Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3378 ggr
Tregly
0

Bits mot benen?

hej! Här hemma så har vi en 5-årig kille som plötsligt har fått för sig att han ska bita en i benen och i fötterna. Jag har varit med om unghästar innan och vet att de han vara nyckfulla och testa gränser. Men detta är faktiskt lite läskigt. Han kan göra det både i hagen och när man leder honom. I hagen brukar det se ut så här: Man kommer in i hagen och visslar på hästarna, denna 5åringen brukar alltid komma först. (nyfiken av sig) Man går fram och hälsar, han har öronen framåt och inga tecken på nervositet eller argsinthet. Så tar han ner mulen i marken och nosar. Sen gapar han jääättestort och tänker sätta tänderna i ens ben eller fot. Det jag gör i denna situationen är att stampa till med benet ordentligt och ryta till. Han stryker då öronen bakåt och drar upp huvudet och blir "sur". Sen kan han försöka igen men med lite mindre rörelser. Då gör jag likadant igen och han blir sur igen. Sen om man går iväg så följer han efter lugnt och med öronen framåt igen. Problemet är att om man markerar för tydligt så kan han ge igen, han gillar inte att bli tillrättavisad. Det har vi väl fått smaka på och blivit utjagade ur hagen nåra gånger innan vi fattade varför han gjorde så. Han är lite lättstött.

Så, vad tycker ni att man ska göra? Hur ska man tillrättavisa honom utan att han blir arg och ger igen? an får mycket motion och stimulans, men det kan ju bero på för lite respekt. Tacksam för svar ;D

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Tusen
0

Den hästen är helt respektlös. Förmodligen brister det i respekt på andra områden också. Markträna honom mycket genom att få honom att följa, flytta sig för dig, stå still när du vill osv. Skulle tro att det löser sig med bitandet då också. OCH ge inget godis. Detta kan vara ett tecken på att han tigger/letar efter godis.

Zaphix
0

Verkar som om han vill driva dig framåt, tänker på när hästar driver varandra genom att bita i haserna.

Så ett tips är väl att kolla hur andra hästar reagerar när någon försöker driva den framåt, om hästen inte tillåter sig bli driven alltså. Hur mycket motstånd gör det? Hur mycket krävs? På vilket sätt kan du ändra hästens beteende så det passar människan?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tregly
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Jo det är nog så att han är dåligt grundhanterad. Innan när han var föl så lät ägaren honom gå i resten av hästflocken och fick aldrig den hantering han behövde egentligen. Så nu har han ju fått lite övertaget om en del av oss. Just dena hästen är ju ledaren i flocken och när han kommer flyttar ju de andra hästarna sej utan motstånd just för att de vet att man inte tjabbar med honom. Men när vi människor kommer och ska försöka ta ledarrollen så är han ovan vid det och blir lite känslig eller vad man ska säga. Till exempel idag när jag stod och höll min häst i hagen (som är en ganska låg ranghäst) så kom denna hästen först och tittade på oss. Sedan helt plötsligt gjorde han ett utfall mot "min" häst och blottade tänderna när jag stod mitt emellan dem. Tyvärr hade jag inget spö eller något att reagera med, utan fick ju hoppa undan. Jag menar, såna här situationer är farliga. en det är nog som du säger, brist på respekt mot människan. Godis ger jag honom nästan aldrig. (förutom efter ridpass i fodret ibland) Just nu har vi inte tillgång till ridbana, förutom i hagen där hästarna går som vi har en liten plätt. Situationen blir ju lite jobbigare när man har nyfikna hästar runt omkring sej när man ska försöka fokusera. Men har ju repgrimma och "trollspö" som jag kan jobba med till en början. :)

#2 Hm, men jag tror att om han skulle vilja driva mej framåt så hade han nog visat det på andra sätt också genom att röra sig och mota mej i den riktningen. Nu så är det mer att han bara gapar jäättestort och försöker bitas. Sen om man ryter till så kör han upp huvudet och stryker öronen bakåt för han gillar inte tillsägelsen.

Seriously, you don't!

LinneaG
0

#1 - Så gjorde min unghingst ett tag. Kan fortfarande bita i skorna ifall du har vita skor på dig. Jag har varit stenhård mot honom och blivit "skitförbannad" på honom så fort han gjort så.

Nu när han blir mer aktiverad så har det nästan försvunnit.

[donkeyqueen]
0

*putt*

Tregly
0

Uppdatering: Hästen harnu flyttat till en jag känner som ska ha honom på foder ett år och senare troligen köpa honom. Så nu så kommer han verkligen att bli ordentligt utbildad och beteendet kommer nog att sluta :) Men tack alla för tipsen! ;D

Seriously, you don't!

silverorm
0

Det problemet hade jag med en häst (av 10 jag skulle rida in), han var ledaren för denna flock och ville då även börja bestämma över mig. Jag gjorde helt enkelt som så att jag jagade iväg honom i hagen. Gör han så är han inte välkommen i flocken helt enkelt. Så gör äldre ledarston med kaxiga unghästar, ston som hingstar. Han blev bortjagad tills han kom o bad om ursäkt, det visade han med sänkt huvud och slickningar runt munnen. Då kelade (tröstade, hans känslor var ju djupt sårade..) jag med honom en stund och gjorde sen det jag skulle och fick jobba i lugn o ro.