Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 13676 ggr
Pelzi
0

Hur får jag han att sluta bocka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min medryttar häst är hur lungn som helst att rida men när man galopperar lite snabbare än vanligt brukar han göra bocksprång inga små heller. Utan stora bocksprång!

Flög av han idag till och med när han drog ett rejält bocksprång. Jag landade på mage framför han och han tvärstanna.

Hoppade upp igen iallafall blev inte rädd alls men det är ju lite läskigt att man inte vet när han gör bocksprång utan han överaskar en med ett rejält språng.

Blev inte särskilt mycket skadad men jag sträckte ljumskeln och fick ett jack i armbågen så vi var nästan tvungen att sy :/

ska byta till westernsadeln snart iallafall, men hur ska jag få han att sluta bocka? har han ont eller?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Lava&Zorro]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ingen aning om hur man tränar bort det, men hästen jag rider på brukar bocka rejält när vi galopperar men det är bara gläjdeskutt.

Har du provat med att hålla händerna längre upp än vanligt i galoppen? Det kan hjälpa så din häst inte får ner huvudet, utan om du känner att han/hon är på väg att dra ner huvudet så testa med att dra upp händera/tyglarna.

Funka på en ponny som jag red för några år sen. Om den har ont så prova kläm försiktigt på ryggen där sadeln sitter.

imsuchadiva
2

Ligger sadeln bra? Ser ut som på bilden att du sitter väldigt snett.
Man kan alltid ta ut en veterinär för säkerhetsskulle och titta igenom om den har ont.
Men det låter mera som glädjesprång.

Rid ett ett lugnt och samlat tempo, galopp i fullfart är absolut inte nödvändigt. Hästen kan busa av sig i hagen.

De du kan göra är att rida me något för höga händer. Om hästen börja bocka, så driv!

Bockar han även om du ökar galoppen när du rider dressyr i paddock/ridhus?

Du kan även börja med att bara länga några galoppsprång och sedan ta tillbaka honom i normalt tempo.

Pelzi
1

#2 jo sadeln sitter bra på bilden hade jag ingen svanskappa för den hade gått sönder och utan den så glider sadeln på sne då och då.
Jo jag ska börja rida lite lunganare med han då  men det är oftast  när han tänker bocka så tar han extra fart och så bockar han och jag kan inte hålla emot han då när han gör det :/

Jag rider i skogen mest och klättrar i sandbackar, rider påstigar och på grusvägar men ska börja ta med han på ridlektioner i ridhus nu till hösten :)

imsuchadiva
1

Svanskappan ska bara se till att sadeln inte glider framåt. Glider den åt sidan så sitter den inte bra.

Har du någon mer rutinerad ryttare, som kan pröva att rida honom någon gång? Personen kanske orkar hålla sig kvar och driva honom ur bockningarna.

Pröva även att endast öka galoppen i uppförstbackar, och inte i början av galoppsträckan utan gärna innan ett krön eller en sväng. Då brukar de bli mindre taggade och de har svårt att bocka i uppförsbackar.

Pelzi
0

#4Hon som äger Linton mina 2 medryttar hästar brukar rida han och har också blivit av kastad av han :/  Jag ska testa tipsen  iallafall :)

Linnea
0

Det finns ju en sk grästygel som du kan använda så kan han inte rda ner huvudet. Du kan ju ha en sån tills du lärt dig hur du bryter honom när han börjar bocka så blir det inte så häftiga språng. Han kan ju sparka bakut ändå men det brukar vara värre att bocka.

Skynda långsamt så går det fortare.

Wisby9211
0

tänkte säga kolla sadeln men du hade redan kollat den :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Zaphix
0

Hästen jag red innan jag skaffade min nuvarande bockade mycket i galoppen när jag red honom i början. Enda som fungerade var att få upp huvudet och driva på framåt. korta tyglar och höj upp händerna så fort man märker att hästen ska ta ned huvudet för att bocka.

Vågade bara galoppera i uppförsbackar länge med honom, om han lyckades bocka då så blev inte bockarna så stora. Dessutom så saktade han alltid av automatiskt när han kommit upp för backen, så drev man på honom så var det aldrig problem att få stopp.

Är timing som gäller om man ska hindra hästen att bocka, ta upp huvudet och driva på vid rätt tillfälle. Börjar man ta upp huvudet när hästen redan fått ned det en bit är det svårare att få upp det.

Denna häst bockade inte för att han hade ont, utan vill testa vilka gränser nya ryttare har, vad han får  och kan göra.

Han kunde bocka om man höll in honom så han kom för långt bakom en annan häst, på ställen där han var van att springa fort och man inte lät honom det, efter hindre i hoppningen om man hamnat i obalans (åkte av åtskilligt antal gånger på det sättet) och andra tillfällen. Man lärde sig i vilka situationer han kunde bocka, så man var beredd och inte blev överraskad av det. Han bockade bara i galopp.

Blev bättre ju modigare man blev med att driva på när han tänkte bocka, då slutade han. Men stannade man eller saktade ned honom när han tänkte bocka så fortsatte han när man väl fattade galopp igen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[donkeyqueen]
0

*putt*

Linnea
0

Min ponny bockar ibloand och det är höja händerna (och huvudet då alltså) och driva på som hjälper.

Skynda långsamt så går det fortare.