Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2691 ggr
hejpadaj
0

Din värsta uppstallning...

Såhär i efterhand kan man skratta åt det, men det kändes säkert förjäkligt.. Jag vill läsa om era värsta händelser som uppstallad hos någon: Var det massor med skitsnack, var det någon som var lite finare än alla andra osv…

Min värsta är nog när det hela tiden försvann saker i stallet för att "någon" alltid lånade och aldrig lämnade tillbaka. Min ponny åt mestadels fodermorötter en period, och det kvittade hur många lappar jag skrev om att det är MIN ponnys morötter och inte till alla, det försvann ändå hur mycket som helst varje dag..! :-/

Det slutade med att jag låste in ALLA mina saker i skåp!

[donkeyqueen]
0

*putt*

WinterPrince
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Värsta för mig var en lösdrift där det lovades fri tillgång på ekologiskt hösilage.

När jag flyttade därifrån i slutet av oktober hade dom fortfarande inte fått hösilage alls och ligghallen var inte ströad.

Dessutom skadade sig min häst och fick boxvila över helgen. Det skulle hon ha extra betalt för att jag använde en box och när jag kom så hade han varken mat (som låg utanför och skulle ha getts) eller vatten.

Som sagt, vi flyttade illa kvickt!

CelsiusT
0

För 3 år sedan när jag kom till ett nytt stall så lovades jag 4 fodringar/dag och att stallägaren alltid skulle se till att det fanns vatten, detta har aldrig skett. När jag har behövt vara borta nån dag så har jag bett dom att fodra och kolla vatten vilket dom säger att som självklart ställer upp på, när jag kommer tillbaka är alltid vattnet slut och jag ser att dom inte gett hästarna mat (jag sa till dom men nästa gång hände samma sak så efter det har pappa fått åka dit när jag inte kan). I stallet så åker grejjer runt hela tiden så man hittar inte sina saker när man ska ha dom. Jag gillar att städa och hålla rent och städar ofta i stallet, men varje dag som jag kommer så är det lika illa som innan jag städade (fattar inte hur dom hinner stöka ner så mkt). En gång så hände en olycka på gården med en av mina hästar som blev rädd och slet sig. Jag fick då en utskällning för att jag ställt hästarna så nära kanten (där vi alltid ställer hästarna). Jag sa då att alla andra uppbindningsplatser var ju upptagna av massa saker varpå stallägaren menade att jag borde ha städat gårdsplanen innan jag hämtade hästen (det är itne lite småsaker utan en jäkla massa och tunga grejer vi pratar om så de tär orimligt att jag som inhysing ska städa gårdsplanen varje dag, speciellt som det ser lika illa ut igen nästa dag). Det värsta är att dom skryter om att dom har sådant stort säkerhetstänk på deras gård. En gång när min häst stog på boxvila (lösdrift i vanliga fall) så när jag kom till stallet så hade dom ställt 2 ensilge balar framför min hästs box så dörren itne gick att öppna. Tänk om det hade börjat brinna, ska dom bli brännskadade för att få ut min häst då? Eller hade dom planerat att lämna henne innebränd?

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
0

Har varit med om mycket konstiga och inte allt för trevliga grejer i olika stall men kan ta ett exempel iaf :)

Min häst föll ur i hull och jag "fick inte" ge min häst någon annan mat än vad deras pensionerade travare fick.. Han var inte värd mer än dom, var deras argument. Jag fick inte rida ut barbacka, för att det var en sådan säkerhetsrisk. Stallägaren tog (när jag mot all förmodan hade lyckats övertala dem att min häst var tvungen att få annan mat) oblött lucern (pellets) och betfor och gav ca en skopa var till sina hästar på samma gång som min fick mat för att det inte skulle vara "orättvist", kan tillägga att detta var mina säckar hon tog ur..
Skulle kunna fortsätta i all evighet:P

Lina
0

Min värsta är när stallägaren börja anklaga mig för djurplågare när jag började trickträna min häst när han hade boxvila för att han skulle bli stimulerad på något sätt stackarn.

Samma stallägare sa till min mamma när hon va ute i stallet att min pojkvän slog mig. Jag kom med blåtira till stallet en gång som jag fått av honom men av misstag när vi busade och brottades (vilket hon tyckte va helt idiotiskt att busa så i ett förhållande)

Hon sa även till min pappa att jag inte skötte om min häst. Att jag inte mockade bla. Vilket va en lögn.

Samma kvinna hatade även min pojkvän men hon visste inte värför, det bara va så.

Vi flyttade också snabbt efter allt skit som hon höll på med.

Peppe
0
  • Stulet foder/utrustning/övriga saker
  • Vägran att samarbeta, låta alla hästar äta på olika tider så de fick titta på när de andra äter/samma med ut o insläpp
  • bråk om hagar, alla ville ha "den bästa"
  • inte låta hästarna gå tillsammans pga ägarnas agg mot varandre
  • elaka meddelanden på white boardtavlan
  • 4 svårt vanvårdade hästar varav den ena fick akut belastningsfång pga att hovslagare ej varit ute på 8 månader. de skor som inte ramlat av växte in i hoven. de fick heller ingen mat.
  • allmänt tjaffs om sopning av stallgång/placering av utrustning/hö osv osv osv

allt detta i samma stall. det var total anarki, stallägaren ville inte lägga sig i, de hade själv inga hästar utan lät oss alla bestämma allt själva. tjejer på 8-15 år!!!! det säger ju sig självt att det blir kaos.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Just detta med att stallägaren inte gör upp klara regler är nog det värsta som finns.

Vi har stått i två stall där ägarna inte velat lägga sig i tills det blivit försent.

På ena stället skulle man gå efter "sunt bondförnuft", vad nu det är, i alla lägen. Naturligtvis blev det kaos i ett stall med 8 olika hästägare och 12 olika hästar. Ingen visste vad som gällde.

I det andra började dessa "elaka" meddelanden skrivas på tavlan. Då var det 4! hästägare i stallet.

Efter det har vi haft eget stall. Mycket bättre även om man får göra allt själv.

Zadeira
0

Jag har aldrig haft egen häst, men en medryttarhäst som var uppstallad på ett ställe där jag och stall-ägaren inte kom överens alls. Jag promenerade en hel del ute med hästen istället för att rida, och var gång vi varit ute och gått frågade han "varför rider du inte? Det där är ingen ordentlig träning. Promenader ger inget!" Han hade aldrig någon aning om vad vi jobbade med på promenaderna eftersom han aldrig såg oss ute, ändå tyckte han att bara för att jag gick på marken kunde inte hästen jobba.

Lorita
0

Spilta i stort stall utan hagar, varje dag var en plåga att känna att hästen inte fick vara häst.

Så fort jag fick möjlighet så flyttade jag hästen och under tiden jag stod i stallet "fusk" släppte jag hästen på en ribarna en vit från stallet varje dag, så fick vara häst en timma eller två Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Driva]
0

Jag har inte haft egen häst, men jag har varit medom konstiga människor som ställt upp hästar i stallen jag varit i..

En 14 årig tjej som bodde 5 mil ifrån stallet (på andra sidan stan som låg i närheten så det tog ganska lång tid för henne att komma till stallet) med två hästar, en shettis och en större ponny. Hon kom dit kanske varannan helg, hade ingen medryttare, så gav hon hästarna jättemycket kraftfoder, så när honr ed sin större ponny så skenade den och stack med henne pga överskottsenergin. Och hon tyckte det var jättemärkligt! Shettisen kunde enligt henne inte backa, vilket gjorde det jättekrångligt att lasta av hästen. mIn kompis red shettisen ibland och den kunde visst backa, bara man var lite envis. Sen när de flyttade från stallet "försvann" massa prylar, typ sadelvärmare och annat. De hade själva lämnat kvar  massa sunkiga garderber som stallägaren flera gånger under flera månade bad de hämata. efter 6 månader slängdes de och då blev det ett rama skri om att stallägaren skulle polisanmälas för det var saker värda flera tusen (jo tjena..) fast det hände inget mer efter det….

I ett annat stall var det en vuxen kvinna som hade sina två hästar, hon kom också dit kanske en gång i veckan och då stack hon ut och galopperade. Hon tog ett föl på ena hästen som hon utan avänjningsträning lämnade vind för våg i en box då en gång i veckan eller en gång varannan vecka när hon stack ut och red….
Hon köpte de dyraste grimmorna och sadlarna till sina hästar och hade alltid de nyaste kläderna, men jag tyckte så synd om hennes stackars hästar…

Klasselover
0

I det värsta jag stått i försvann det saker, snackades skit, skrevs meddelanden på tavlan om att "alla måste hjälpas åt!" fast stallägaren själv inte rörde ett finger, hon red bara. Dessutom fick man en massa tråkiga kommentarer om hästen som var ditten och datten.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mari
0

När jag hade häst så hade jag bara uppstallning första året har jag för mig, sedan byggde vi äntligen eget stall på gården :-)

På uppstallningen så tyckte jag att det var bra sammanhållning och inge skitsnack utan trevligt och mysigt. Dock var det bara bra ett tag för sedan blev min häst och den andra som stod där tjuvridna! För när stallägarens barn hade kompisar med sig så kunde de inte rida själv på deras häst utan då tog det någon av våra hästar utan att fråga..
vi kunde se att sakerna var använda och det var sadelmärken på hästarna.
Även fast vi sa till så tjuvreds de fast inte lika ofta. Då var det verkligen skönt att få komma hem till ett eget stall, min häst och den andra flyttade in och mig veteligen så hade vi det bra ;-)

Anledningen till tjuvridningen har jag hört lite på efterhand var för att de tyckte sig ha tillstånd till det eftersom vi inte betalade så mycket i hyra så kunde vi använda varandras hästar i princip så som vi ville.. Detta var inte ok för varken mig eller den andra tjejens vars häst också blev tjuvriden!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

komkoma
0

Jag hade en dam uppstallad hos oss, I vårat stall som drev mig till vansinne då hon nästan varje dag anklagade mig, mina syskon, de andra i stallet för att stjäla av henne, både foder, strö, borstar, pälsglans. Hon tyckte alltid att hennes borstar "inte låg som hon lämnade dem"

Vi hade kommit överens om att hennes hästar skulle få gå in vid dåligt väder, EFTER lunchfodringen. Men hon kunde ringa från stallet helt vansinning när klockan va 12 för att det regnade ute.
Fick en utskällning i stallet en dag när jag kom tillbaka från min ridtur eftersom jag inte hade tagit in hennes hästar vid detta EXTREMT DÅLIGA VÄDRET! Jag va knappt blöt och förklarade lugnt att jag va lååångt hemmifrån när det börjadfe regna lite smått och påpekade att jag faktiskt inte kunde galoppera hela vägen hem bara för att hennes hästar riskerade att bli lite blöta.
Listan kan göras lång på allt som hon hittade på & till slut ville vi inte ens gå ned till stalet när hon va där.
Det hela slutade iaf med att min p0appa sa upp hennes stallplaster även om hon hade 4 st och det va mitt i vintern (inte lätt att hitta nya att fylla stallet med då)

Efter att hon hade flyttat snackade hon jättemycket skit om oss och sa att alla ute i vårat stall va totalt okunniga och att vi vanvårdade våra djur. Mådde riktigt dåligt av det ett tag.
Så det är inte alltid stallägarna som är värst :P

WornOut
0

Kom på ett till exempel på jobbigt stall nu som jag hade min ponny i..

När folk ska hålla på och lägga sig i och snacka skit !! Usch!

Jag red min häst för mycket på volt, jag galopperade för mycket på min häst, jag hoppade högre än hästen klarade av så det var djurplågeri (ca 110 på en dponny ?!:S), jag använde för skarpa bett (3-delat med parerstänger?!?!), jag brukade släppa lös min häst på stallplanen och säga till henne att anfalla barn (HAHA xD), Jag slog min häst (min häst hade varit misshandlad tidigare och hade jättesvårt att lita på människor så det skulle vara det sista jag gjorde!!).

Ah, förstår inte människors nöje i att hålla på så? Nu, några år senare har jag fått veta anledningen till att folk var sådana mot just mig.. Jag var för glad och skrattade för mycket, tyckte om hoppning och brukade gå ut och rejsa i skogen ibland, och det passade inte in i deras dressyrstall -.-

[pixa3]
0

Var uppstallad på en ridskola tidigare, ingenting funkade!
Vi var ca 4 privatryttare som hade våra hästar uppstallade där, ingen trivdes speciellt mycket.
Vi fick ofta hjälpa de små ridskoleryttarna att förbereda sina hästar, eftersom vi var dom enda i stallet, ingen personal fanns på plats när de små barnen och deras hästrädda föräldrar kom inför lektionerna.
På stalljourerna fick vi ta hand om ridskolans hästar, trots att vi betalade väldigt mycket för att stå där, och det var ju inte bara lite vi skulle ta hand om dem heller.
Det var mockning och ryktning och en himlans massa, trots att de flesta av dem hade skötare som ska ta hand om dem på helgerna. 
Ingen av privatryttarna var särskilt glada i det, för varför skulle vi ta hand om deras när vi betalade så pass mycket, och knappt fick något tillbaka av dem?
Det slarvades med måltider och foderburkar, täcken sattes inte på vid dåligt väder trots att det stod på täckes-tavlan, och med deras ridskolehästar var det mycket viktigt med täcken.
Det stals saker från privatsadelkammaren pga dålig säkerhet, ALLA visste vart nyckeln låg, eftersom täckesrummet till alla hästar ligger i rummet bakom privatsadelkammaren. 
Styrelsen var allmänt sur och tvärsför, gick inte att prata med dem eller komma med minsta lilla förslag innan man blev hatad och fick blickar kastad efter sig.

Den stallansvarige ansåg att dom minsann inte behövde hjälp eller extra personal, utan dom klarade sig jättebra.
Jo, uteblivna fodringar, inget vatten, ingen personal i stallet när ridskolebarnen anländer och ska göra i ordning, då klarar dom sig tydligen.

Nu till det jag tycker är extra knepigt..
Ordföranden i ridskolans styrelse (dam 50+ inte speciellt hästkunnig) är skötare på en av ridskolehästarna, och hennes dotter (20+, den stallansvarige) var skötare på en annan ridskolehäst. 
Dom två är skötare på ridskolans två snällaste hästar, finns säkert andra som förtjänar att vara det.
Och det sjuka är att ridskolan nu endast har 5 hästar, och dom har allihopa stått där i över 10 år!

Dom köper in sadlar från Börjes utan att prova dem först, när sadlarna väl är i stallet så provas dom runt, och den sadel som passar sämst på alla andra hästar, är det en liten fjordingskorsning som får. Alltid är den den lilla hästen som får det ingen annan ska ha.. Kan tillägga att hon ofta är halt och oren..

Nu har jag fått säga mitt, och är glad att jag inte längre är uppstallad där! :)

hejpadaj
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En sak som hände på sommarbete… Vi var 3 som skulle dela på en sadelkammare som var ca 3x4 m stor. Sakta men säkert så började 1 av personerna att ta över sadelkammaren totalt: Alla krokar som var för "allmänheten" var snart upptagna av hennes saker (hon hade 7 träns till sina 3 hästar, varav en hon red ibland. De andra stog) Vi reagerade väl, men eftersom hon hade flera hästar så hade hon väl mycket grejer…

En dag hade hon släpat in en stor träkista in i sadelkammaren: Den var ca 2x1x1 meter stor, och gick bara att placera på ett ställe i sadelkammaren eftersom det på de andra väggarna var dörrar eller dyl. Kistan placerades i min del av rummet, och mina saker spreds i hela rummet och stäldes slumpvis där de fick plats!!! Min sadelhängare blev över hennes kista, så jag kunde inte nå sadeln utan att ställa mig på kistan och stäcka mig ordentligt.

Samma person skötte dessutom stallet väldigt dåligt: Vi har hästarna på bete i ett stall med 3 boxar och 6 inhyrningar. Alltså har vi bara hästarna där på bete, och tar in i stallet när man sköter dem. Regnade det så kunde hon ta in hennes hästar i stallet och fullständigt okupera detta, så våra fick gå ute även om man ville åt en stallplats för att förbereda för ridtur. En av dem åt något foder som smetades ut över väggarna, och inte helt åts upp så det blev liggande i krubborna. Antingen tills någon annan häst satte i sig det innan dess matte han stoppa, eller tills det blev dåligt och luktade illa.

Har nu i efterhand hört att många har haft problem med henne som inhyrning…