Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 986 ggr
tezzie
0

Hjälp...

Igår när jag kom till stallet så låg Folly ner i hagen och ville inte alls kliva upp. När jag väl fick upp henne så var hon jätteslö. Jag hörde lite tarmljud men inte så mycket så jag går ut och longerar henne och hon bajsar. Efter det så verkade hon mycket piggare igen. Jag bestämde mig för att plocka bort en del hö som hon skulle ha till kvällen. Normalt sett så får hon ca 5 kg men fick bara 2 kg.

Imorse så hade hon lämnat kvar hö, ca ½ kg och det är inte alls likt henne. Hon har druckit mycket vatten under natten. Hon har ingen temp (låg på 36.6 idag). Men hon är så slö…

Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Vi har precis gjort ett foderbyte på henne. Har tidigare haft fri tillgång på hösilage men nu har vi bytt till torrhö på rundbal. Kan det ha med saken att göra?

Är hon inte piggare tills imorrn så ringer jag vet.

*** Kärleken övervinner allt ***

MiaMaria
0

Det låter som om det är en kolikkänning hon har haft troligtvis pga foderbytet.

Tesan
0

Ja, något i stil med kolik kanske pga foderbytet?!

Men som du själv skriver så hade jag ringt vet om hon inte blev bättre!

Hoppas det löser sig för er o det inte é nå´t allvarligt!

CarolineO
0

Hurdant väder har ni?? I somras blev min häst likadan ungefär. Jag ringde vet som sa att han hade haft många sådana fall den veckan. Då hade vi fått jättevarmt direkt efter att det varit kallt… Så sa han att det var en form av värmeslag.       Jag tog in henne och lät henne stå inne den dagen och sedan gick det om.

gejsa
0

Måste var foderbytet. Tur att hästen drack mycket vatten i natt.

tezzie
0

Nu har jag varit till henne igen och hon är mycket piggare. Ett gott teckan är att hon drar när hon ser mig komma med grimskaftet till hagen! Men jag har dragit ner på hö även ikväll och hon ska bara få betfor (inget korn). En stor hink med melassvatten är inställd i boxen, vilket tydligen skulle vara bra =)

tezzie
0

#3 Igår var det riktigt varmt ute, kanske den varmaste dagen hittills i år. Vi har haft så kallt och blåsigt här någon vecka nu!