Transport problem...
Hejsan allihopa!
Jag behöver lite tips ang lastning då min älskade "lille plutt" på 180 i mankhöjd inte tycker om att gå in i transporten..
Han kastar sig inte och stegrar inte eller något utan han står i sin egen lilla värld som om han vore lite efterbliven (haha!)
Har testat det mesta,
Linor,
Brems,
Träns,
Jacka över huvudet,
Ta i tungan,
Locka med mat,
Ridit honom trött och sen försökt,
har testat som Tobbe larsson också men det fungerade inte heller..
Har även försökt med att ställa transporten mot stalldörren och det funkade inte det heller..
Han går upp på transport lemmen men bara till gångjärnet och sen går han inte längre..
Han har åkt i den förut 4 gånger och det har tagit minst 2 timmar att lasta honom då. Även på hemväg.
Transporten är ett extra högt Umesläp från 2009 men utaget 2010, så transporten är inte för liten utan den är nog stor för honom.
Någon som har något tips man kan försöka med ?
Vore jätte snällt om ni kunde ge lite tips..
Mvh Malin
Få honom bekväm med trånga utrymmen, lär inte vara transporten som är det egentliga problemet.
Så börja med att träna utan transporten på olika sätt. Några är att be honom gå mellan tunnor som står tätt ihop, backa genom tunnorna, gå mellan dig och något läskigt eller bara staketet eller gå mellan två bommar med varsina hinderstöd med täcken upphängda så det blir som en tunnel utan tak.
När du känner att han är bekväm med trånga ytrymmen och inte blir spänd när du utsätter honom för det så kan du börja med transporten.
Be honom gå mellan dig och transporten, i början kanske du behöver stå långt bort ifrån den, be honom gå över rampen och när du står på sidan och sånt. Kolla hur mycket han är bekväm med, och fokusera på att han alltid ska vara helt bekväm innan du tar nästa steg.
Låt honom nosa och undersöka transporten hur länge han vill också, han måste ju få veta vad det är du ber honom gå in i!
Låt honom vila när han varit duktig och gå ifrån transporten ett tag.
När han är bekväm med att gå mellan dig och transporten och över rampen så stå på sidan av transporten och be honom om att gå in. Beröm för minsta framsteg och vill han backa så är det helt okej att han gör det, men be honom att på en gång gå in igen. Känn efter när du kan sätta mer press på honom, sätt inte för mycket press för snabbt.
Du kan också stå på rampen och be honom backa ifrån dig och rampen och sedan komma in igen till dig och belöna det. Gå sedan längre och längre in i transporten och gör samma sak. Vill han inte komma in, håll stadigt tryck i grimman och fokusera på att ha huvudet mot dig, vänta ut honom och ge eftergift så fort han ger efter för trycket. Backar han så låt han backa, men be honom sedan komma till dig på en gång igen.
Grejen är att göra honom bekväm med trånga utrymmen och belöna minsta framsteg som om han vore den bästa hästen i världen. :)
Ha roligt när ni leker med transporten, tänk på det som en rolig sak att träna på, och inte som ett jobbigt måste.
Tvinga inte hästen till något den inte är redo för, utan förbered den alltid innan.
Finns en massa metoder, men det var ett par tips från mig iaf. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det låter lite som min häst, fast han går alltid in när han fått tänka efter ett par sekunder.
På honom upplever jag det som att han tycker det är läskigt att kliva upp med bakbenen på rampen.
Har försökt träna detta med en hemmabyggd ramp, men den är inte tillräckligt lång utan när han kliver upp med bakbenen så kliver han ner på andra sidan med frambenen och då är det inte läskigt alls.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Har du plockat bort mellan väggen och lämnat frontdörren öppen? De kan hjälpa något.
Låt hästen tro att du bara vill få upp den på lemmen? Gå upp dit och bakca, gör så ända tills hästen inte vill längre och stretar emot för att få gå in i transporten. Den tröttnar och tror att det kan lura dig så att den slipper backa hela tiden. Fortsätt tills hästen bestämt inte vill bakca längre och låt den sedan gå in. Oftast blir de väldigt nöjda med sig själva och lugna :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med #1 många bra tips där :)
Min favorit när det kommer till svår lastade kusar är att använda transporten som redskap/hinderstöd. Helt odramatiskt så kan jag ha ett litet hinder vid sidan av transporten. Träna smala utrymmen med ett hinderstöd och transporten. "Longera" hästen över baklämmen så att hästen trampar på lämmen o det blir ljud (Fäst transporten ordenkligt !!!) i både skritt o trav, beroende på häst o transport. Sedan min absoluta favorit lek- Backa in hästen i släpet
Lycka till