Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1881 ggr
[Jennniie]
0

Foder till en häst som rasar i vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft mitt Vbl sen i December.
När han kom hade han lite mage men såg ändå inte jätte tjock ut. Idag har han gått ner, men lite för mkt. Jag rider honom ca 4-5 dagar i veckan.

Han går på 1,5 kg kraft grund, ca 0,7 kg korn och 3 dl betfor, ca 2dl olja och b-vitamin + mineraler per dag. (8 kg hö) Har pratat med hans ägare och det är kraften han behöver för att inte "tappa ryggen", som det är idag har han kvar hö magen men tappat på ryggen liksom. Hon sa att han hade fått 2 kg kraftfoder när han var hos henne, och då gick han på lösdrift.

Det jag undrar är om det är något jag kan komplitera med, tex lusern för att han inte ska få mera kraft än vad han har idag,men nåt foder som ger honom mer hull. Känner att jag inte vill öka mer av det han har, men han måste få nåt mer för han faller bara ur mer och mer, visst att det är pälsfällning nu och att det har sin påverkan oxå..

[Jennniie]
0

Bilden "med texten är hur han ser ut idag, den här var när jag fick honom.

thilda-
0

så mager va väl den inte??

Anna Johansson
0

Jag skulle ge honom fri tillgång på hö. Sen skulle jag tänka igenom hur jag rider och hur dom red som hade han förut. Sen skulle jag ge korn,havre,betfor ev lurserne, b:vit och mineraler. Kanske tänka på om det är nu vid pällsfällning han faller ur, så skulle jag anpassa min ridning till det och rida lättare pass. kanske rida några dagar enbart i skritt och köra lite lösgörande övningar. har själv en häst som med förra ägaren föll ur väldigt mycket vid pälsfällning. men har aldrig själv haft problem med detta. har mer anpassat min ridning och fodergivor efter tid på året. Och det har funkat åt mig.

Lycka till nu!

Ove-D
0

Lucern, krossat korn, betfor och B-vitamin rekommenderar jag.

jen
0

fritt med hö, lusern är en bra bas-mat.

har du tillgång till analyserat hö så kan du med hjälp räkna ut en bra foderstat.

Luthien89
0

Först och främst hade jag gjort en analys på hö/hösilage/ensilage eller vad det är du använder för att veta om det är för lite näring och dörfär hästen blivit smal eller om det är nått fel på hästen! Kan ju vara nått med tänderna, är den Raspade? Är hästen avmaskad?

Wiemona
1

Så lik han är min gamla häst Frankie! Varmblod oxå. Har själv precis haft problem med mask på min lilla sällkapsponny och det tog tid innan jag fattade vad som var felet. Hon var kass i magen länge. Normal gödsel?

[Jennniie]
0

#6 Jag har en analysering av höet och det har  helt normala värden.
Tänderna är raspade och det var inga problem med det, han är mat glad så det är inte att han itne äter heller.

[Jennniie]
0

Men om jag ska lägga till lucern , hur mycket ska jag ha då och hur mycket ska jag ta bort av det andra?

Förresten, han går inte sitt hull av höet, han får bara en mage som hänger då. Inget "kött" på ryggen o över revbenen liksom.

Iof håller han väl på att musklas om också, men jag rider itne så hårt. 2 av 5 dagar kanske vi rider lite hårdare,men annrs blire mest skogsturer&skritturer.

Eve
0

Jennie -Jag ahr faktiskt aldrig tänkt på att han har tappat över ryggen.. Men på bilden syns det ju lite.. Jag tror främst att du ska lägga till lucern eller liknande och sedan börja klättra med honom så att han får använda sina ryggmuskler lite. Veeet att vi inte har så mycklet klätterställen runt om stallet ;).. Men vi får väl leta.. Jag behöver också en klätterbacke. Jag har ju en som jag brukar vara i när jag tränar kondition, du får väl hänga på mig då =)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Snuttan2
0

Lägger han inte hull utav höet är höet antagligen dåligt och du borde byta…

Om han inte lägger hull eller muskler över ryggen borde du nog titta över din ridning och sadeln även, på flera månaders tid borde det absolut ha blivit en förändring…

jen
0

det ser ut som om mer protein skulle vara bra att ge. Jag skulle välja lusern om jag var du. Lusern är ett grovfoder som man kan ge flera kilo av. (det är som ett kanonfint hö med jättefina värden i)

det gav jag vårat vbl som var mager när vi köpte honom. och vips så blev han fin.

jag gav honom 1½kg

Gentle
0

Jag tycker att om du är osäker på vad du ska ge honom så prata med din foderleverantör om vad dem kan tänkas att ha som kan hjälpa dig,men att ge hästar mera kraftfoder hjälper inte dem ska ha mer grovfoder alltså hö,att dem får så kalad "hömage" det är naturligt det är så hästar ser ut det är inget fel i det.Men prata med nån som kan foder som kan hjälpa dig.Hästar är ju olika individer och behöver olika mycket.

gejsa
0

Om du tycker att höet är bra och har bra värden varför inte skriva ner det så vi kan jämföra?

Tycker att 8 kg hö är på tok för lite åt ett varmblod i den klassen. Ge minst 12 kg. Öka på och ge 1 kg lusern strå. Ge även Nya groov 125 det är mer protein i än i grund som du ger nu. Ge ca 1 kg av det. Det ska nog räcka för att få upp din häst i mer hull. Plus det andra som mineraler och vad du nu gav.

jn84
0

Men Eve, det finns ju en gigantisk kulle inne på industriområdet. Där kan man välja olika lutning och klättra hur mycket man vill. Nära är det också. =)

Många föreslår kossat korn. Vad är det bra för? Har aldrig haft någon häst som ätit det, men man kanske skulle börja?

Och är skulle hösilage funka bättre än hö? Eller kommer han få ännu mer hömage då? Då skulle ha iof behöva ännu fler kilon, men hösilage känns lite snällare, som att det glider igenom lättare =P

Eve
0

Jn84- - Jo, me den är nästan jämt lerig ;)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Thinka
0

Du har redan fått många svar på din fråga, jag skulle ge honom lucernstrå i kombination med allt det övriga han redan får. Kanske ett kg om dan till att börja med. Jag ger det till Junior och han fungerar bra och har satt hull.

Mulla
0

Jag har samma problem som dej med min travare! Han tappar allt på vintern… Jag gav honom lusernpellets och fibergi musli.. Det behövs jättelite! det står på baksidan vad som rekomenderas till hästen! Jag gav ca 1liter lusern och 1liter fibergi Det bästa är att dom inte blir pigga eller ohanterliga.

Lycka till

[Jennniie]
0

Tack för alla svar!

Nu ska jag till brädgården och kolla med dem vad de tycker jag ska köpa för foder, lutar åt lucern. Frågan är om jag ska välja strå eller pellets. Har ingen erfarenhet av något av det..

gejsa
0

#18# En häst ska inte behöva tappa i hull vintertid. Har du analys på höet och gör en bra foderstat så ska den hålla vikten hela vintern. En häst mår inte bra av att jojobanta.

Kan du inte göra foderstat så finns det många som kan hjälpa dig om du bara skriver vad höet innehåller. Satsa på en foderstat till nästa vinter. Ibland kan det vara värt det. Många ger sina hästar ca 1 kg lusern strå varje dag utifall att. Men vet man analysen så kan man ibland inte ens bevhöva ge det. Då är dom där 600 kr som det kostar att göra en analys värt det. Och hästen mår bättre hela vintern. Även du, för du är vet vad du ger din häst och slipper chansa.

gejsa
0

#18# En häst ska inte behöva tappa i hull vintertid. Har du analys på höet och gör en bra foderstat så ska den hålla vikten hela vintern. En häst mår inte bra av att jojobanta.

Kan du inte göra foderstat så finns det många som kan hjälpa dig om du bara skriver vad höet innehåller. Satsa på en foderstat till nästa vinter. Ibland kan det vara värt det. Många ger sina hästar ca 1 kg lusern strå varje dag utifall att. Men vet man analysen så kan man ibland inte ens bevhöva ge det. Då är dom där 600 kr som det kostar att göra en analys värt det. Och hästen mår bättre hela vintern. Även du, för du är vet vad du ger din häst och slipper chansa.

gejsa
0

gejsa
0

Oj, oj, oj, ursäkta mitt modem går så sakta så det nästan stannar. Man tror att det inte fungerar och trycker en extra gång. *ler*

[Anna-N]
0

Det finns mkt bra foder på marknaden. D & H har bla. ett stort sortiment av foder. Tex. Build-Up fyller på över ryggen.

Snuttan2
0

Anna N, vad menar du med att just det fodret bygger upp över ryggen?

Finns ju knappast något foder som lägger sig på bestämda ställen… Eller hur skulle det fungera menar du?

NinaToy
0

Jag hade ökat på några kg hösilage, gett lusen, betfor och kornkross.

gejsa
0

Finns inget foder som du kan följa efter en foderpåse. Först måste man veta höets värden. Det som dom går efter är ett standardhö villket man sällan har. *ler*

mazze
0

Mer hö, byt grunden mot groov 125. Har du kollat tänderna? Maskat? Sadeln? Det finns många olika orsaker ;)