Vaktar hagkompis
Hej,
jag har fått 'hem' två ponnys som går i hagen hos mina grannar men som jag tar hand om(inte mina allså utan ägd av någon annan). dom kom hit igår förmiddag (måndag). dom var ganska uppstressade men slutade springa runt efter typ en kvart. jag kollade till dom när de var mörkt innan jag la mig och så stog som lugnt och betade tillsammans.
När jag kom till hagen idag så va dom lugna och verkade inte ha något problem i världen. jag gick fram till dom och den ena hästen började vakta sin kompis men när moroten kom fram va de lugnt. efter dom fått moroten och jag klappade dom lite och kollade så allt var bra så motade hon bort kompisen med huvudet och 'vallade' henne från mig. hon riktigt vallade henne och tryckte bort henne.
Då blev hästen i hagen brevid nyfiken och ville hälsa men kompisen fick inte hälsa utan blev bort vallad av henne. Jag och fyllde på vatten och hästarna stog och kollade på som om de inte va någonting. efter de så gick jag och hämtade flughuvor för dom såg besvärade ut av flugorna och när jag kom tillbaka va de samma sak igen. denna gången tänkte jag vara mer bestämd och tog tag i hon som 'vallar', kompisen sprang genast mot dom andra hästarna för att hälsa och jag tappade taget (vågade inte riktigt hålla kvar när jag va ensam och ingen fanns på nära håll). efter de fick jag inte komma nära igen.
Allså jag undrar. är de för att dom är på ett nytt ställe utan någon som dom känner och att dom känner sig nervösa eller är detta en 'makt' grej hon håller på med? jag är inte rädd för att 'ta upp kampen' (missförstå mig rätt) och visa att jag bestämmer eller ska jag ta de lugnt och vinna hennes förtroende den vägen?
jag bestämde iaf att de fick vara för idag och att jag ska kolla runt lite och sen gå tillbaka tillsammans med någon och utrustad med grimskaft.
Anna och taxen Max

Min ena häst gör så, dock aldrig när det är människor det handlar om, men om det kommer en ny häst i hagen får inte min andra häst hälsa på kanske 1 dygn innan hon godkänner det. Annars går hon emellan hela tiden. Det handlar bara om rang och är inget konstigt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ok får ge de lite tid. blir så skum när hon gjorde de mot mig men när min pojkvän följde med så gick de lättare. men då hade hon träffat mig ett par gånger innan. förtroende sak :) tack :)
Anna och taxen Max
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min häst gjorde så ganska länge när min mammas häst kom, men det har gått över. Tog ganska lång tid, vet inte riktigt exakt, men kanske 2 månader? Men sen har ju alltid hästar rangordning som #1 nämnde. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jo men som sagt när hon vaktar mot mig så blir jag lite orolig. Vill ju inte bli sparkad för att hon försöker bestämma över mig. Täner ge henne tid att lita på mig. Men blir opraktisk när min pojkvän måste vara me i stallet hela tiden
Anna och taxen Max