Skör led efter inflammation?
Min pålle har en envis inflammation i högra hovleden fram. Det hade blivit bra och vi höll på att sätta igång och så vrickade hon till sig och "akutiserade" inflammationen, så nu visar röntgenplåten en aktiv inflammationszon igen.
Är det någon här som varit med om något liknande? Jag har hört att en led som varit inflammerad är mer ömtålig och "lättvrickad" under ganska lång tid.
Är det kanske bättre att inte försöka sätta igång även om hon ser ren ut efter behandling och vila, utan låta henne gå och drälla i en lösdrift över vintern? Eller ska man försöka sätta igång så snart det ser bra ut?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade satt henne på lösdrift, jag vet hur lång tid min egen vrickade fot tog att läka och helt bra är den inte än i dag, ibland så överanstrännger jag mig för mycket och då kommer smärtan som ett brev på posten.
Du kan gått hålla igång och rida tömköra i skritt undertiden på plant underlag.
Om så blir måste jag skicka tillbaka henne till ägaren för att gå i deras lösdrift.
När jag fick min häst för 2 år sedan var hon rejält sned i kroppen och höger fram-vänster bak var den svaga diagonalen. Vi har arbetat mycket med rakriktningen och hon har blivit nästan liksidig - och så kommer den här envisa inflammationen. Det jag är rädd för är att hon var sned för att hon alltid avlastat höger fram och att hon helt enkelt inte håller för att vara liksidig och arbeta jämnt.
Är det någon här som har liknande erfarenheter? Kan en svag led byggas upp och bli hållbar på en "medelålders" häst (12 år)?
Ja detta är ju ganska vanligt problem. Speciellt känsligt är det ju när det sitter i hovleden.
Varför msåte hon gå på lösdrift för att stå på mer eller mindre vila över vintern? Gör nog ingen skada om hon får stå på box på nätterna, kanske bara bra att hon får stå lite stilla och inte röra sig så mkt som dom gör på lösdrift, men inte helt stilla för det stärks hon inte av utan rörelse i hagen på dagen är bara bra. Men att ta det rejält lugnt under en lång tid hade jag absolut satsat på. Men skritta ut henne, kanske vid hand till en början och sedan uppsuttet och satts på att sedan sätta igång henne till våren.
#2 Har hon kunnat arbeta rakt förr? Har hon skadats någonstans och på så vis blivit sned? Kan hon ha gått med hovledsinflammation i många år utan att någon märkt det och avlastat och på så vis blivit sned? Hut gick hon igenom besiktningen vid köpet? Har du möjlighet att få ut historik om henne? Tex journalkopior eller liknande? Har ni kollat igen om så det inte sitter någonting någon annan stans?
Det kan gå, ingenting är omöjligt. Men det kan vara olika svårt och olika värt att satsa på. En häst som har haft problem under väldigt lång tid kan vara ruskigt svår att få fungerande igen. Hade varit av värde att veta om hon någonsin, och isf hur länge sedan, hon har varit rak och välfungerande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3: Jag har hyrt henne i 2 år drygt och när jag fick henne hade hon gått 1 år på ridskola. Där hade man inte arbetat speciellt med henne, utan hon hade mest fått springa omkring, underutfordrad för att inte bli för pigg och med Thiedemanntygel för att inte ha näsan i vädret hela tiden. Till den ridskolan kom hon från Tyskland och längre bak än så kan jag inte komma i historien, utom att hon varit "hobbyhäst" och eventuellt haft ett föl.
När jag hyrde henne genomgick hon en vanlig "gårdsbesiktning" utan anmärkning. Hon har pålagringar på båda strålbenen fram, mest på vänster, men de är gamla och väl avrundade. Hennes vänstra framhov är större och plattare än den högra. Detta tyder, enligt hovslagaren, på att någonting hände henne redan när hon var någonstans mellan 1 och 2 år gammal, som gjorde att hon redan då började lägga mer vikt på vänster fram.
Hon var kraftigt skev i bäckenet när jag fick henne, men om det beror på skevheten fram, eller om skevheten fram beror på bäckensnedheten, därom tvista de lärde. På samma sätt är det svårt att veta om hennes högra framben är svagare för att hon gått med mer tyngd på vänster större delen av livet, eller om det är tvärt om.
När hon kom till mig hade hon ingen överlinje och behärskade höger flänggalopp och vänster slängtrav. När jag haft henne ett halvår kom det fram en rörelsestörning som såg ut som en boghälta i höger fram. Den försvann med kiropraktisk korrigering av bäckenet, massage och riktad träning.
Tyvärr är det ju många som tänker att "Jaja, den är väl sån då!" och inte frågar sig VARFÖR hästen är sned. Om man arbetat med rakriktningen på denna pålle från det att hon började ridas, så hade hon inte varit ojämn nu. Å andra sidan kanske inget av hennes framben hade hållit då?
Saken är ju den att jag hyr henne, den här inflammationen kom fram när vi var på klinik för besiktning inför köp. Vi hade inte sett någon hälta hemma innan dess. Enligt hyreskontraktet har jag rätt att byta häst rakt av, eftersom den här är långvarigt obrukbar, men det vill jag inte. Det är ju just DEN HÄR hästen som är "min" häst. Samtidigt vore det idiotiskt att köpa henne som det är nu. Någonstans finns det också en gräns för hur mycket pengar och tid det är värt att investera. Med den här historien och de pålagringar hon har är hon i praktiken osäljbar.
Ägaren säger att de gärna tar henne till avel med sin halvblodshingst - hon har bra stam och är en härlig häst. Men då måste hon hålla för att leva i lösdrift och bära föl.
Jag vill göra det som är bäst för hästen. Att vara sjukhäst i stallet där hon nu står är inte speciellt kul, det är korta utetider och tråkiga hagar, så det är inte OK för en häst som inte rids och aktiveras på annat sätt. Jag har inte heller möjlighet att stalla in henne på något roligare ställe i närheten. Samtidigt älskar hon att få "vara häst" i en hästflock, så om hon bara håller skulle hon trivas storfint i lösdrift.
Usch, jag är alldeles rådlös!

Det var ju inget svårt val, avelsto skulle ju vara rena drömmen för henne och du kanske kan köpa ett framtida sto föl efter henne 
#4 Jag är ledsen att behöva säga det, men ärligt talat så låter det inte som en häst att satsa på, tyvärr. Även om du älskar den hästen så gör du bäst i att lämna tillbaka henne. Sanningen är ibland tung att möta, men jag lovar dig att det är en mycket tyngre väg att vandra om du ger dig på att försöka med den hästen. Been there, done that… Det kommer att komma igen, och igen och igen..
Låt hästen gå tillbaka till ägaren. Antingen klarar hästen att gå på lösdrift och i framtiden bära fram föl - toppen!! Eller så klarar hon inte det och då är det så..
Vad hade du tänkt att ha/har du haft hästen till?
#6: Jag har kommit till samma slutsats, faktiskt. Men bara för att jag älskar henne har jag tänkt behålla henne ett tag till, över den akuta fasen och under behandlingstiden (hon får denylbutazon nu), innan jag skickar tillbaka henne.
Hon är en hobbyhäst, vi rider (red) dressyr och hoppar lite för att det är roligt och bra gymnastik. Vi tömkör, körtränar för vagn, markarbetar och lösarbetar och är kompisar. Jag hade ambitionen att få henne rakriktad och stark och på några års sikt tänkte jag att vi skulle kunna bli så bra att vi i alla fall kunde göra alla momenten till ett lätt A1-program. Hon har utan vidare den potentialen - om man bortser från en olycklig svaghet i höger fram, då. Om det här hade hänt om 4-5 år hade jag själv tagit föl efter henne och haft henne bara som kompis och för markarbete och lek, men nu finns inte den möjligheten, varken ekonomiskt, socialt eller emotionellt.
Samtidigt frågar jag mig om jag inte borde köpa loss henne och få henne avlivad. Men det vore ekonomiskt vansinnigt och jag VET ju inte att hon inte kan klara livet som avelssto. Jag borde släppa henne och låta ägaren ta beslutet när nästa betäckningssäsong börjar …

#7 jag har ju träffat hästen och jag tror hon skulle stortrivas som mamma och belastningen är inte så stor på ett avelsto som går i lösdrift.
Ge henna möjligheten att få några föl
Lycka till! Hoppas du tar beslut som inte begränsar dig för mycket, det ska vara kul att ha häst och det är det med en frisk häst.
Idag fick vi domen - hon kommer aldrig mer att bli en fungerande ridhäst. Kanske, kanske en promenadhäst, men inte mer. Redan i morgon åker hon därför ifrån mig för att bli avelssto hos en person som tydligen övervägde att köpa henne till det redan innan hon kom till mig. En trevlig framtid för henne, men fy vad det skär i mig!

ge henne en morot från mig och jag tror hon kommer bli en lycklig mamma