Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1103 ggr
CelsiusT
0

Ta med grejer när man flyttar?

Jag ska snart byta stall och funderar lite på hurivida det är "okej" eller kanske till och med självklart att ta med sig saker när man flyttar. Självklart tar jag med mig alla min hästs personliga saker. Men sedan har vi även en hel del grejer som jag fixat i stallet. Dels en massa hindermaterial, en hel del av detta känner jag som självklart att ta med mig för det är ju jag som köpt och byggt osv. Det är väl inte så konstigt? Alla har ju såklart fått använda allt när jag har stått där med hästen, men jag vill ju såklart ha mina saker med mig för att kunna träna i nästa stall med.

Men sedan har jag även fixat lite andra grejer så som en whiteboardtavla, krokar, hållare till saltsten och osv osv (allt detta är saker som alla använder). Hur mkt av detta tycker ni är okej att man tar med sig? Krokar känner jag att jag kan skita i för det är ju liksom inget kostsamt eller speciellt och mest bökigt att skruva ner, men WBtavlan och ev saltstenhållare skulle jag vilja ha med. Är det okej att ta med sig?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wisby9211
0

Allt som du har köpt är okej att ta med sig därifrån tycker jag.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[donkeyqueen]
0

Håller med #1

polgara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Givetvis tar du med saker du köpt eller gjort

Zadeira
0

Saker som du lagt ner pengar på att köpa för din skull och åt dig själv tycker jag du kan ta med dig utan problem. Hinder, täckeshängare, saltstenshållare, ja allt som du köpt åt dig och din häst.

Om det däremot fattats ett gemensamt beslut om ex att en WB-tavla behövs köpas in och du har erbjudit dig att köpa in en så tycker jag inte du kan ta den med dig. Men är det på eget initativ som du köpt en så självklart är den din.

trex
0

Allt du har kvar kvitto på, annars blir det svårt om det blir bråk. Själv skulle jag tagit allt som jag köpt.

WornOut
0

Jag tycker det är en lite jobbig situation.. Tex så köpte en kompis till mig staket (tråd + några få stolp) till vår hage i sommras, vi blev osams och hon skulle flytta sina hästar igen.. Och därmed även staketet till den hagen mina hästar gick kvar i….

CelsiusT
0

#6 Ja precis, så känns ju dumt att göra. Jag köpte tex en saltstenshållare till ligghallen för det behövdes en, det är ju inte bara till min häst utan alla hästar som går där i. Tar jag med mig den så komer det ju saknas en, men det var ju jag som såg behovet och därmed köpte en, ingen annans beslut. Så känns ju lite kluvet, men jag kommer ju behöva saltstenshållare på nya stället med.

komkoma
0

Tycker nog att du kan plocka med dig allt som du har skaffat men för att undvika bråk och missnöje kan du ju förbereda dem på att det kommer försvinna tex saltstenshållare, skruvar osv så de kan skaffa nytt tills att du åker.

Tusen
0

En saltstenshållare är väl knappast hela världen om man tar med sig eller inte. Varken för dig eller för de som blir kvar i stallet. Så många kronor kostar den väl inte. Övriga grejer är det väl bara att ta med utan att fråga. Gör det som känns bra.

CelsiusT
0

#9 Ja såklart ingen större fara just med bara den, men det var bara ett exempel och det är ju fler sådana saker och när jag nu väl börjar plocka i det så kommer jag på fler grejer hela tiden. Hade det varit en grej så kan det väl kvitta, men många droppar små…

Men jag gör nog så att jag plockar med mig det jag känner för av det som är mitt eller inköpt/fixat av mig.. Som någon sa så är det ju bra att förbereda dom andra på att jag kommer ta det med mig, så hinner dom ju skaffa nytt med.

komkoma
0

skrev skruvar men jag menade krokar haha

Rynkel
0

Jag tycker som de andra, att du tar med dig det som är ditt.

Men just på WB-tavlefronten.. Förbered dem i GOD TID och gärna mer än en gång, så att du inte lämnar ovänner i stallet efter dig. De andra kan ju ha en annan syn på saken än dig. Förklara att du kommer att behöva den och eftersom du köpt den har du rätt till det osv.. Så kommer det bli jätte bra! :)

Lorita
0

Jag skulle lämna allt som är fastskruvat, vad jag mins från en annan tråd stälde ju din häst till med en del i en box så jag skulle ha bjudit på en del som kompensation.

För även om man målar så ser det gangt ut i boxen och då är en WB-tavla inte så mycket att bjuda på

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

Skulle ta hindren med mig, allt annat skulle jag lämna kvar.

Det andra du räknar upp som salthållare o tavlan det går mot gränsen till att vara lite av det giriga slaget.

Ett råd: Lämna stallet med god uppvisad fasad. Det vinner man på i längden.

CelsiusT
0

#13 Fast grejerna jag vill ta med mig är inte sådant som stallägaren har någon nytta av.. så det blir som att ge dom andra hyresgästerna kredit för att min häst har förstört för stallägaren.

lisette
0

jag kan ju känna att det inte är ngr stora summor det handlar om. ta hinderna o lämna resten.

Elshira
0

Jag skulle nog personligen tycka det kändes sniket, även om det "egentligen" inte är det.

Jag skulle ta stora/dyra saker med mig och lämna resten. Hinderna skulle jag absolut ta med, även om det kanske inte kostar så mycket så skulle jag tro du lagt ner rätt mycket tid på dem, så det tycker jag är helt ok att ta.

Whiteboardtavla tycker jag då inte räknas som en särskillt dyr sak när den kostar typ 200 kr (eller ja, du kanske köpte en gigantisk vad vet jag då), samma med saltstenshållare 50 kr?

Sådana saker som ingen annan haft någon användning för, eller som gör att kanske ditt skåp/box skiljer sig från övriga stallets tycker jag du kan ta med. Men krokar osv inköpt så att alla kan använda tycker jag ska sitta kvar.

Och även om du inte tycker att stallägaren har någon nytta av grejerna i och med den skadade boxen, så tror jag säkert att denne blir glad ändå. Då slipper ju denne köpa in whiteboardtavla mm, något som kanske egentligen borde finnas i ett komersiellt stall tycker jag.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#17 Inget är sådant som stallägaren skulle "behöva" köpa in (eller få för sig att göra heller). Det skulle isf vara om någon av dom andra inhysingarna vill ha dessa grejer och då får den som vill gå och köpa. Om jag kommer till nästa ställe, ska jag köpa nya grejer där med och lämna kvar när/om jag flyttar? Visst kan det låta sniket, men ska jag lämna saker som jag köpt och som jag behöver på nya stället bara för att jag varit jyst och låtit alla använda det jag köpt?

Lorita
0

#18 det du skruvat upp lämnar kvar hål iväggarna och dom måste du reparera när du lämnar stallet och det kan bli lika dyrt som att köpa nytt på nya stället.

komkoma
0

om min häst hade förstört något i stallet (som jag ser att någon skrivit) så hade jag med lämnat allt förutom hinder. Visst att själva stallägaren inte använder det och de andra hyresgästerna får kredit för det. Men de kanske endå kommer kräva mer krokar, saltstenshållare, tavla av stallägaren endå.

Elshira
0

Om du redan nu bestämt dig för att ta med alla grejer så varför ens fråga här?

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#21 Jag hade inte bestämt mig när jag skapade tråden. Men som du ser högre upp i tråden så bestämde jag mig för hur jag skulle göra efter några inlägg…

Anna4077
0

allså när man hyr så betalar man ju för ett ställe å då tar ju faktsikt ägaren betalt i förslitningsskador som om hästen kliat sig osv. så de är ju inte något man i teorin ska känna att man borde ersätta. när jag hyr en lägenhet och tapeterna börjar bli slitna så tapetserar jag ju inte om för att jag ska flytta? ok om man gör sönder en vägg så e de ju skillnad.

du tar ju dina grejer och om du lämnar något så är de snällt av dig. man ska itne göra massa saker gratis för folk för det är inte någon som kommer göra de mot dig. nu e jag 'svart och vit' men de e ju så de är.

Anna och taxen Max

Lorita
0

#23 hyr du en lägenhet och lämnar skador som håll i väggarna mm efter dig när du flyttar får du betala för det. Så var rädd om tapeterna, golv och lister mm i  din lägenhet annars kan det bli dyrt när du flyttar.

Anna4077
0

skador ja men inte förslitningsskador

Anna och taxen Max

Lorita
0

#25 onturligt slitage får du betala för som att hästen äter upp väggarna skulle kunna liknas vid att ett barn målar på tapten.

Fläckar och fett och hål det får du betala i en lägenhet när du flyttar, den ser man till hur gammalt ytskicket är.

Har du tex haft en stol som slitigt en rand på en tapet eller slitigt hål i golvet då får du betala var så säker på det.