Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 1015 ggr
emsems
0

öppet köp?

som ni vet så håller jag på försöka sälja min häst. en eventuell köpare från västa götaland ville ha henne på prov vid ev köp. jag sa att det kändes osäkert, men ev kan gå med på öppet köp. vad har ni för erfaranheter vid öppet köp? finns det folk som söger öppet köp och har hästen och lämnar igen den utan att egentligen någonsin tänkt köpa den? har ni någon koll? Mvh Emma

Linda
0

Hej!

-Jag är oxå kluven, även om det är så vi brukar göra/har gjort..dvs.

Lämna aldrig ut pass handlingar vid öppet köp och om ev återlämning så ska du ha rätt att behålla minst 10% av köpe skillingen.

-På så sätt så lånar ju ingen häst bara för att lämna tillbaka den om du behåller rätten att behålla 10%

Vänligen/Linda

...P...
0

jag skulle nog säga att de får komma ut o provrida hur mkt som helst, eller ha hästen på prov så länge den är uppstallad hos mig. Kanske blir svårt om det är långväga spekulanter, men öppet köp/prov är så osäkert! Ska vara mkt pålitliga människor för att jag skulle våga lämna bort hästen på prov.

shirley
0

kan nog vara bra de måste ju trivas ihop

gejsa
0

Ha, ha Linda! Jag känner igen dessa villkor. Hade dom ju när du lånade Soya.

Men vad då? Var inte din häst skadad nu? Då kan dom ju inte låna hästen på prov. Då kanske dom rider fast den är skadad. Man lånar ju inte en häst för att se den i hagen hemma bara.

Faxlin
0

Det är en svår frågeställning tycker jag. Om man är köpare kan det ju vara av vikt att man inte köper grisen i säcken, och har man då prov tid så hinner man ju se om den har några olater som inte framkommit i samtal med ägaren liksom.
Eller om det är så att köpare och häst inte fungerar ihop. Så svårt det där, finns olika aspektr beroende på vilken sidan man står på som säljare eller köpare. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Tycker absolut att en köpare ska få en prövotid. Det kan gälla en vecka, två eller en månad. Hästen måste ju acklimatiseras i stallet och nya ägare måste känna om dom passar ihop. Gör dom inte det så kanske dom säljer vidare annars. Då är det ju skönt som gammal ägare att få tillbaka sin häst och sälja till någon annan som man vet passar ihop med hästen. Då får man ju själv bestämma om man vill sälja eller inte också.

Faxlin
0

Exakt så kan jag också känna. Vore ju trist om man inte kommer överrens och så slutar det med att hästen blir en vandringspokal.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

klart som sjutton man ska få en prövotid! hästen blir kanske helt annorlunda när den kommer till en ny miljö? jag hade velat ha prövotid. när jag ser annonser och det står "ej på prov eller foder" anar jag ugglor i mosse.

davidia
0

hej.jag fick låna min ena häst innan jag köpte honom,och tur var väl det för jag höll på att ändra mig flera gånger,för han skulle aldrig ge sig att testa mig………så jag tycker att alla ska få ha på prov innan dom köper annars så blir risken att dom säljs vidare hela tiden,och det är synd för hästen.

mvh anna

emsems
0

gejsa! jo men isf när den är frisk igen. men de ångrade sig ändå så, det blev inget.

gejsa
0

Jaha vad bra att hästen redan är frisk. Men förstår att man som köpare blir lite orolig när hästen är sjuk när man blir intresserad. Förstår att dom hoppade ur men synd för dig bara. Nu när du har hittat din drömhäst.

emsems
0

ja, eller hur? hoppas iaf det finns någon fin själ som vill förbarma sig över min häst! =)

gejsa
0

Det finns det säkert. Lycka till! Men låt dom få låna hästen på en månad så dom är riktigt säkra. Bäst för båda parter.

emsems
0

det svåra är bara att om dom då efter en månad ändrar sig, så..

alltså en månad är länge att vänta med svar till nya hästen, och sånt. 2 veckor känns som en maximal period.

gejsa
0

Jo men pröva med 2 v då. Har dom sagt att dom vill ha minst 2 v så låt dom ha det. Du kanske kan låna hem den andra hästen på prov under tiden.

emsems
0

ah, men nu har dom ju backat ur, så jag måste hitta en ny intresserad!

tipsa alla ni känner! =) jag lovar dom får en bra deal! ;)

gejsa
0

Jaha trodde att du hade en ny intressant. sorry!

emsems
0

jo jag hade det,men den bakade ur då hennes mamma ångrat sig och hon inte sulle få en till häst, elelr hur det nu var!

gejsa
0

Oj då, men det var ju tur då att du inte hade lånat ut hästen och dom kom på det då. Finns många konstiga köpare där ute ska du veta. Ta det lugnt och ha inte för bråttom bara. Så att du inte säljer till fel person. Även om du nu har en ny häst på gång.

Kiara
0
emsems
0

jo, jag vet! svårt att veta vad folk är för folk! tyvärr så är de inte alltför många man "känner" som söker häst!

gejsa
0

Nej, du får lita på den berömda magkänslan. Du har väl annonser ute?

emsems
0

jora.. men alla vill bara ha henne på foder…

Wanilj
0

Usch… vad svårt!!! Man vill att det ska stämma men man är rädd att folka bara vill ha på prov… utnyttja hästen och sen överanstränga den… Inte bra för pållar att vandra hur mellan stallen för mkt!

Vad är det för pålla?

emsems
0