dagar i veckan. Jag kommer att rida/tömköra ca 2-3 dagar per vecka.
Hon kommer att få rida för tränare om hon vill (hon betalar).
Vad ska jag tänka på när hon kommer?
Tanken är att hon inte ska betala någon fast avgift utan snarare hjällpa till med hovslagarkostnad och så. Hon måste ha anläägningskort när hon rider här och det kostar lite.
Skynda långsamt så går det fortare.
Lämnar ett hovtryck här, eftersom jag själv gärna vill veta! 
Min erfarenhet är mest att jag vill ha garantier på att medryttaren kommer då det är hennes dag. Blir vansinning då de ringer sent på kvällen och säger att de inte hunnit eller något sån´t. Därför tycker jag det är väldigt viktigt att, då det är en så´n ung tjej, att även föräldrarna förstår att de måste ställa upp i alla väder och ta ansvaret för det som deras barn inte klarar av. Sen är det detta med skador. var noga med och skriv hur du vill ha det där, både hästens och medryttarens.
Sen brukar vi mest titta på hur de hantrerar hästen och hur vetgiriga de verkar vara. Hur duktiga de är på att rida brukar vara av underordnande betydelse. Det kan de alltid utveckla.

Tack för tipsen! ja ridningen utvecklas, det är svårare att ändra deras syn på uppfostran tex. Blir gärna så som man lärt sig på ridskolan och det är nog inte så som jag hanterar min.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Jag hade gjort klart att det är så här man hanterar min häst, jag tolererar ingen ridskole hantering på min fjording då jag har så dålig erfarenhet kring ridskolor och hur de hanterar sina hästar.
Oavsett vad så är det Din häst och det är enbart du som kan avgöra vad som är rätt och fel hantering då det är Du som känner den bäst.
Din häst kanske måste bli riden på ett visst sätt, då kan inte din medryttare komma och säga "ja men jag rider så här blabla" utan hon får helt enkelt acceptera att det är si och så.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

#4 Jo exakt jag känner ju honom bäst och det finns alltid en anledning till varför jag gör på ett visst sätt eller använder en viss grej.
Så mest snack om hantering, vad medryttaren får/inte får göra vid ridning, hur viktigt det är att komma de dagar man bestämt och att hon verkar intresserad av att lära sig mer?
#5 Tycker jag låter rimligt.