Medryttare
Hellu!
Jo jag har en fråga. (Varför annars skulle jag skriva ett inlägg
Haha)
Hur gammal anser ni att man bör vara när man för första gången har en medryttarhäst? Hur länge bör man ha ridit?
Mvh Linnea.
Det handlar inte om åldern tycker jag utan om kunskapen både för ridning och hästskötsel. Sen beror det ju på vad för häst det handlar om, är det en tävlingshäst som tävlar 150 så bör man kanske inneha ganska bra eller snarare jättebra ridkunskaper men är det en skogsmulle på lite äldre år så behöver man kanske inte ha tävlingserfarenheter och är det kanske en yngre häst under 6 så bör man kanske ha erfarenheter av unghästridning och unghästutbildning :-) Är man inte så gammal så är ju föräldrarbackup med kunskaper jätteviktigt men är man lite äldre så kanske man ska inneha dessa skötselkunskaper själv och kunna ta ansvar!
//Emma
Beror på vilken häst och hur man ska rida. Min yngsta medryttare var 11 år och hon red en snäll c-ponny i sällskap av mig. Pyssla med honom och rida på gården fick hon göra själv om hon ville för vi var ju hemma om hon skulle behöva hjälp eller om det hände något.
Själv var jag 13 år när jag blev medryttare för första gången. Då red jag en snäll, men lite nervig f.d. travare.
Tycker inte att man ska välja en trygg häst/ponny som man säkert klarar av när man är en ung medryttare eller när man ska ha en första medryttarhäst. Annars finns risk att man dödar sitt intresse.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns inga siffror på dina frågor.
Min första medryttar häst var bland dem första privathästarna ajg red, stor skillnad mot dem snälla ridskola hästarna, jag skulle även ha hand om mockning, fodring och sår/sko koll på mina dagar, men hade då en hästägare som VISA hur jag skulle fodra, hur mycket och ja helt enkelt lärd mig, så då var det ju inge problem :)
Utom att jag dratta av då jag var van vid snälla välskolade ridskolehästar, inte busiga ponnysar ;)
Det beror helt på hur du ska rida medryttarhästen! Ska man rida självständigt och ha eget ansvar för ridningen och det man gör i stallet tycker jag att man bör ha en ganska bra grund att stå på. Hur gammal man ska vara eller hur länge man ska ha ridit tycker jag inte det finns någon exakt siffra, men man ska helt enkelt känna sig trygg med hästen och säkert kunna hantera en häst och de situationer som kan uppstå om man är ensam i stallet/på ridturen.
Däremot tycker jag att man redan så snabbt som möjligt egentligen kan ha en medryttarhäst där man lär sig. Ex att man kommer ut och tillsammans med ägaren gör alla stall-sysslorna, och att man rider tillsammans med ägaren eller får lektioner av ägaren. Den sortens medryttarskap tror jag bara är ett väldigt nyttigt sätt att lära sig hästar och ridning!
Jag hade min första medryttarhäst när jag var 7-8 år, hade inte så stor ridvana men jag hade stor erfarenhet av att vara bland och hantera hästar och hade ridit när jag fått tillfälle (så var inte helt nybörjare men ingen stor vana). Det var en shettis i ett stall några km bort. Jag cyklade dit 3 dagar i veckan och red och pysslade med hästen. Det var en tjej som hade shettisen som sällskap till sin häst och tyckte det var praktiskt att även shettisen fick lite omvårdnad och motion utöver det vanliga. Eftersom tjejen bodde på gården så var hon nästan alltid där när jag var i stallet, ibland kom jag dit innan hon kom hem från skolan och då mockade jag och gjorde iordning allt tills hon kom, vi red oftast ihop.
Medarbetare på westernridning.ifokus