Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 7675 ggr
morningmisslisa
0

Stegrande häst

Jag och mitt 8års sto behöver hjälp!
Hon är världens snällaste häst och vill alltid vara till lags, men ibland, speciellt när man rider på bana, så stegrar hon sig, och inte lite heller,utan rakt upp.
Hon är veterinärbes, och var hos kiropraktorn för några månader sen. Hon var sne i bogen tydligen, jag tänkte att det var det som gjorde att hon stegrade.

När jag satte igång henne efter hon blev knäckt så gick allt jättebra, tills vi började jobba mera. Då började hon med stegringarna igen.
Sadeln ligger bra, har även testat med en annan men är samma sak.

Jag har hittils försökt med att vara lugnande när hon gör så, men också bestämd.

För några veckor sen ramlade jag av när hon stegrade. Slog mig rätt ordentligt, så har blivit lite rädd för det där. Det är oftast när vi ska galoppera i höger galopp, hon har inte lärt sig den riktigt. och det var också där skadan satt. Men hon är nu återställt från skadan.

Vad kan det vara? Är hon bara lat? Förstår hon inte?

hon äter lagom med mat och har inte ont någonstans.

hjälp oss!

Cilla89a
0

Hon vill kanske komma undan och du är för snäll? Eftersom det är ett sto också, många ston har egna viljor Tyst
Går hon bra under hela ridpasset, tills enbart då du ska galoppera i höger galopp?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

morningmisslisa
0

Jag har varit bestämd mot henne, och hon är inte särskilt stoig i beteendet faktiskt, så jag vet inte riktigt..

Oftast när vi ska galoppera i höger stegrar hon,men ibland när vi tex. travar också.

Linnea
0

hon har kanske problem med högervarvet, behöver inte vara pga smärta om du nu har kollat henne (massör också?), hon kasnke helt enkelt tycker det är jobbigt i höger varv. om du kan så tömkör henne i höger varv och se vad som händer.

Skynda långsamt så går det fortare.

Birke
0

Är det bara i höger varv? Då kan det ju va ngt problem som orsakar det. Kram

JenD
2

Det kan ju vara så att om hon har haft ont tror hon att det kommer göra ont igen och därför reagerar hon innan hon känt efter, det är faktiskt ganska vanligt. Prova att longera i det varvet och be någon longera med dig på i det varvet för att se hur hon reagerar. Ett tips iallaf

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Loa-bg
0

Det är omöjligt att säga om det är för att hon har ont eller om hon bara dummar sig. Men jag tycker du ska låta någon annan mer erfaren ryttare rida henne, du har inte råd och möjlighet att skicka iväg henne några veckor…? Lyckas det inte då heller får du nog gå vidare med att kolla upp det mer.

Du ska inte rida på en häst som kan vara farlig för dig, du kan få dåligt självförtroende men framförallt skada dig allvarligt.

Hur är hon i skogen?

morningmisslisa
0

i skogen är hon en riktig pärla, gör aldrig nånting. bara när jag ska jobba. också oftast i höget varv som sagt. jag har masserat, knäckt och även veterinärbes. henne, så vet inte vad som är felet.

nått förslag på vart man kan skicka iväg henne? och hur mycker ligger det på ungefär prismässigt?

morningmisslisa
0

har longerat henne nu, och låtit hon springa lös i höger varv, då är höger galopp inget problem alls..

Mangis
1

Ston kan vara mycket bestämda - särskilt om de är dominanta. Har du prövat att lära dig NH-övningar för att tydliggöra ditt ledarskap? Det behöver ju heller inte vara smärta, kan också vara att hon är kortare i vänster sida och därför har svårt att böja sig åt höger och därför protesterar. Då kan tömkörning hjälpa. Lycka till!

Loa-bg
1

Det är inte konstigt att hon inte visar något i longeringen eftersom hon, som du sa, inte stretar emot förrän man kräver något av henne. Jättebra att du gått igenom henne med kiropraktor. Dock är det ofta så att ett sådant problem inte bara löses en gång, det är ofta återkommande och det kan behövas flera behandlingar innan det släpper. Att hon är sned, blir spänd muskler, får låsningar eller dylikt kan bero på problem någon annanstans. En D-ponny jag hade fick jämt problem med ryggen, ömmade och fick låsningar etc. Vi höll på med kiropraktik i ett år innan veterinärer slutgiltigen gick med på att göra artroskopi på bakknäna. Då började brosken i knäna att vittra sönder…

Var gjordes veterinärbesiktningen? På klinik? Är hästen röntgad?

Som sagt, har du möjlighet till så är det nog en bra idé att skicka iväg henne. Jag skulle föreslå en dressyrryttare eftersom de ofta har bra koll på hästens gång och är uppmärksamma. Jag skulle tro att priset på en vettig beridare ligger mellan 3000-5000 kr, men då är 5000 ganska mycket. Var bor du?

Förresten, hur länge har du haft henne och hur länge har du upplevt problem? Har hon alltid haft problem med höger galopp…?

ellinorrasmusson
0

nu kommer jag inte med nåt tips med varför hon kanske stegrar, utan jag har ett tips som en gammal hästvän till mig berättat. När hästen väl står på bakbenen ska man slå en påse med vatten mellan öronen på hästen, vilket ska få hästen att tro att den blöder och enligt henne gör den aldrig det igen. Har aldrig provat, och tycker det är lite osmidigt att rida runt med en påse, men haha, det är bara ett tips :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

CelsiusT
0

Tycker absolut inte man ska skrämma en häst att låta bli att stegra. Det finns en orsak till att hästen stegrar (vilket bara är ett symtom), ta reda på den orsaken och behandla den för att komma till rätta med problemet. Om du tar hjälp av en tränare/beridare så tycker jag du ska vara noggrann med att ta reda på vilka metoder denne använder så du inte får illbaka en rädd häst (har jag varit med om med en medryttarhäst, inte roligt).

Det är svårt att råda dig hur du ska leta vidare efter orsaken för du har gjort mycket redan, men har du haft kiropraktor på hästen mer än 1 gång? Märkte du ngn skillnad på hästen efter kiropraktorns besök? Hur är hon på mindre volter? Är hon stelare i ena sidan? Hur mkt utbildad är hon? Är hon under utbildning just nu? En häst som håller på att lära sig saker kan lätt bli "överarbetad" och då kommer gärna sådana saker, så det är viktigt att fundera igenom hela hästens livssituation för att komma fram till orsaken. Hur länge har problemet funnits? Fanns det ngt om förändrades i hästens liv i samband med att problemet uppstod? Har du några andra problem med hästen (inte bara i ridning utan hela hästens liv tänker jag nu)? Försök att rannsaka dig själv och var ärlig mot dig när du gör det, någonstans finns orsaken - men det kan vara svårt att komma på var man ska leta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

painten
0

#11 Det har tyvärr jag också hört/läst. Tycker verkligen att man är ute på hal is om man slår hästen när den stegrar. Som #12 skriver gäller det att finna anledningen och lösa problemet, inte skrämma och misshandla hästen. Man bankar ju inte in vett i folk, så varför göra det med hästar.

monsi
0

Töm kör o jobba henne ordentligt i båda varven under tömkörningen.

Longera henne med inspännigar i båda varven.

Rid henne ute i  cerpentiner runt ex träd i olika gångarter.

Funkar hon ute i höger galopp på böjt spår, ta in henne å ridbanan tömkör henne först i båda varven sen sitt upp o rid.

Funkar det inte efter detta ta hjälp av en bra instruktör.

Skicka inte iväg hästen, du lär dig inget på det o problemet kan komma igen.

Hon stegrar ev av två orsaker ett hon förstår inte riktigt vad du vill så var tydlig med dina hjälper, två hon tror att det ska göra ont åter igen tydliga signaler o bestämt framåt, behåll ditt lugn genom att sjunga en sång, så du kommer ihåg att andas.

Lär henne gärna att fatta rätt gal opp med röst komando ex höger för höger galopp. Detta lärs lättast in från marken o är ibland ett bra sätt för att bryta dåliga vanor.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Linnea
0

#13 & 11 jag gick i samma klass som en tjej en gång som hade en häst som alltid stannade och stgrade vid et speciellt ställe i skogen. det var nog ingen direkt konstigt med detaa ställe så ägaren tyckte han var löjlig och berättade glatt hur hon sog honom med spöet mellan öronen när han stegrade. hon förvånades över att han fortsatte stegra på samma ställe varje gång, fast han visste att det gjorde ont då. detta tyder bara på okunskap, hästen blev räd för något och hon förstärker det varje gång hon slår honom. så nej våld är absolut ingen lösning.

Skynda långsamt så går det fortare.

painten
0

#15 Ja, precis. Har man inte kunskap till att lösa saken ska man skaffa hjälp i stället.

may-britt
0

ser at  denne tråden er gammal jag undrar hvordan gikk det med hästen?

[donkeyqueen]
0

*putt*

[louise80]
0

vart bor du någonstans? Jag har en häst som har haft lite samma problem fast på honom satt det i bäckenet. Fick otroligt bra hjälp av en equiterapeut som heter daniel, han är fortfarande lite spännd vid paddock arbete men annars hur bra som helst, han reser sig absolut inte längre, ska tbx för check så fort han är igång. Ska tillägga att jag tagit det väldigt lugnt med honom då han haft detta problem väldigt länge, fick leka lite detektiv då jag köpte honom för ett år sen, hela hästen bara exploderade åt alla håll muskelmässigt efter behandlingen så därför har jag tagit det otroligt lugnt han är ju bara ca 180 hög så han behövde nog det

Tusen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har inte alla hästar ont någonstans bara för att de stegrar. Vissa KAN göra det för att de inte vill lyda och försöker därför komma undan genom att stegra. Dock tycker jag att det är viktigt att man är säker på att hästen inte har ont innan man börjar fundera i andra banor. Det är viktigt att veta att allt är okej INNAN man börjar kräva och sätta gränser. Tyvärr är det många små ponnysar som "lört sig" att de slipper arbeta om de skrämmer sina ryttare genom att bocka eller stegra sig. Detta gäller naturligtvis även för större hästar som rids av små och oerfarna ryttare. Fast då är det lättare att få hjälp.

[louise80]
0

I mina öron låter det faktiskt som att hästen har ont och har den dessutom haft probem med bogen så verkar det inte alls så konstigt.och har den dessutom haft ont så och kankse länge så sitter det ofta ordentligt i huvudet och man får lura dom lite.  Man ska vara otroligt noggrann med att kolla upp hästen innan man börjar sätta skarpare gränser.

Lorita
0

Antingen har den ont eller så förstår den inte, jag har en som testar massa konstiga rörelser som piaf, levad mm när han inte förstår ryttaren. Han testar för att se om det är något av detta ryttaren möjligen menar.

Men en gångart i ett varv låter mer som den har ont.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Om den varit skev länge så är den otränad i de muskler som behöver användas för att den ska belasta sig korrekt. Då blir det jobbigt och tröttande och man får träningsvärk, om inte annat. Man måste bygga upp långsamt och försiktigt när man "rätat ut" en skev häst och ofta måste man ge flera kiropraktiska behandlingar under upp till ett år. Man ska också vara uppmärksam på att hästen förmodligen varit skev av en anledning, och den anledningen kan komma fram och ställa till problem om man tar bort skevheten.