Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1259 ggr
ccaroline
0

Vägrar gå fram?

ja ,. hade behövt lite råd & tips om hur jag ska göra då min kunskap & mina idéer inte längre räcker till..

jo, det är så att jag har en 12årigt sv. halvblod valack som foderhäst och är hur mysig och gosig som helst men när vi rider på "lilla travbanan" som vi kallar det, så brukar han "se spöken" eller hur man ska förklara det och vägrar gå, bara står helt stilla, hur länge som helst hur mycket man än skänklar och de kvittar om man rider med sporrar eller spö.

Många gånger har det slutat med att jag inte längre orkar sitta och älta och känna ilskan börja krypa i kroppen och hoppas till slut av och leder honom, och då går det bra.

Vet som sagt inte längre vad jag ska hitta på, någon som har något tips? Är mycket tacksam för svar! :)

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rida som en båge eller fyrkant och så ut på spåret igen?

ccaroline
0

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men vägen är inte så bred bara som en smal grusväg med hage på ena sidan och stengäre på andra,. Har försökt vända och sen rida tillbaka men utan resultat :/

Rafflan
0

#2 trodde det var på ridbanan han gjorde så ;)

Nej men min tanke bar sväng, backa, ja gör nåt annat. Istället för att gå framåt ;)

Har du provat sitta helt stilla? inte smacka, sparka eller nåt?

ccaroline
0

#3 Jaha okej du menar så :) Tja,. nej i tappra försök att försöka hämta sig & samla sig för att inte bli arg så har man ju bara suttit och då har han ju bara,. stått stilla, haha!

Funkar inte heller att bli arg som hans ägare föreslog, då bara ryggar han eller står still och vill ännu mindre gå framåt..

Rafflan
0

Kollat så han inte har ont?

ccaroline
0

Han går barfota nu ett tag för han haft något problem med strålen men det är ju alltid på samma ställen som han stannar..

WornOut
0

Låt han stå. Pröva att bara vänta ut honom. Sitt helt still säg inget, gör inget, så vida han inte försöker vända eller backa vill säga, då får du be honom gå tillbaka igen. När han känns lugn, pröva att be honom gå lite framåt, om han inte gör det, vänta en stund till :) Beröm massor om det funkar!

Detta kan bland funka på min polle när han får för sig att något är farligt..
Skadar ju inte att testa iallafall :)

[donkeyqueen]
0

*putt*

marinelady
0

Har du testat med att när du känner att hästen spänner sig och börjar titta efter spöken att du slutar titta dit hästen tittar utan bara tittar åt ett annat håll och slappnar av. För ofta förstärker vi som ryttare spöken som hästen ser för att vi spänner oss och gör oss "redo" vilket hästen kanske snarare tar som att du också ser något farligt.

Mitt förslag är att om han stannar att du helt enkelt väntar ut honom, han får inte vända han får inte gå hem, han ska stå vänd mot spöket om det så tar 2h, ryggar han så driver du honom så han får rygga lite mer än han själv vill, direkt när du märker att han tycker att det räcker med det avstånd han har ryggat så ryggar du 4-5 steg till och sen direkt drivning framåt med sätet, oftast blir många hästar så förvånade och nöjda med att slippa rygga att dom helt plötsligt bara finner sig i att gå framåt. Men kom ihåg att du måste rida från sätet, det får inte bli slita dra ryggning eller en spark framåt för att sen driva honom. Utan nyttja den där kraften han samlar upp i ett par stegs ryggning till att få en mjuk framåt rörelse och rid sen ordentligt framåt med sätet och titta inte på spöket!

Bli inte arg/irriterad utan bara lugn och ta en stund att filosofera om han stannar och som sagt han får inte vända om..

Det här brukar fungera för mig på dom flesta hästarna..