Ny häst = Ny sadel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag köpte min ardenner så följde ingenting med honom, men nu när man ska börja fylla skåpet med träns, sadlar, benskydd och liknande så stöter jag på problem efter problem tack vare hans storlek.
Men det största av mina problem är att hitta en sadel!
Jag har blivit rekomenderad att köpa en bomlös sadel då det nästan är omöjligt att hitta en xx-vid bomsadel till honom.
Men nu när jag har läst på vad andra tycker om bomlösa sadlar på internet så börjar jag tveka. Vissa tycker de är jätte bra medan andra menar att de inte kan fördela trycket rätt på hästens rygg (även att man använder en padd för bomlösa sadlar). Om detta stämmer så är en bomlössadel ingenting för oss då jag är överviktigt.
Hur är det med bomlösa sadlar, är de lika bra att fördela trycket som en vanlig sadel?
Jag är bara ute efter lite enkel ridning i paddocken och mycket i skogen, så jag letar alltså efter en allroundsadel med stor sits, minst 18". Funderar lite på hööks sadlar, men är de någonting att ha? Eller ska man satsa på en dyrare?
Sen har jag sett att det finns ganska stora westernsadlar och innan Dynamit (hästen) kom till mig så reds han i en western sadel, men min fråga är; går det att rida engelskt i en westernsadel? Kan en western sadel passa honom bättre? Sen undrar jag om det finns bomlösa western sadlar? Såg på ett forum där några hade skrivit att det inte fanns det, men sen på ett annat forum så står det att det finns, krånligt..
Hjälp oss att hitta en bra sadel i den gigantiska sadelvärlden!! 
Här är en xxvid sadel http://hastutrustning.hastnet.se/sok/adv.soklistan.php
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=316346&kid=
en ortoligt bred sadel, dock väldigt dyr http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=315610&kid=
Här e en stocksadel 18 tum och xxvid i bomen, dom är som en korsning mellan en dressyrsadel och westensadel http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=315955&kid=
#1, Den första länken går bara till hästnets annonssidor inte en annons.
Tyvärr är den andra sadeln som du tipsade om för liten i sitsen, jag behöver minst en 18" om inte större.
Den sista däremot ser inte illa ut (har kikat på den flera gånger) men om min plånbok inte var tom skulle den vara min nu.. Hihi 
#" dom är riktigt sköna att sitta i, och väldigt säkra… Kan du inte fråga om du får låna av någon då?
http://www.jumpinn.se/shop/sadlar.htm
http://www.ebenfelt.se/santa_cruz.html
lite sadlar dock dyra…
man vill igentligen inte veta vad man läggar ut på sin häst/ djur man blir bara mörkrädd :S
Älskar min Chezz Iberico! Läderbom som formar sig efter hästen, passar utmärkt på min breda fjord. Stabil och bra, glider inte, kan utan problem sitta upp i stigbygeln (vilket är svårt i "soffkudde"-modeller). Rider engelskt i min, både rider ut och rider dressyr och har tagit ett par skutt i den.
Jag behöver 17.5-18 tum och den här passar mig bra. Sadeln kostar ca 5000kr i Sverige men jag köpte min mycket enkelt från tillverkaren i Tyskland för 2800kr inkl frakt.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Kan denna sadel kanske passa min ardenner? Eller är den för liten? Han är ca 170 cm i mkh och grov (som en ardenner ska vara helt enkelt)
Har också haft en chezz, och det är en skön sadel som med största sannolikhet kan passa din ardenner om du har en lång nog gjord :)
Den har flyttbara paneler där du kan bredda för ryggraden, och det finns inläggspaneler att köpa för att lyfta den från manke/ryggrad (fast det behövs antagligen inte på bredare hästar, kanske manken).
Nackdelen är kvaliteten, min höll inte särskilt länge innan det började bli urgröpt i sitsen. Från hästens sida var det dock inga problem; slätt och fint och Crow byggde muskler där en tidigare bomlös tryckt fel. (en med koppjärn). Jag lade ett skinn på sitsen, så var den bekväm igen. Men när sedan en stigläderkrampa började hänga så att stigklädret åkte av när jag bar på sadeln, bestämde jag mig för att hitta en ny sadel. Dessutom tog det några timmars uteritt innan den kändes bekväm. Risken är att den är för liten för dig om du nu är lite stor. (jag är 160cm lång och lite mullig, men den hade inte kunnat vara mindre.. vet inte om de finns i olika sitsstorlekar)
För övrigt var det en bra sadel.
Jag rekommenderar en bomlös med just paneler hellre än padd. Jag upplever helt enkelt att de är stabilare och bättre. Jag vet inte hur star treks koppjärn är i vidd, men kolla upp om det finns breda nog. De är dyra men har bra kvaltet, och köper du begagnad så kan du ju enbart köpa nytt koppjärn. Det finns lite andra udda märken som är billigare, jag vet inte hur de är i kvalitet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Även jag har en Chezz, kan rekommendera den. Köpte min från eBay för 2700. Klart värt det. Hade dock inte gett 5 500 för den son den kostar i Sverige, det är inte så bra kvalitet.
Gillar den mest för att man sitter så säkert i den, bra för en fegis som mig.
Passar mig som har strl 42 i byxor, har 17,5" i min bomsadel. Man kan nog ha större rumpa i den också tror jag.
Det verkar som Chezz är en stor favorit :)
Några tips vart jag kan köpa den ifrån?
Skulle vara bra om man kunde frakta den från Tyskland till Sverige, för jag har ingen lust att betala det svenska priset.
Det verkar finnas mycket "skit-kvalité-sadlar" ute på marknaden och vill hellst inte falla för en sådan. Men nu lutar det mot en Chezz
#7 och #8 vad hade ni för modell på era sadlar?
#9: Har en Chezz Iberica.
Kika på eBay, brukar finnas ute där emellanåt. ebay.de är alltså adressen.
Kan du inte tyska finns google translator som kan översätta åt dig.
Min sadel fraktades via DHL har jag för mig, tog knappt två veckor innan den kom och var inte alls dyrt med frakten.
Har en bekant som ska sälja sin Chezz-sadel, dock är den vit, så är du intresserad kan du pm'a mig så kan du få hennes mailadress.
#9 Gå in på länken nedan och klicka dig vidare på shop, jag använde google translate för att förstå och killen som säljer sadlarna pratar engelska och är mycket trevlig via mailen och du får svar snabbt om du undrar något! Beställde min på måndagen och på torsdagen stog den utanför dörren.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#10, Eftersom jag ska rida mycket i skogen så blir den nog ganska snabbt smutsig, så vill nog ha en svart.
Men det är alltså tyska Ebay som gäller? Ska hålla ögonen öppna
#11, Det låter ju smidigt, men jag tror att jag inte får plats i en 17,5" jag har ändå ca 48 i byxstorlek 
Bomlösa westernsadlar finns, jag har en sån (Barefoot Nevada). Till salu, men tveksam om den passar er… Ligger på en tinker nu, och jag är inte speciellt stor även om det är gott om plats för mig. Men bor du runt västkusten får du gärna kika på den :) PMa om det är intressant!
Jag hade också chezz iberico :)
Kvaliteten är som sagt inte så bra, men för priset funkar den (min kanske var ett måndagsexemplar). Använde den senast idag, men numera på nordsvensken. Jag gillar inte hans hoppsadel och han rids så sällan m,ed sadel (pappas häst) att det inte blir någon ny. Chezzen passar dock bra :)
#15: Ser ut att ligga i bakvikt, fast kanske är bilden som gör det. Annars skulle jag gissa på att den är för smal.

Jag har haft en bomlös westernsadel, så visst finns det!
Och du måste inte vara westernryttare för att rida med westernsadel. Tvärtom så är det ett bekvämt, och stadigt alternativ för tex uteritt, fast att man inte rider western.
#15 Håller med Zaphix + att du verkar ha en padd under, det gör ju sadeln ännu smalare.
Uppdatering:
Jag och min syster har diskuterat och vi har kommit fram till att jag ej kommer få plats i en 17,5" sadel och måste därför leta vidare. Så jag får helt släppa ideen om Chezz.
#18, ska man inte alltid ha en viktutjämnande padd under en bomlössadel?
#19: På bilden är det en wintec, alltså en bomsadel.
Chezz är iofs ingen bomlös, utan har en läderbom. Den fördelar trycket mycket bättre än bomlösa, men är fortfarande flexibel. Men läderbomsadlar är faktiskt rätt stabila. Räknas mer som en bomsadel än bomlös, då den har en bom, om än flexibel.
Aha, okej då förstår jag :)
#22 Det råder lite delade meningar om det. En del hävdar att ''läderbom'' är det samma som halvbom, dvs främsta delen är metall/trä, resten läder. Andra hävdar att läderbom är som chezzen, dvs inget hårt alls i den.
Men då undrar jag vad skillnaden på läderbom och bomlös är? Chezzen lär ju ha läderbom, men det är ju bara ett,kanske två, lager vanligt, tjockt läder.. ingen direkt bom.. och det har ju vanliga bomlösa med? Om inte läder så liknande.. plus att de flesta har någon form av koppjärn eller liknande, så de borde vara mer bomsadlar än chessen..
Lite funderingar.
Oavsett så kommer jag inte sätta mig i en bomlös som behöver padd igen. Har den inte riktiga paneler så är den inte stabil och trygg nog för mig, utan för mjuk. Har krossat en handled, vill gärna fortsätta ha full funktion i den andra.. (kanske de riktigt dyra soffkuddesadlarna är stadigare på något magiskt vis, men jag är inte intresserad av att prova fler. Testat några stycken på olika hästar som haft samma brist allihop; tappar man balansen i dem glider de, vissa gled även vid normal ridning även om de allihop höll att sitta upp från marken på.. men jag vill kunna tappa balansen och trampa snett tex om hästen skyggar eller snubblar, utan att hänga under magen på hästen - igen. Då rider jag hellre utan stigbyglar. Tvivlar också på tryckfördelningen från stigbyglarna om sadeln går att vika dubbel även med padd… men som sagt. Kanske några märken/modeller även av soffkuddarna är stabilare än de jag testat.. och jag älskar både chezz och star trekk så typen med paneler tycks helt enkelt stabilare)
Till TS: Du kan ju kolla wintc wide om du inte redan gjort det. Problemet är ju att man bara kan ändra vidden, resten måste fortfarande passa.
#24: Hade en bomlös från Hööks förut, satt stabilt i den utan att den gled åt något håll alls. Hade den på ett varmblod och mitt nuvarande kallblod utan antydan till att den gled.
Jag har rätt kass balans dessutom och glömmer ofta bort att jag sitter på en häst och kastar sig hästen då tappar man balansen. Men jag gled aldrig med den sadeln.
Chezz'en känner man ju att den är stabil, att det är en kraftig läderbom. Och har sadeln en läderbom, ja då är det en läderbomsadel och inte bomlös. Inte så mycket mer med det.
#25 och det var en hööks sadel som orsakade en krossad handled (utan att hästen ens gjorde något ''dumt'' ) och som också ''småglidit'' både på varmblod och kallblod oavsett vem som red. Litar inte ett dugg på dem och har ingen lust att testa fler bomlösa av den typen än jag redan gjort (testat hööks, torsion, börjes m.fl). Hade en tendens att överspänna sadelgjorden redan då och det blev tyvärr inte bättre.. :/ Menmen, Smaken är väl olika, jag sätter mig nte i en sån sadel igen.
Ja, den är stabil, men vad är egentligen en läderbom är ju frågan? Den är ju väldigt tunn., inget upbyggt läder på det viset. Så egentligen, hur är det lädret en bom, men det i bomlösa inte en bom? En bom är ju en bas oftast gjord på trä, metall och eller glasfiber. Känns inte som att det kan finnas någon motsvarande bas i chezzen…
Det spelar egentligen ingen roll. Läderbom, bomlös, skit samma. Den formar sig i princip helt efter hästen och det enda man behöver kolla angående passform är att panelerna lämnar ryggraden fri, i princip, eftersom allt annat formar sig.
har ingen bättre bild från när hon rider med den men smal är den inte, ville alltså bara visa tjejen som letar sadel vad för olika typer som finns att kolla upp, behöver inte hjälp själv.. men tack ändå!
// Vanessa
Hittade en sadel som har en bomvid på 36, och det är ju stoort! Tror ni att den kan passap?
#28: Beror väl på hur bred din häst är.. Kolla upp vilken grad vinkeln är framme där framvalvet ligger, och kolla vilken grad sadeln har,
Spelar också in om sadeln är svängd eller rak, det är inte bara vidden man ska tänka på.
#28: som Zaphix sa är det ju mer än bomvidd, ex hur svängd den är och hur takformad vs flat rygg den är skapad för. Dessutom är 36 i ett märke/modell inte alls som 36 i ett annat.. så det beror ju helt på :/
Ett exempel.. jag kikade på globus-sadel (minns inte eksakt vilken just nu) till min häst, denna kom i storlek 36. Hurra tänkte jag, då måste den ju vara diiiger. Sen talade jag med en sadelutprovare som sa att globus har en tensens att mäta längre ner än exempelvis stubben, så en 36a från globus tenderar att vara lika stor som 32 eller 34 från stubben.
Siffran i sig är altså inget man kan kika på utan man måste prova sadeln på innan man vet om den passar.
Om du har en häst som är rejält bred kan du även med fördel kika litet närmare på Thorowgood T4 som är för hästar som är breda, denna kommer upp i XXvid i storlek.
Nu säger ju inte denna omd et passar, men en ardenner i grannskapet här använder denna i XXvid och han är riktig grov själv. det är altså värd att prova, men även bättre: på hööks sin hemsida finns en PDF som du kan skriva ut med skrivare, där finns det mått -tabell så man kan använda en flexicurve eller en ledning med koppar-rör innuti som kan formas efter hästens manke (enligt beskrivningen på PDFen) och sen läggas på en ritning på papperet så man kan se vilken bomvidd hästen potensiellt kan passa. Finns en lika för mankhöjd dessutom.
Denna i sig är inte samma som att sadeln kommer sitta som et smack på hästen, det måste fortfarande provas på om den är passande i längd, utforming, efter hur svängd eller rak hästens rygg är osv osv, men det gör ju att man får lite större chans att hitta rätta bomvidden iaf.
Sen är det ju självklart bäst om man har råd och möjlighet att få ut en sadelutprovare, dom kan ju detta. :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#31, det är faktiskt en Thorowgood T4 som jag hittat begagnad som legat på en stor ardenner.
Om den inte passar så kan jag ju alltid sälja den vidare och försöka leta efter en bomlös, men vill helst ha en med bom då det finns fler fördelar med bomsadel (enligt mig)
#32 där kan man se :) Har du tur är det även en med utbytbara järn i, och sen har jag hört rykten om att där finns sadelmakare/sadelutprovare som har utrustning som kan vidga järnen om det enbart är för smalt järn som är problemet med en sådan sadel fast det har jag ingen bekräftelser på. Men värd att kolla upp iaf!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
33# Ja det är utbytbara järn på den, men järnet som ligger i nu är xxvid 
Hej!
Såg att fler hade chezz iberico. Hur tycker ni sitstorleken är?
Sökt på nätet och hittade någon som skrev att den var väldigt stor i sitsen medans en annan tyckte den var ganska normal
Har 40 i byxstorlek och en islänning så ju kortare ju bättre
Tänkte i och för sig i så fall beställa bossorna på 43cm men skönt att inte ha så mkt som sticker ut och så ser de bättre ut
Jag har normalt 17,5-18 tum i sadlar och sitter bra i den!
Chezzen fanns i 16 oxå men de kändes lite litet även om jag ibland ridit med 16,5 som funkat bra men de var en flat islandssadel.
Läste en som skrev att den var enorm i sitsen så blev fundersam då jag har 17 tum nu och de passar bra men är ingen djup variant
Hästen har max 45 i anläggningsyta om de är en mjukare sadel så smidigt att de gick att beställa bossor på 43cm
Sadelprovare brukar ha bra kolll :)
Putt
Funderar på om det inte går att köpa en sadel som går att bytta koppjärn på eller liknande, så kan man ju slå till koppjärnet till rätt stl själv? :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_