Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2203 ggr
EmmaMali
0

Bitar av hoven lossnar

Ja, min ponnys hovar fnasar sönder längst ner liksom , de lossnar bitar (hyffsat stora) med jämna mellanrum… Finns det något lätt knep för att förhindra detta ? :)

CelsiusT
0

Längst ner? Det låter nog som en hovslagare ska kika på det och ge dig råd om vad du ska göra (om det inte bara räcker med att verka hästen?). Är hästen skodd?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
0

Ofta fransar sig hoven om det går för länge innan verkningen. Men det kan bero på annat också att bitar lossnar. Har den haft fång? Detta kan påverka hovkvaliteten även om utbrottet var lindrigt och kanske inte märktes. Är den ovan att gå barfota? Det kan ta ett tag innan hoven återhämtar sig efter att ha varit skodd.
Även skador kan påverka. Jag har ett sto med vedervärdiga hovar. Hon har gamla skador på kronranden på framsidan av varje hov, kanske från att hon sparkat i boxväggen som ung (inte något hon gör längre i alla fall). Det är som stora upphöjningar och hornet som växer ut därifrån blir porösare och spricker lättare. Som tur är så haltar hon inte av det fast det ser hemskt ut ibland.

Salish
0

Min medryttarhäst har väldigt dåliga hovar som går sönder lätt, jag tror att det har med åldern att göra. Men vi ger henne biotin och då blir dom bättre.

Mantissa
0

Ett bättre alternativ än biotin är att ge riktiga b vitaminer som är för människor (jag använder b vitamin forte). Mycket bättre upptag och snabbare resultat. Jag ger mellan 2-6 om dagen beroende på storlek på djuret och behov. Men du behöver inte ge hela tiden, det behöver dem inte. Ge i 2-3 veckor sen kan hästen vara utan i 1-2 månader, eller tills behov uppkommer.

WornOut
0

Det finns självklart olika "preparat" som du kan köpa och ge för att förbättre hovkvaliteén som övriga skrivit. Men det bästa är helt enkelt att verka regelbundet. Be din hovslagare visa dig hur du rundar kanterna lite så behöver inte h'n komma ut för ofta utan du kan raspa bort vassa kanter som lätt fläker sig själv :)