sorro?
gejsa, jag stod i duschen och kom att tänka på sorro. av alla ting. ;)
hur är det med honom? du har kanske skrivit det i någon tråd som jag har missat totalt - men jag vill gärna veta. har han kommit hem och han är inte kass i magen eller?

Ha,ha stod du i duschen och tänkte på min häst??? Kan inte låta bli att skratta.
Jo, han är helt ok än. Han får ju fortfarande medicin. 75 tabletter om dagen som jag mosar och häller i honom med vatten 3 ggr per dag. Jag har fått gula kläder, fingrar och golvet är gult nu. Dom är gula tabletterna alltså.
Förra lördagen slutade jag med magsårsmedicinen. Han skulle äta denna medicin i 2 månader. Dyr som 17. Det kommer att kosta ca 6500 kr för 2 månader när detta är klart.
Någon här på ridsport ska komma i morgon och provrida sorro. Säger inte vem. *ler*
Men tack för att du bryr dig om min häst lisette. 
jag undrar vem denna någon är ;)
äter han 75 tabletter om dagen ???

Japp så det blir dyrt verkligen. På 8 dagar kostar det 870 kr.
Ja, du får nog undra ett tag. *ler*

Oj dyr medicin .. MEn skönt att det går farmmåt :)
Vem kan den/hon vara ? :P
jag tror jag vet vem det är. tror iaf.
herregud, det är inte lite tabletter det…..
men måste du betala allt det själv ?

tror jag också vet vem det är ;P
ja det finns väl bara en här inneifrån som det pratats om som skulle rida honom såå….:P den andra skulle väl rida gejsa (hrm lät skumt)…;P

Ha, ha ni vet nog kanske vem det är. OM man kan lägga ihop två och två så…
Jag får betala allt själv ja.
hm, två plus två är fem va ?
oj, då blir det dyrt, taskigt att det inte går via försäkringen….

Ha,ha ja det är nog fem.
Jo, men jag hade tur när han låg inne i 20 nätter iaf. Hade en sådan försäkring så det var bara självrisken. Men den försvann den 4 april nu. Så nu är det självrisk och 10 eller om det är 20 % utöver. Annars hade jag fått betala ca 7000 kr till.
ja det var ju skönt, kan nog bli lite lätt dyrt att ligga inne på sjukan med häst, vad kostar det per natt ?

Vård per dygn 279 kr. Sedan tillkommer visst stationerad vårdavgift på 604 kr per dag. Medicin kostar ju osv osv.

Alltså 883 kr per dygn. burr!
huaaa !! inte billigt inte !

:D

Nej, men dom vet ju att försäkringsbolagen oftast betalar också så….
jag tror ni har blivit avslöjade nu ;)

eller hur? =)

Ha, ha hon är på väg nu. Sitter på tåget och jag ska hämta henne strax. Hej så länge. 
jag hoppas ju att du tar bilder gejsa !!!!!!!!!

vad skönt att han blivit bättre… :D
vet faktiskt inte varför jag kom att tänka på sorro när jag stod där inne. men jag var tvungen att koppla upp igen, annars hade jag glömt bort att fråga nästa gång jag var online.
hoppas det går bra på provridningen då.

=)

Ett utlåtande från både Gejsa o Snuttan saknar jag ;-)

Vilka busar du har Gejsa ;)

Ja jag såg de Snuttan, ser ut som om du spänner dig i korsryggen…?!

Jag vet ärligt talat inte vad som är med min rygg just nu… Jag är naturlit född med rätt kraftig svank, och svankar därför en del pga det. Men för ett tag sedan så försvann svanken när jag fick lite muskler tillrättade och sedan så blev mina muskler överarbetade utav den nya ställningen och pajade ihop. I fredags så var jag hos min extra tränare som boxade till min rygg efter att jag ansträngt den rätt mkt och det gjorde ont igen och då fick jag aningen mer rörlighet igen, men tydligen så ser den mer ut som en fällkniv som ser ut att smacka ihop bakåt nu… Hmm..
Nu var Gejsas sadel ingen vänn alls till mig, den var omöjlig att sitta i :p Så det gjorde det ju knappast värre, fullt så här mkt brukar jag inte svanka till häst tycker jag och x-tra tränarn sa ju inget om svankandet i fredags vilket hon ju skulle ha…
Jag har ju så pass mkt svank just nu så att ska jag sova på rygg måste jag ha kudde under svanken för att inte den ska rätta ut sig efter sängen å översträcka musklerna :S Behöver egentligen sitta med en kudde med om jag inte ska säcka ihop med kut-rygg.
Jag får ju inte in rumpan under mig för att komma åt sittbenen när jag svankar så å så tappar jag ju en del utav skjut i ryggraden… Syns tydligt på den här bilden, att trekanten i sitsen inte blir rätt, att jag sitter för mkt framtill, tippar och får ank-bak å så blir svanken bara större… Kanske andas egenom kroppen, rulla runt axlarna, sätta mera på sittbenen och
Ska maila till min tränare å gnälla lite å se vad hon säger…
Jag skulle inte tro att jag är spänd i korssyggen, satt å lekte lite med att rätta ut ryggen nu på stolen, och det är när jag tvingar den att bli rak som korset blir spänt, stretar och jag känner av att de ytliga hållningsmusklerna på vänster sida utav ryggen inte orkar och jag blir sned = voila, Snuttan har hittat varför hon känner sig sned (förutom att hon har svårt att länga vänstersidan till vänstersittben när man behöver korta hs och h. sittben) :)
Haha, orkar ngn läsa mitt babblande?
du gillar dina solglasögon snuttan ;)

Visst orkar vi. Jag har ju själv fel i ryggen. När du berättar hur ont du har och hur du gör så är det lika som för mig lite grand. Har man ont när man sträcker ryggen så blir det ju att man svankar för att det inte ska göra ont.

#33# Ha,ha dom var inte på hela tiden. När vi fikade var dom av. Men det var jäkligt soligt i dag och varmt. Hade själv solglasögon ute i dag.
gick allt bra och så nu då ?

Hi, hi har redan skrivit det i #27#.
fast det var väl en till som var med ? som inte sagt nått…? ;)
och snuttan, du är lite lik johanna sällström….

#38# Jaha, du väntade på svar från snuttan med.

Jag funderar över min duma rygg just nu å ynkar mig över hur oroligt det är att se sig själv på bild :p
Jag är inte vänn med solen bubbel :p Jag tål varken solljus i ögonen eller på huden, har inte så mkt att välja på om jag vill kunna se nått eller tänka nått alls ;)
Att jag tar av dem inne är för att jag är en gnutta uppfostrad, hemma släcker jag å drar för överallt (är snarare alltid fördraget
) eller så sitter de på :p
Det gick bra, vi bröt inga ben å ingen gick in i något (höga krav för vad som gills för att gå bra ;)) alla var snälla, eller hur? 

en tränare sa en gång till mig att man inte ska sitta på underlivet, vilket jag tycker du gör på sista bilden snuttan.?

Du ska sitta på en trekant, med tre punkter, sittbenen och sedan ett ben jag inte kommer ihåg vad det heter, men i framkanten utav underlivet. Så ja, du ska sitta på unerlivet. Gör du inte det hamnar du i stolssits och trycker hästen framför dig hela tiden och kan inte göra några som helst korrekta uppfåningar/inbromsningar med sätet.
På sista bilden har jag lättat av sittbenen på tok för mkt som jag redan kommenterat :p Gör det antagligen pga två saker framförallt: det gör det lättare för mig att svanka och avlasta ryggen och jag hamnar lätt i stolssits och har varit tvungen att jobba rätt mkt på att sitta på benet i framkanten utav underlivet så jag har antagligen jobbat in det för mkt och släppt det andra :(

Bjuder på några fler bilder på busandes hästar…
bus 1 med Sorro på andra sidan staket som vill vara med
Gud vilka charmiga bilder du fick Snuttan. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jätte härliga bilder!! Fille ser så härlig ut!!

Ha,ha kul att se sina egna hästar springa omkring. Sånt jag aldrig tar kort på annars. Visste inte ens att du tog foton snuttan. Eller rättare sagt jag märkte aldrig det då.
vad stor fille ser ut nu !
ah, på såå sätt snuttan, då förstår jag varför du har dom på :)

Ja, fille är väl 138 cm om inte mer och gobban är ju bara 158 så.
ja det är ju ändå en bit, han ser rätt kraftig ut också.

Nja, han är inte fet men stabil om man säger så. Han är nästan värre än fjordingarna på att "dammsuga" allt hö. *ler*
sa ju inte att han var fet ;) sa ju att han var kraftig, han ser stor ut. :P haha, hö är nog gott. :D

Nej, jag vet att du inte sa fet. Jag skrev det så du förstod. *ler*
hihi, ok, då förstår jag dig. ljus tycker jag också han är, jämflrt m,ed nån bild när han var liten…

Han har olika färger sommar och vintertid. Blir mörkare på sommaren. Kul att du såg det.
#54 Lyrik blir oxå mörkare på sommaren, nästan kolsvart. Är svartbrun på vintern.

Han solbleks alltså?
Jag tror att jag någon gång läst någonting om att hästar somm blir solblekta bruna egentligen inte är svarta, utan mörkbruna, att en riktigt svart häst inte ska ha något brunt? Det låter ju rätt logiskt när man lysnar på namnen på färgerna, men hur är det genetiskt med det, någon som vet?

Solbleks blir väl fel om hästen blir mörkare på sommaren. Då borde den väl bli ljusare om den bleks?
fille har ju inslag av lite rött eller fuxfärgat i man och svans också. När han var 1 år så var den väldigt mörkfuxfärgad. Har blivit mindre med åren.

Jag är för trött för att läsa rätt 

#58# Ok! Jag förstår. *ler*
Klart hästen kan solblekas om den är mörkare på sommaren.. Vinterpälsen bleks i vintersolen. ;) Det gör den i alla fall på de flesta svarta hästar jag vet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#60# Tror du också missuppfattat Alex. Min häst blir mörkare på sommaren. Inte ljusare alltså solblekt. Fille är ljusare vintertid.
Ja, mörkare på sommaren, alltså solbleks den på vintern. ;) Tror inte jag missuppfattade i alla fall? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sommarpälsen är mörk när dom sedan sätter vinterpäls blir den ljus. Och vinterpälsen kan ju inte bli solblekt eftersom den inte finns på honom på sommaren. Eller ?
Ah okej, den är alltså ljus direkt, då är jag med. ;) Det blir faktiskt Snædis och Þerna också kom jag på. Snædis är ju isabell, men vinterpälsen har samma färg som manen. Þerna (musblack) är riktigt grå på sommaren, men mer nåt ljusbrun-aktigt på vintern. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, jag minns inte vad Filles färg heter eg. Min granne som är duktig och har några islänningar talade om vad den kallades. Ska fråga henne. Men det heter visst något när dom skiftar färg vinter och sommartid.
Finns ju färgväxlare, men det är inte de här. Det är väldigt ovanligt, och lite skillnad på sommar- och vinterpäls på islandshäst är inte direkt ovanligt. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nja, färgväxlare sa hon inte att det hette. Ja, jag får fråga henne.
Ah okej. Gör det, skulle vara kul att veta. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tror gejsa att min isis har exakt samma färg som din. På vintern har min likadan färg som på bilderna här och på sommaren är hon svart som natten.
Tummanruunikko heter hennes färg på pappren, så det är inte svart iaf men vad det är vet jag inte heller. Kan någon översätta det så varsågod :)
Härliga bilder på dem föresten :D

#69# Ha, ha det är ju på Finska. Har du samma färg på din? Det har jag missat. Ja, visst blev bilderna mysiga. Lite action i dom äntligen. Jag är ju så dålig på att ta foton så det var kul att snuttan hade med sin fina kamera. Själv hade jag min gamla digitalkamera som inte tar så fina kort numer.

Hihi, det är finska jo.
Musta är svart så därför vet jag att det inte är svart det handlar om iaf. Tumma betyder mörk men jag vet inte vad ruunikko är.
Jepp, min har exakt samma färg på vintern som din har på bilderna, lite smått rött sådär, det är slående lika. Har tyvärr ingen bra bild på denna dator, man ser färgen bäst när solen lyser på.
Det är kul att en gång få se vad du pratat om, just det att de busar omkring. Det är verkligen fart i dem :D

Ja, precis man ser det röda mycket bra i solen. Ja, jag vet att jag har skrivit mycket om mina hästar hur dom busar. *ler* Och inget har jag visat. haha
Försök att leta upp ett foto och visa är du snäll. Vore kul att få se det.

Ja, jag ska göra det när jag kommer hem och om jag kommer ihåg dvs. Händer det inget från min sida så påminn :)

Ok! Och jag ska fråga grannen vad färgen kallas. Har för mig att hon sa något visst namn för det när vi var och tittade på våra hästar. Hon köpte nämligen ett sto från samma ställe. Dom är halvsyskon.
Inte fått reda på det än, gejsa? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#75# Vad! Tänkte jag en bra stund innan jag kom ihåg vad jag skulle fråga. nej, jag har inte träffat grannen än. Jag ska fråga. *ler*
Hihi inte lätt jämt. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Va fin sorro är! Riktigt fin gejsa!

#78# Tack ska du ha byebye. Ja, jag tycker också att han är fin. Han ser ut mer som en liten ponny på håll. Eftersom han har så pass kraftiga ben och så.

Nja, så brun vintertid tror jag inte Fille är. Men rätt så likt är det nog iaf. Har inte träffat min granne än. Men ska fråga vad/om det hette det där när man skiftar färg.

#84#På den bilden ser din häst ut att ha väldigt svart man och lugg och är brun. Men min fille har inte svart man och lugg. Det går i brunt med fuxinslag som skimrar i solen. Gud vad svårt att förklara. *ler*

Så härligt med busbilder!! =)

Åh, vilka härliga foton snuttan. Gör det något om jag snor några bilder?
Ser ju riktigt fina ut mina hästar om jag får säga det själv. Fast gobban är 22 år. *ler*
Men vad liten Fille ser ut att vara. Fast han är ju inte det i verkligheten ju.

Varsegod :) Är du eller Elin intresserad utav ridbilder när hon rider? Jag kan lägga upp dem privat så inte alla måste se dem om hon vill det ;)
#94: Men det vore ju så kul att se - älskar ridbilder ;)

Både jag & Elin är hjälmlösa på en del bilder, så de får inte ens läggas ut här om ngn av oss hade velat den ;)

Ja, du får gärna skicka dom till min mejl. Du fick den förut va?
Sätt ut några med hjälm ifall du har och om dom är bra. *ler*

Se där, dom bilderna var ju också bra. Allra helst den när Sorros man fladdrar för vinden.
Ingen kommentar från någon annan?