Pelham och martingal?
Hejsan!
Jag rider min häst på ett rakt Pelham när jag är ute i skogen då han blir så taggad så det är svårt att hålla honom. Jag har då två tyglar men iom att han ibland ställer sig när jag håller in honom så behöver jag en martingal men jag vet inte riktigt hur jag ska fästa den…
Hur gör ni? Trär ni igenom båda tyglarna eller bara en, isf vilken tygel?
Jag brukar ha den igenom den tygeln som sitter överst :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar också trä den genom den "milda" tygeln. 

Han stegrar alltså? Och hur ska martingalen hjälpa då?
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Vart står det att han stegrar…? De brukar väll snarare kunna bli "stjärnkikare" när de är heta så då vill man ju inte bli knockad i värsta fall.
Hakuna matata!
Jag förstår inte heller hur en martingal skulle vara till nytta på en stegrande häst..?

#4 det står: "iom att han ibland ställer sig".
Jag tolkar det som stegring eftersom hon vill ha en martingal. Om den tex bara ställer sig helt still så börajar man nog inte fundera på martingal.
Men som sagt, om den stegrar gör martinalen ingen nytta.
Oavsett vad den gör, försök ta reda på varför den gör det den gör istället för att "dölja" problemet. Det blir bättre i längden.
#6 din "förklaring" gjorde iaf inte mig ett dugg klokare haha, vill att TS ska svara, jag blir nyfiken.
Det jag menar att han ibland blir så taggad att han står och studsar på stället och ställer sig, när jag håller "fast" honom då backar han och kör huvudet upp och ner. Då jag inte vill ha en häst i ansiktet använder jag martingalen 
Ja men då är jag med :) Om han ställer sig för att du tar honom i munnen, så försök att öva avsaktningar för sits och röst och ta med dig det ut i skogen sen.

Tycker du borde se över foderstat, kolla upp honom hos vet. och jobba med dressyren innan du betslar upp honom + använder martingal..
Studsar han även när du rider på milt bett? Han kanske försöker komma undan bettet?
#9 Jag övar allt jag kan men har jag ett mildare bett drar han iväg utan någon kontroll alls i 180 med pelhamet kan jag i alla fall kontrollera farten och när och hur långt vi ska galoppera 
#10 Det är jättesvårt att hålla hullet uppe på honom då han ändå är 22 år och Engelskt Fullblod. Kondition och muskler är det inget fel alls på men han måste ha mycket hö och kraft ändå. Ger honom groov 90 då det är bra till heta hästar och även ger hull, han käkar också Krafft Oil för hullet. Foderstaten har jag fått hjälp att få fram med hjälp av ägarna av hästen (SHJ) och det har funkat jättebra med den hittils.
Vad tänker du skulle behövas kollas hos vet? Hans tänder kollades innan han kom tillbaka från sommarbetet och han ben är jättefina och är aldrig gallig eller svullen. Han hade erlichias för 1,5 år sedan men har annars aldrig varit sjuk eller halt under dom 3 åren jag har haft honom.
I dressyren är han helt otroligt seg då han verkligen inte tycker det är kul dessutom ser jag verkligen ingen anledning att trimma dressyr på banan 5 dagar i veckan på en 22 åring? Jag rider dressyr på banan som mest en gång i veckan. Han är hopphäst i grunden och nu är han skogsmulle. Han är duktig i dressyren och lätt att jobba med men det är i skogen jag behöver träna, inte på dressyrbanan.
Jag behöver ett skarpare bett då jag inte har lust att galoppera i 180 genom hela skogen utan att ha någonting att säga till om. Martingalen är en säkerhet - för mig.
Han studsar alltid. Spelar ingen roll ifall jag jag rider på pelham eller tredelat. Men med det tredelade skiter han tillslut i att jag håller honom och sticker iväg ändå.
putt

Tack, nu har jag fått lite vesentlig information.
Jag tycker fortfarande att det bara verkar som en enkel utväg? Det måste ju finnas en orsak till varför han galopperar i 180 genom hela skogen, eller?
Jag har dock ingen erfarenhet av kombinationen pelham/martingal så kan inte svara på din fråga..:P

#11 Fullblod är ofta svåra att hålla hullet på. Har han tävlat galopp?
Om man ska ha martingal på ett pelham så är det den översta tygeln som ska löpa genom ringarna. Den översta tygeln är ''tränsbett'' tygel, den nedersta är stångbettstygeln. Jag avråder från att ha någon form av hjälptygel genom ett stångbett.
Se även till att martingalen är rätt spänd (har hästen huvudet nutralt så ska tygeln gå i en rak linje till din hand. Är den bruten är martingalen för kort, och är martingalen för lång har den ingen inverkan)
Varför TS skulle vilja ha martingal och pelham på hästen lägger jag mig inte i då det inte efterfrågades.
Överlag är jag emot hjälptyglar, men just martingal som är rätt inspänd ser jag inga problem med, och pelham med två tyglar är också vettigt enligt min åsikt (oavsett om det är för att kunna rida på tränsbett men ändå ha en nödbroms som säkerhet, eller för att skola/rida hästen även med stångbett)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#13 Jo men jag har ingen aning om vad det kan vara. Kan vara för att han börjat bygga muskler nu och för att han tycker det är så sjukt kul. Han bockar ofta några språng i början av galoppen 
#14 Jo det var det jag menade, han har aldrig tävlat galopp men hoppning upp till 145. Han tävlade tills han var 18 år och fick sedan stå i 1 år innan jag tog över honom. Tror det kan bero på att han börjat få tillbaka musklerna och konditionen och har alldeles för mycket spring i benen.
#15 Jo det är så jag ser pelhamet också, jag rider på tränsbettet och har stånget som en nödbroms när han vill dra iväg.
Funderar på ifall man kanske ska prova att rida med ett kandar och se om det blir bättre.
Kan ju också informera om att igår red jag ut i skogen med bara vanligt 3delat och utan martingal. Det gick fort som fan (ursäkta) och dessutom var det dimma ute och blött på ängarna, blev rädd att han skulle halka och slå ihjäl sig…
Han skrittade knappt en meter utan gick och småtrava hela tiden och såfort jag kortade tygeln satte han av i galopp tills jag röt åt honom och styrde in i skogen.
Tänkte att jag skulle sätta honom på plats på en väg och försökte galoppera långsamt men det gick i ungefär 5 sek innan han körde ner huvudet och ryckte tyglarna ur handen på mig och satte av i full galopp, lite längre fram gick det ett par med en två stora hundar så jag röt och slet i tyglarna för att han skulle stanna men det gick bara liiite saktare (knappt märkbart alltså), när jag galopperat förbi hör jag hur dom skriker åt mig att stanna. Jo tjena.. men där vägen smalnar av saktade han av och småtravade hela stigen bort till en äng där han blir som mest taggad. Där stod han och studsade och snurrade som vanligt när han tröttnat på att jag höll kvar honom stegrade han och började bocka och såklart får jag mig en smäll på näsan. Han drog tyglarna ur handen på mig och satte av. Tårarna rann och jag såg i princip ingenting men som vanligt saktade han av där vi brukar.
Så för min och andras säkerhet väljer jag att rida med martingal och Pelham.
Jag blir inte rädd och jag litar på honom fullt ut ändå för saken är den att han har så sjukt kul när han galopperar så fort han kan men jag är rädd att han ska sträcka sig eller gå omkull då han inte har någon uppfattning om hastighetsbegränsningar…
Jag hoppas ni kanske har fått lite mer inblick i min situation. Jag rider aldrig med någon annan hjälptygel än martingal och på dressyrbanan rider jag med vanligt tredelat bett, ibland även bettlöst. Han följer mig vart jag än går och är världens mest tillgivna och mysiga häst man kan tänka sig från marken men ute i skogen blir han ett monster rent ut sagt… Dessutom är han stark och fruktansvärt envis.
#16 Sööt bild!

Hur gör han om ni rider med sällskap? Sticker han då med? Annars är det ett tips, rid med någon annan och vänj honom vid att bara trava och ta det lugnt (beröm mycket om det går bra). Gör många tempoväxlingar och byten. skritt/trav/halt. Även den andra hästen gör detta. Lite serpentiner över vägen så han koncentrerar sig på dig. Sen när ni kommer till ett bra galoppställe så låt han springa av sig. Men sitt då inte och dra i honom utan håll bara en stadig kontakt med munnen hela tiden och när han börjar sakta ner av sig själv så sätter du dig ner och verkligen jobbar ner honom i skritt och om han då lyssnar så beröm mycket.
Ett stort problem här är ju att han lärt sig att han inte behöver lyssna på dig när han börjar springa så du får helt enkelt ge honom en andledning att lyssna. Du kan ju ha små morotsbitar med dig som du kan ge emellanåt när han varit duktig så han fattar satt det lönar sig att lyssna. Skulle han sticka så försök inte stanna honom om du vet att det ändå inte går. Det gör bara att han blir mer övertygad om att han itne behöver lyssna. Det är kanske så att du måste sitta av och gå vissa sträckor för att undvika att han sticker där han inte ska.
När jag rider med någon annan går det bra om han får ligga först men ligger jag bakom i galopp så försöker han dra om. Då jag är rädd att han ska sträcka sig eller gå omkull vill jag helst inte låta honom springa allt vad han orkar men jag ska absolut prova att göra som du säger och se om det blir bättre 
Tack för tipsen!