Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4840 ggr
Kassy
2011-08-09 00:12
0

Bettlöst

Till en känslig häst som är van vid hackamore (stavning?) och INTE ska ha bett i munnen (eftersom hon är en fd travare och blir väldigt het och ogillar bett), villa sorts "bettlösa" bett finns det att testa? Finns ju sådana dära repgrimmor som man kan sätta tyglar i samt hackarmore, men finns det inte fler? Och vad borde passa henne bäst?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Birke
2011-08-09 00:18
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beror ju helt på hur känslig hästen är, hur duktig ryttaren är och hur ni ska rida. Finns ju sidepull, vanlig grimma, remontnosgrimma, bosal, ridkapson osv osv.

[pixa3]
2011-08-09 00:21
0

Bosal och sidepull tänkte jag skriva, men #1 hann före :)

Kassy
2011-08-09 00:49
0

# 1 & 2 Ganska känslig ryttare och väldigt känslig häst för uteritt, lugn galopp, trav, skritt och pass.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Birke
2011-08-09 00:57
0

#3 Välj o vraka, prova dig fram till vad du o hästen trivs med bäst. Låter ju bra att ni båda är känsliga :)

Kassy
2011-08-09 10:38
0

Men är hackamore ett "skarpt" bett? :o Vad är då milda bettlösa bett?

Elshira
2011-08-09 10:53
0

När det kommer till bettlösa alternativ så är hackamore väldigt olikt alla de andra, efter som att om du tar i ena sidan så uppstår största trycket på samma sida vilket ger bakvänd signal mot vanligt bett och de andra bettlösa. Så det finns inget i "likhet" med det. Dessutom är ackamore det skarpaste efter som det har skänklar, och förutom tryck över nos/käke så trycker det även över nacken. Det är precis som ett stångbett med enda skillnaden att bettet hamnar ovanpå nosrygge så att säga.

Repgrimma och bosal är ungefär samma sak, men att bosalen är snäppet skarpare (efter som den är hård). Dessutom är de man hittar oftast ganska dyra, så av skarphetens och prisets skull rekomenderar jag repgrimma.

Repgrimma SKA ridas med båda tyglarna (precis som bosal) under hakan och inte på sidan. Det kan tyckas konsigt, men där är det meningen att man bara ska ta i en tygel i taget (om man inte ska stanna), vilket gör att nosgrimman snurrar lite lätt. Hästen går ju egentligen undan för trycket (tar du i vänster tygel med bett så kommer det på höger sida av bettet bli ett tryck mot konden), och med repgrimma blir det samma sak med över nosen istället för vid munnen. Det är enligt mig det tydligaste och snällaste betlösa alternativet. Dessutom är det antagligen det billigate med Flört

Men tycker du inte att repgrimma inte fungerar så skulle jag satsa på någon form av sidepull.

Antingen kan du ta en kapson om du har en sådan redan (eller köpa ett sidepull). Eller så kan du göra ett eget sidepull av en grimma som du kan spänna åt ganska så tight runt mulen, eller en t.ex remontnosgrimma som du sätter tyglar i i metallspännena på sidorna. Kan vara svårt att få fast tyglarna där, så där kan man köpa enkla hakar bara (om man inte har några från ett gammalt gtimmskaft/täcke osv) och sätta mellan grimma och tyglar.

Hakuna matata!

examynia
2011-08-09 12:36
0

förlåt att jag snor lite.

men tänkte på de #6 sa om kapson.. går de alltså sätta tyglarna i sidoringarna å så får de ungefär samma effekt som ett sidepull?

Elshira
2011-08-09 12:38
0

#7 Det ger ungefär samma effekt ja, kapsonen är väll kanske aningen mer "ledande" än sidepullen dock. Glad

Och det man ska tänka på att ju längre fram tyglarna sitter, ju mer kommer det bromsa samtidigt som det styr. Inte så att man märker någon störe skillnad om man är van med bett, men för de som håller på med bettlöst "till vardags" så är det "stor" skillnad på det.

Jag tror nog dessutom att jag föredrar kapson före sidepull, liksom vill man ha det längre ner så tar man repgrimma och annars tar man kapson…

Det finns för övrigt "ridkapsoner" som man kan köpa lösa. De ser ut som en nosgrimma med med två ringar, och det har inget eget nackstycke utan man sätter det i sidostyckena till bettet. Innom det akademiska så använder man detta i början av utbildningen, och när man introducerar stångbettet så använder man även kapsonen samtidigt, men man kan givetvis lika bra ha ett vanligt bett.

Men det fungerar väldigt bra att ha om man vill börja vända hästen vid bettlöst då man kan ha båda på samtidigt. Men vill man lära in dem med repgrimma så går det bra att sätta den under tränset med och rida med två tyglar!

Har för övrigt sett att de som vill öva in hästen på sidepull sätter på en remontnosgrimma högre upp (lite ovanför bettet) och sätter ett delta mellan bettet och nosgrimman på var sida, och sätter sedan tyglarna i det. Då slipper man två tyglar!

Hakuna matata!

examynia
2011-08-09 12:42
0

hmm okej tack då köper jag inget sidepull.. då kan man testa kapsonen innan:-P tack hehe

[TissinTassin]
2011-08-09 20:03
0

#5 ja, hackamore är ett starkt bett!

jag rider med ett hemmagjort träns, som jag har gjort genom att ta en remontnosgrimma och klippa av remmen som går runt nacken, så man bara har själva nosdelen kvar. sen har jag satt fast ett vanligt träns (utan nosgrimma) och tyglar i ringarna på remontnosgrimman :) funkar jättebra och är inte så skarpt.

har använt sidepull med repnosdel, men tyckte det var för skarpt på min häst. repgrimma gillar jag inte att rida med eftersom jag inte tycker om att bara ha en tygel (rep) att hålla i :P

provade först att bara ha en remontnosgrimma med tyglar på, men min häst (ridtravare) går rätt högt upp med huvudet ibland och då glider tränset ner från nacken, så därför kom jag på idén med mitt hemmagjorda träns eftersom pannbandet finns med då :)

hoppas du hittar något ni trivs med :)

Elshira
2011-08-09 20:45
0

#10 Du har ju fortfarande två rep/tyglar att hålla i, de som bara har ett har antagligrn inte tagit av reper bara, utan lagt det över halsen istället för att knyta upp det ;)

Hakuna matata!

[TissinTassin]
2011-08-09 21:55
0

#11 Aha, då hänger jag med ;)

Kassy
2011-08-09 23:39
0

Okej, funderar på att testa kapson och repgrimma, något ställe ni vet vart det finns att köpa som är bra kvalité/som är skön för hästen? :)

Elshira
2011-08-09 23:57
0

#13 Vill du ha en vanlig kapson så kan du köpa det i de flesta ridsportbutiker. Läder är att föredra men är såklart dyrare (nylon går bra det med om man bara vill testa). Vill du ha kapson samtidigt som bett i tränset så kan du söka på "ridkapson" och försöka hitta en sida som har billigast bara :) Ska du ha en repgrimma så kan du antingen köpa en färdig själv, eller knyta en egen om du tycker om att pyssla lite! Jag har provat på att göra själv, roligt och billigt. De som finns på t.ex hööks och granngården är för mjuka och elastiska. Grimman ska vara stum för att ge bästa kontakt. Vill man ha den just mjukare över nosen är det bättre att ha ett nosludd på. Sök på repgrimma inne på natural horsemanship iFokus. Finns några som säljer bra grimmor där, och du kan hitta instruktioner om du vill göra en egen =) Eller gör ett inlägg o fråga ;)

Hakuna matata!

Zabbio
2011-08-10 01:17
0

#13 Ska du ha kapson så skaffa en ridkapson. :3 De är nättare och ligger betydligt stadigare än vanliga nylon eller läder longerings kapsone. Longerings (vanliga) kapsoner har flera leder med ganska stora bitar (vad är det, 4 relativt långa delar..?) som dels inte följer nosryggen (därför har de så mycket stoppning) och dels inte ligger särskilt stadigt och därmed blir otydliga i signalerna. Om man inte spänner dem rätt hårt, men då är det svårt för hästen att slappna av i underkäken, så det kan skapa spänningar.

En vettig/normal ridkapson har antingen en mopedkedja över nosen, vilken formar sig efter nosen och är mer rörlig, men även då lte ostabilare. (dock stabilare än vanliga kapsoner) Det kan låta skarpt, speciellt som det inte bör vara så mycket ''foder'' i kapsonen = gör den ostabilare och otydligare. Men tanken är inte att ha konstant kontakt i dem, är man lätt i handen är det ett tydligt bettlöst som fungerar direkt, dvs ''som tränsbett''. (till skillnad från hacket som är mer som en stång, eller bosal/repgrimma som är helt annorlunda normala bett).

Jag föredrar dock ridkapsoner med ett fast järn i. Det är böjt för att följa nosryggen, ligger stabilt (vilket gör att man kan ha än lösare nosrem) och är tydligt och direkt. Jag upplever det som lite mildare än kedja. Det finns även muserolor som är i princip samma sak, men man skruvar ast dem i nosremmen på ett träns istället för att  ha en kapson. De har ingen mittenring heller.

Man kan som någon skrev, använda en vanlig remontnosgrimma. Den är tydligt och enkel, kanske väl mild om man olyckligtvis skulle behöva ta tag i hästen vid en oväntad situation, den kan vara lätt att ignorera eller ''missa'' om hästen stressar upp sig tex. (inte för att man bör rida genom att slita och dra i hästen, men det finns situationer där det helt enkelt är säkrare att kunna ta i, speciellt om man riderute där oväntade saker kan hända). Eftersom den är mjuk är den även lite mindre tydlig i signalerna än en riktig kapson.

Man bör skilja på skarp och tydlig.. ofta är de tydliga alternativen lite skarpare, men eftersom de också är just tydligare och enklare att känna av kan det även innebära att man behöver ta mindre i dem för att hästen ska förstå signalen. Det blir ett tydligt, väl avmarkerat men lätt tryck som hästen genast förstår är ett tygetag, hellre än en luddig, mjukt tryck som inte är lika precis/avskiljt, och man kanske behöver dra ut handen och ta mer ledande eller något, för att hästen ska förstå. Då påverkas ju även ryttarens sits m.m. och eftesom den mesta hjälpgivningen bör ske med kroppen hellre än händerna, så vill man ju inte ändra sin sits för mycket för att kunna visa rätt väg med tygeln..

Ett bett som bara är skarpare å andra sidan, kan tex vara ett ''twisted' tvådelat tränsbett, vilket har lite kanter på mundelen, jämfört med ett vanligt tvådelat tränsbett. Ett twisted är bara skarpare, det ger inte en tydligare, enklare signal. Som exempel för att förtydliga vad jag menar :)

Hööks har en ridkapson som är ganska vettig.. lite sladdrig tyvärr, men den funkar nog… Har iofs bara klämt på den i  affären.. Annars finns det ofta bra inne på ''akademiska'' sidor, där de säljer spansk/iberisk utrustning. (rekommenderar att köpa där faktiskt) Se till att inte få en serreta med taggar bara, ifall du köper ett nosjärn att fästa i nosremmen för att få en ridkapson av det. De säljs nog inte i Sverige, men man bör veta att de finns om man beställer, så att man inte köper fel. Har inte sett det i normala ridkapsoner dock, så köper du en sån är det nog ingen risk alls :)

Jag föredrar kapson eller remontgrimma med tyglar framför repgrimma. Har ridit i repgrimma men känner att jag inte riktigt kan utnyttja den på ett bra sätt när sitsen inte räcker till. :) Det är väl mycket en smaksak, men som #14 sa, se till att det blir en stadig, gärna lite stelare modell, då de är tydligare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Blåbärskaniner
2011-08-10 21:16
0

Så ridkapson i läder är inte bra?

Någon som har bild på ridkapson och remontgrimma?

Zabbio
2011-08-10 22:25
0

#16 Jo, ridkapson i läder är bra.

Men vanliga longeringskapsoner är det inte.

Elshira
2011-08-10 23:21
0

Remontvariant: http://migrated.ifokus.se/uploads/931/9314f22a650dd70f87e6f75c3eecc1d9/remont.jpg

Ridkapson: http://karolinesliv.files.wordpress.com/2011/05/ridkapson.jpg

Vill man inte ha bett så kan man givetvis sätta kapsonen i sidostyckena där bettet normalt sett sitter :) Men det sitter nog på platts lite bättre med bett efter som det annars sitter löst.

Ridkapsoner brukar man kunna klämma in på vanliga bett om det sitter en liten "öggla" nedanför spännet som man tar loss bettet med. Liksom först spänne, sedan lädergrej runt och sen ögglan där bettet sitter (vissa har ingen flärp runt utan spänne och sen direkt hål till bettet).

Körträns och travträns brukar kunna ha så, annars även visningsträns! Här är en bild på min hingst i ett visningsträns, och då byter du helt enkelt ut nosgrimman mot en ridkapson.

Vill du ha ett akademiskt träns som garanterat har plats för det så fins det säkert att köpa på samma ställe som kapsonen, men de kostar ju mer än att sätta den på ett befintligt träns Flört

Här är en bild på min hingst i ett visningsträns i ett ungefär lika träns som man brukar ha ridkason till, men du ser där nosgrimman sitter där sätter man kapsonen. Detta träns har ett enkom "hål" just för nosgrimman, men du kan sätta kapsonen på ungefär samma ställe på ditt vanliga träns (om du har något med extra flärpen).

http://pg1tuq.blu.livefilestore.com/y1pDGol-WFt7ulX2QY8LzAO96j7AFpms8_EYYzxKWWak6VFe4KSfalXTuh_2RwdomF0c5V5uks_5UuOZv-S1l538g/Acke%20fotad%20063.jpg

Hakuna matata!

Zabbio
2011-08-10 23:56
0

#18 Det kallar jag muserola :) Eller en korsning ridkapson/muserola kanske..

Jag tänkte något sånt här när jag sa ridkapson (finns med fast järn också)

Där är hela huvudlaget med och kapsonen har tre ringar.

(medans vanlig longeringskapson är detta, när jsg pratar iaf)

Men det spelar ju egentligen ingen roll, de fungerar ju likadant om man rider med dem, fast muserolorna har väl alltid ett fast järn, hellre än en kedja.Jag vile bara vara tydlig med vad jag menade i mitt inlägg, när jag nu såg att de har lite olika namn beroende på vem som skriver :)

Ett tips om man köper en lös nosrem/kapson/muserola och inte ska ha bett i tränset, är att sätta den på samma sätt som man hade satt ett bett; bara spänna sidostycket runt nosremmen, men att försöka säkra det å att inte sidostycket kan glida upp eller ner på nosremmen. Ett enkelt stygn igenom eller om man knyter ett snöre/band rätt hårt runt både nosrem och sidostycke funkar. Då sitter det stadigare :)

Kassy
2011-08-15 18:23
0

Skulle vilja testa remontvarianten #18 visade och ridkapsonen #19 visade.

Någon som vetvart detta finns att köpa?

Och är vart det mildast för hästen att tyglarna sitter?

Elshira
2011-08-15 18:35
0

#20 Vet inte om den kanske finns att köpa färdig, men annars kan du leta vanliga remontträns där man kan reglera höjden på nosgrimman på båda sidor. Då byter du bara ut bettstyckena mot nosgrimman =) Det kan väll dock vara lite knepigt att hitta, men isf är det bara att knalla iväg med ett vanligt remontträns till sadelmakaren och be denne sy om nackstycket på grimman till sidostycken som passar nackstycket.

Annars kan du ju ta bort nackstycket på remonten helt och sätta den direkt i bettfästet, eller bara ta en remontnosgrimma och sätta på ett bannband bara - rät och slät!

Hakuna matata!

Kassy
2011-08-18 14:40
0

# 21 Okej, tack. Glad

Finns det något ställer ni skulle rekomendera att man köpte en ridkapson på?

Funderar på om man kan ta en remontgrimma och sätta dit "flugskydd" sådantdära med trådar som pannband under sommaren?

Kassy
2011-08-19 14:55
0

Någon som vet?

Salish
2011-08-19 16:31
0

#18 Får jag bara fråga var du fick tag på bilden på remonttränset? Jag är nämligen väldigt säker på att jag photoshoppat till den bilden, eller åtminstone en mycket lik.

#23 Jag tror att det ska gå bra att ha sånt flugskydd. Borde man inte kunna sätta det på ett vanligt träns också? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

CelsiusT
2011-08-19 17:38
0

#22 Här sätter vi sådana flugskydd på alla möjliga olika träns. Du får väl prova och se om det går att få på den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kassy
2011-08-20 10:04
0

# 24 Har satt det på vanligt träns tidigare fast till en annan häst ;)

# 25 Okej, tack :)

Elshira
2011-08-20 13:35
0

#24 Jag sökte på "remontnosgrimma bettlöst" på google så är den andra bilden.

Man kommer till denna länken då http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/4d713f39b9cb462221055ef4-bettlost-vad

Så det stämmer bra :)

Hakuna matata!

Kassy
2011-08-31 23:35
0

Tips på ställen man kan köpa ridkapson och remontgrimma på?