Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 1926 ggr
Rafflan
0

1 kaka hösila = kg?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur mycket väger en stor kaka hösilage?

Tusen
0

Väldigt olika. Dels beroende storleken på balen del beroende av torrheten på hösilaget.

Vi har ganska små fyrkantsbalar och trots detta kan de variera mellan 6 -12 kg i samma sändning.

Inget att förlita sig på alltså om du tänkte fodra med ögat.

Rafflan
0

#1 som sagt sa jag stor kaka hö, då syftar jag på dem stora 4-kantiga vita balarna ;)

Och hösilage, allt hösilage har ju ungefär samma torrhet, det är ju torrheten som skiljer hö, hösilage och ensilage.

Och jag tänkte inte på hela balen utan 1 kaka ;)

Punkity
0

Det går i princip inte att säga, allt hösilage har inte samma torrhet. Saxat från Hippocampus: "Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage." (http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18) Gränsen för hö går nånstans runt 85%, därmed kan hösilage ligga på allt från 50% - ~85%. Ganska stor skillnad.

Tusen
0

#2 Fortfarande samma problematik. Våra balar väger 400 kg styck och det finns balar upp till 600 kg och mer.

Och nej, hösilage har inte alls samma torrhet i alla sändningar. Det varierar väldigt, precis som jag skrev här ovanför.

Alltså drygt 400 kg balar har kakor som varierar mellan 6 - 12 kg. Inte ett dugg konstigt.

Tycker fortfarande att du ska väga ditt hösilage.

Dessutom är hösilage bara ett annat namn för ensilage (något som hästfolk hittat på)

Men ta reda på vilken TS- halt ditt höslige har så är det en bättre vägledning men bäst är om du väger själv.

Gronstedt
0

#2: Allt hösilage har inte alls samma torrhet. 2,5 kg hösilage kan vara allt från en halv Ikea-påse till så mycket så man inte får ned det i påsen med våld. Det varierar våldsamt, till och med inom en och samma bal ibland.

Lorita
0

sen om det är blötare och väger mer så är det mer vatten inte mer näring i fodret.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Ja, man får ju ge mer när det är blött, mindre när det är torrt.