Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 4492 ggr
Moalinn
0

Fjordhäst, islandshäst

Hej!

En sak jag funderar över är att om Fjordhästen kan vara en ponny, varför är inte islandshästen det?

Alla säger att islandshästen är som en häst, viktbärande och allt. Visst, men den mäter fortfarande oftast ponnymått, likaså en fjordning.
Enligt mig är det så att dom som är ponnymått, är ponnyer.

Jag tänkte, dom säger att det heter islandsHÄST och inte islansPONNY.. då tänker jag, det heter fjordHÄST och inte fjordPONNY.

det jag mest undrar är om dom egentligen räknas till ponny eller är det bara fjordningen som gör det? Och räknas islanshästen till kallblod?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zaphix
0

Det är en ponny, men det verkar vara en öm tå att trampa på när man pratar med islandshästmänniskor, varför vet jag inte.. Men det är lika bra att kalla det häst om dom nu vill det.

Endel jag pratat med säger att det är så mycket häst i en islänning, stor häst i litet format. Jag förstår dock inte varför inte ponnysar skulle kunna ha lika mycket häst i sig.. Vad nu det betyder. Men att det skulle vara en anledning till att det är en häst och ingen ponny.

Sedan handlar det väl om att vuxna vill motivera sitt val att rida en häst av ponnymått med att det faktiskt är en häst och ingen ponny, så det är okej. Ponnysar brukar ju räknas som hästar för barn, vilket kanske gör att man behöver moptivera sitt val mer..

De tävlar iaf som ponnysar på vanliga tävlingar, och det är väl bara där det spelar roll om det är en ponny eller en stor häst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alma-G
0

Connemaran som kallas ponny, eftersom den är det, bär lika mycket som en fjording och islandshäst. För mig är alla dessa raser ponnyer eftersom dom är inom ponnymåttet.

Tusen
0

Jag har ställt samma fråga tidigare och det är enbart så att Islandshästar kallas för hästar för att ordet ponny inte förekommer på Island. Precis som många andra större ponnyraser ka även en Islänning bli över ponnymåttet och det är också något som vissa hävdar är orsaken.

Ordet ponny är ingen rasbeteckning utan en mankhöjd beteckning. Sen sperlar det egentligen ingen roll om man vill kalla sina ponnyer för hästar eller ponnier. Isisar har ju dessutom för det mesta sina egna tävlingar och om de är av ponnystorlek eller större har ingen betydelse.

Lorita
0

Om man inte räknar mankhöjd, för då är allt under 148 cm ponny så räknas också fjording som häst och jag har för mig att så även är med tex russ som är ett varmblod.

Ponny är då en karaktär på hästen och då har det inte med mankhöjden att göra.

Jag hade av mina fyra om man inte ser på mankhöjden för då är alla ponny, klassat 2 som ponny och 2 som häst till typen.

Sen är det bara ägare till islandshästar som är så måna om att på peka att deras små hästar är hästar Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

Jag har ett russ och blandar hej vilt mellan att kalla honom ponny och häst. Ordet ponny säger ju bara att det är en häst som är max 148 cm hög inget annat. Alla är dom ju hästar, fast vissa är ponnyhästar som en del sa förr.

Om en isis ska tävla hoppning och den är 140 cm hög, ja då tävlar den som d-ponny. Inget konstigt. Jag anser att min ponny är mycket häst i liten förpackning men jag förnekar inte att han är en ponny. Ponny är ju som sagt en storlek och inget annat. Sen att vissa raser heter -ponny eller -häst är ju en annan femma. Vet inte när man började benämna små hästar som ponnyer men om man läser gamla tidningsartiklar (tidigt 1900-tal eller nåt) så står det om russ iaf "dessa små hästar" eller liknande. Inget om ponnyer. Jag tror det är en ganska ny grej det här med ponnyer. Alla är ju hästar fast vissa är små, storleken har ingen betydelse heter det juGlad.

Man kan ju se det så här: Stora hästar är enbart hästar medans små hästar är både hästar och ponnyer!

Skynda långsamt så går det fortare.

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måttmässigt är både islänningen och fjordingen ponnysar men egentligen är de inte ponnys.
Det heter Fjordhäst och islandshäst men i mått är de flesta ponnys men som #5 sa så är det häst oavsett mått. =P
Dock säger jag hellre ponny till islänning än vad jag gör till gjording då det är fjordingar som överskrider ponnymåttet ganska mycket rätt som det är. Jag själv hade en fjording som var hela 153cm i manken och det är ju en bra bit över ponnygränsen, sedan har jag träffat en albino fjording på 150-152cm i manken.
Så av den anledning kan jag inte kalla fjording för ponny och egentligen är fjordingen ingen ponny även om den oftast förekommer i de måtten.

Jag tror det är en del missförstånd och så gällande raser, man tar den och den rasen för ponny bara för att den förekommer i de måtten även om rasen egentligen ska kallas häst.

Men återigen som #5 sa så är alla hästar oavsett mått, men man kan ju också gå lite på namnet som islandshäst och shetlandsponny.
Det säger ju sig självt lite.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Taktur
0

Både fjordhäst o islandshäst hör till kallbloden medan t.ex gotlandsruss hör till varmbloden. Om det nu har någon betydelse för om de kallas ponny eller häst

Mantissa
0

Fast hästar som är högre än ponnymåttet är ju en relativt mordern företeelse historiskt sätt. Så igentligen är alla hästar förvuxna ponnys! :P

Tusen
0

#8 Så sant! Flört

#7 De flesta ridhästar är också varmblod. Så jag förstår inte vad du menar.

Alex
0

Som Tusen skrev (#3) så existerar inte ordet ponny på Island, då islandshäst är det enda som finns och mäts gör de enbart på avelsbedömningar, man har ingen anledning till att veta mankhöjden annars. Detsamma gäller här, hur hög hästen är har ingen betydelse, oavsett hur gammal ryttaren är eller vilken gren han/hon tävlar i (inom islandshästgrenarna). Gräns för ponny/häst är det någon som tagit fram för dressyr- och hopptävlingar och liknande, som de med islandshästar i regel inte ställer upp i. Så varför ska man då rätta sig efter det om man inte har nån användning av det? Glad De flesta islandshästägare har inte ens något exakt mått på sin häst om de inte är avelsbedömda. Jag kan kalla dem för ponnyer ibland ändå, men det har inte direkt med mankhöjden att göra, har allt sagt att "jag ska ut och rida ponny" när det har handlat om en över 148 cm också.

Så jag bryr mig inte värst mycket, men vi har ingen som helst anledning att gå efter ponnymått-systemet, så då kan vi väl för enkelhetens skull få kalla alla för hästar? En ponny är väl av djurslaget häst också… Vad jag däremot inte förstår är att många som påpekar det hela "klagar" på att islandshästfolk anser att det är så viktigt att deras hästar är hästar, men då förstår jag inte varför de tycker det är så viktigt att kalla islandshästarna för ponnyer..? Det är ju samma sak, förutom att det i de allra flesta fall är "de andra" som tar upp det. Flört

Inget utpekande mot nån här nu, fråga får man göra. Det är mer att man så ofta hört "Varför säger ni att islandshästarna är hästar? De är små och är ponnyer!" Och det enda man känner är att "Låt mig kalla min häst/ponny vad jag vill, så får du kalla den vad du vill men du behöver inte lära upp mig om mankhöjdsgränser". Pga väldigt mycket sånt (för ja, det brukar kunna bli en hel del) så tror jag att många islandshästmänniskor automatiskt vänder lite taggarna utåt när nån bestämt kommer och påpekar att det är en ponny.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

Jag håller på med western. Vi mäter inte heller hästarna efter det engelska måttsystemet med klasificering på ponnys och skillnad på ponny och häst. Vi har en gräns och det är 140cm, är hästen under så får du inte tävla på kossor och är hästen över så får du tävla på kossor. I alla dom andra grenarna så spelar det ingen roll vad det är för storlek på hästen.

Många säger ponny om alla hästar inom western, oavsett mankhöjd. Speciellt har jag hört det från USA att dom säger ponny om hästarna utan att hänga upp det på mankhöjden. Inom western är det många hästar som är under ponnymått och i USA verkar det vara ännu vanligare än i sverige. Många vill ha hästen över 140 men under 150, lagom höjd för på- och av-stigning =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Moalinn
0

Okej, jag vet inte allt vad ni alla har skrivit. Är för trött för att svara er alla.

Men själv är jag medveten att ordet ponny inte finns på island, för islänningarna är islandshästarna hästar och inget annat. Men när dom väl kommit hit så "trycks" dom ju ner och blir helt plötsligt under hästmåttet.

Egentligen är det väl inget att diskutera om, men jag funderar mest på om dom räknas som ponny här i Sverige eller inte? Då menar jag islandshästen.

Om islandshästen är en häst, då borde väl fjordhästen också vara det?
Så känns det för mig iaf, det låter rimligast.

Sen om man har en nordsvensk brukshäst som är i ponnystorlek (tog det bara för att min syrra hade en sån) så går man ju inte direkt och säger att detta är en ponny eftersom att hon är 147 cm, utan klart det fortfarande är en häst, bara i litet format! :D

Tycker det inte spelar någon roll egentligen vad man har för häst, alla hästar är hästar även om dom är hästar eller ponnyer. Har man den minsta ponnyn så kan man alltid säga "detta är min häst" och har man den största hästen så kan man alltid säga "detta är min ponny", spela roll om den är stor eller liten. Var bara det med islandshäst och fjordhäst jag undrade om och vilken "kategori" dom tillhör, fjordhäst tillhör ju kallblod, gör även islandshästen det?

Ibland får jag den känslan av att islandshästen är av sin egna lilla ras. Dom är inte världsbäst på att hoppa, då menar jag kanske inte 150 på en internationell hopptävling i stockholm, och kanske inte tävlar alla högsta klasser i dressyren. Utan den har ju sin egna lilla tävling som många är glada över att den finns, har varit med om den själv fast i ett litet format på en ridskola och det var roligt.

Enligt mig så kommer detta alltid vara så att alla hästar under 148 cm är ponnyer, men undantag om det är en liten häst. Även om islandshästen går över 148cm så är det fortfarande en häst enligt mig, samma med fjordhästen. Men det finns ju dom som är noga med tävlingar, utställningar och avel som vill att dom ska vara precis mått osv och kallar dom för det kom kanske egentligen är.

vet knappt vad jag skrivit, men lite så jag tänker iaf tror jag. tror detta kommer förbli ett frågetecken tills någon säger att Islandshästen är en häst och inget annat eller tills någon säger att om islandshästen är under 148 så är det en ponny, men över så är det en häst.. osv, kan hålla på i evigheter.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Linnea
0

Om en islandshäst eller fjordhäst ska tävla i tex dressyr eller hoppning, då mäts den och är den under 148 cm så går den med ponnyer beroende på hur stor den är. Är den 145 cm så går den med d-ponnyer tex. Inget konstigt, dessa regler gäller alla raser men det är inte förrän man ska tävla som mankhöjden spelar roll (och avelsbedömning på iaf vissa raser). Jag vet inte hur stort mitt russ är. Jag säger ca 135 cm men senast jag mätte (tror han var 5 då) så var han 134 cm och det var jag själv som mätte, ingen officiell mätning alltså. För mig spelar det ingen roll så länge jag inte ska tävla. Nu är han visserligen ponny oavsett, för storhäst blir han ju inte men för mig kvittar det om han är b-, c- eller d-ponny om jag bara ska rida för att ha trevligt.

Sålänge inte hästen ska tävla i engelska ridgrenar så spelar mankhöjden ingen roll men så fort man ska tävla i en sån så är alla hästar under 148 cm ponnyer, oavsett ras.

Skynda långsamt så går det fortare.

viktoria91
0

Ponnymått=ponny och hästmått=häst. Svårare är det inte.=)