Äter stolpar
Hej!
I stallet där jag har min häst inhyrd så har vi ett stort problem, nämligen att många utav hästarna äter upp stolparna i hagen!
2 stycken tuggar frenetiskt, och nu har också min ponny börjat käka, och vad jag vet har hon inte gjort det innan.
och de är inte lite heller! supermånga av stolparna är avtuggade.
Vi har provat antibite, funkar tills det regnar, och vi har inte råd med at smeta på det hela tiden i längden. Men de kan ju inte gnaga i sig stolparna heller, dels är det ju behandlade med giftigt regnavisande mojjs, och så blir det fruktänsvärt dyrt att hela tiden byta stolpar. Samt fara för att de ska ta sig ut och in i varandraas hagar, då en av hästarna också SLITER UPP stolparna ur marken.
Lägga in träd i hagen funkar ibland, ibland inte.
Nu går hästarna med munkorg, men känns som en grym lösning i längden… Vi ska ha stallmöte om detta i helgen, och skulle bli glad för lite tips, för det känns som om vi testat allt!
dock så går inte en av hästarna att ha munkorg på, då han sliter av sig grimmor, täcken, allt.
Min häst tuggar bara lite, inte i boxen som de andra, det är snarare som om hon blir "pushad" av sin hagkompis som är en mastergnagare.
Snälla! Kom med tips! :D

Era hästar är mest troligt understimulerade och därav står dem och käkar på stolparna. En ganska lätt lösning kan vara att lägga ut grovfoder i hagen, alt halm, så kommer hästarna stå och tugga på det och låta stolparna vara i fred :)
Hästar har ett stort tuggbehov och vill gärna tugga större delen utav dygnet, låter som era hästar kanske får för lite grovfoder med tanke på att dem käkar på stallet med?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Prova att lägga ut halm eller varför inte lite extra hö i vinterkylan? ;) då får hästarna mer att göra och får tugga mer. troligen så får stolparna vara mer i fred då ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Lägg ut halm, granris, aspsly eller delar av en sälg.
Våra unghäs.tar började gnaga lite förr men efter dom fick in sly och srockar så äter de det! Barken är ju dessutom nyttig.
Ett annat alternativ är att lpta dem gå i en betesjage där det funns lite långt gräs kvar. Då hräver dom nara där hela dagarna!
Hakuna matata!

jag har också haft en stolpätare i stallet, det såg ut som vi hade bäver.
Äter dom som Nadde längstner på stolparna kan man trä över rören som plasten till ufo-äggen är linad runt, fråga en bonde du kan säkert få rör så det räcker till alla stolpar 
Tjära. Det är billigare i längden än antibit, samt att det sitter kvar när det regnar.
Smeta i nstolpen med tjära, lägg ut Hö/halm/grenar osv, rid o träna hästarna mångsidigt så bör problemet försvinna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#5 funkade inte på Nadde 

#5 har svårt att tro att tjära funkar, och antibite funkar inte heller, har vi testat.
#3 låter som en superbra ide ! :D ska ta upp detta på stallmötet.
#2 Min häst och hennes hagkompis är inte understimulerade, för då hade de varit värre än vad det är och de rids och får annan motion ( även psykisk) minst 60 minuter var dag. Kan inte slänga in hur mycket hö som helst, då de får tillräckligt! :) tom lite mycket, börjar få mage ;)
troligtvis började min häst hagkompis äta trä då hon stod på box i 16 mån pga av 3 bukoperationer. Då är det svårt att bli av med beetendet!
Hästen som dock biter mest är nog understimilerad, då det är en unghäst med ligamentskada. Dock inte min häst, och ägaren kan/ har inte tid att göra så mycket med honom.
De får MYCKET halm i hagen, men det verkar inte hjälpa.
sly och kvistar funkar inte heller, då de tar slut på ett nafs…
#7 vi får inte fodra med hö i hagen för vår stallägare, något vettigt svar på varför har vi inte heller fått, men Harry har tagit saken i egna hovar och gnagt ner ett träd i hagen som han och shettisarna glatt mumsar av bark och grenar på.
Provar ni inte tjära så vet ni inte om det funkar på era hästar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 ofta börjar dom med sådant när dom har ont, Nadde han hade fång och hade börjat när han fick första skovet.
Dom biter för att få annat att tänka på, munkorg är därför inte snällt.
förvånad att ingen skrivit det innan…. Hönsgaller… sätt det runt stolparn så kan hästarna inte bita i dom… det är inte så farligt dyrt och det sitter kvar(!) det är bara att häfta fast med häftpistol =) sen tar man silvertejp runt där man klippt av så att hästarna inte kan skada sig på dom. sen lägger vi ut hö en gång om dagen + att alla hästarna får granar som ägarna haft inne i jul och några granar som vi fick av en skogsägare när de röjde inför en ridväg =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#10 vi har pratat om det och hade tänk att prova galler faktist, dock är det någos som får vänta tills snön försvinner tror jag… men det borde ju hjälpa faktist! :)
de får även lunch ute, så de har något att göra iallafall.
#8 MIN ponny slutar nog med tjära, för hon är inte så inbiten ¨på trä än. Dock så är jag mycket tveksam på de andra hästarna, och om dem tuggar upp så kommer min fortsätta… Men värt ett försök, stallägaren trodde på det och han hade tjära hemma så skulle testa!
Min häst var helt hopplös på att äta trä när jag fick honom, han gnagde också av stolparna. Jag fick då tipset att det kunde vara mineral eller saltbrist så jag började ge honom exra mineraler och extra fodersalt och han slutade iallafall. Om det berodde på det eller om han bestämde sig för att sluta ändå vet jag ju inte men det kanske är värt att testa iallafall.

#10 hönsnät förstör tänderna om dom biter häften från häftpistolen kan lossa och orsaka hovböld.
Skulle hönsnätet gå upp då kan hästarna skada sig kraftigt
#13 jo man kan ju inte bara sätta upp dom och inte kolla dom. vilket vi gör. vi har haft galler i två-tre år nu och det har inte varit några problem alls eftersom hästarna snabt märker att "oj jag kan inte tugga här längre"… och att häftena skulle orsaka skada.. jo det har du rätt i men inte värre än något annat som finns i hagarna som t.ex stenar, vassa pinnar osv. sen är det inte så lätt för hästarna att få loss häftena. + att hästtandläkaren inte märkt någon skillnad sedan vi började med nätet
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#12 tror inte min ha rmineralbrist hon får extra vitaminer, däremot saltbrist kan vara något, då hon har mineralsten med salt och det tycker hon inte om, så ska ta och köpa mig en riktig saltsten! :P ska vi se om det blir nöjd.
#13 tror inte heller att hönsnät är någon större fara, bara man håller koll på det. Och de biter inte i nätet då de tycker att metall är fruktansvärt obehagligt på tänderna :) eftersom stallägarna bor och jobbar med getost i stallet, så har de ju ständig uppsikt över hästarna, och ser staketet flera gånger varje dag, vinterhagarna är inte speciellt stora… De är ju farligt också kan man säga när de tuggar av och drar upp stolparna, de kan trassla in sig och smita ut eller in till varandra :(
#12 mineraler och vitaminer är inte samma…fast du kanske skrev fel ? Vitaminer har hästar inget extra behov av ändå.
Träätning är egentligen ett naturligt beteende för en häst. Men då det riktas mot fel föremål så kan det ju bli lite tråkigt, för att inte säga kostsamt.
Då träbitningen riktas mot t.ex. stallinredning och staket indikerar detta sysslolöshet, stress eller nervositet. Det finns även rapporter om att träätning kan uppstå vid en för låg fiberhalt i foderstaten.
Det finns rapporter om att frekvensen av träätning ökar vid kallt och fuktigt väder, vilket har förklarats med att antingen är trä mjukare och mer aptitligt då det är fuktigt, eller så orsakar vädret mer stress hos hästen. Träätning ökar också då fodret har en struktur som kräver mindre tuggande, t.ex. vid utfodring med spätt eller pelleterat grovfoder eller vid stora givor kraftfoder och små givor grovfoder. Det finns dock indikationer på att träätning kan föregå krubbitning vilket gör att man bör ta reda på de bakomliggande orsakerna i stället för att förhindra beteendet.
Att endast förhindra beteendet åtgärdar inte frustrationen.
#16 ? Vad menar du? jag har inte skrivit något om vitaminer…
Nej det har du inte eftersom jag skrev till fel nummer.
vistar och grenar hjälper inte för att de tar slut för fort? In med mer då! Lägg in ett helt träd…
Täck över stolparna om ni vill, men får hästarna inget annat alternativ blir de bara mer stressade/uttråkade/frustrerade.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vi har faktiskt fått 2 (det går 3 i hagen, bara två gnager) stolpätande monster nu i vinter (första gången!) och jag förstår inte, de går och gräver fram gammalt gräs hela dagarna, och vi slänge in 1-2 mindre träd (ca 5 meter långa) om dagen som de gör soprent på, de får mat ute två gånger + lite halm som de gör soprent på… Kan inte hugga mer träd utan att göra soprent på våran mark, då får vi börja fälla granar 
Har aldrig sett något utav dess like under alla mina år! xD Förvisso är det unghästar som inte rids just nu (pysslas bara med efter som det är så halt + att det bara går att rida på vägen, och vägskrapan är väll knappast något man vill möta då…). Kanske blir det bättre när de får börja komma ut på promenader och göra av med lite energi, och ha något att tänka på :)
Hakuna matata!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en häst som gnager som en liten termit i boxen, har prövat en antibit sort för häst och även blodmjöl som ska vara effektivt mot rådjur men inget av de har funkat. Är ungefär som att hon fattar att de är bara äckligt ett tag. Dessutom biter hon ÖVERALLT i boxen, byter ställe hela tiden.. Har testat lägga överallt men hon skiter i det..
Har gett henne hönät för att ge henne något att pyssla med, halm och hon får exta e-vit då jag hörde att det kan vara orsaken men icke. Hon har tydligen gjort detta även hos förra ägaren så det är inget nytt påfund.
Några bra förslag?
Hönsnät var ju supersmart, men frågan är om man vågar inne i boxen :S

Jag har en häst som gnager som en liten termit i boxen, har prövat en antibit sort för häst och även blodmjöl som ska vara effektivt mot rådjur men inget av de har funkat. Är ungefär som att hon fattar att de är bara äckligt ett tag. Dessutom biter hon ÖVERALLT i boxen, byter ställe hela tiden.. Har testat lägga överallt men hon skiter i det..
Har gett henne hönät för att ge henne något att pyssla med, halm och hon får exta e-vit då jag hörde att det kan vara orsaken men icke. Hon har tydligen gjort detta även hos förra ägaren så det är inget nytt påfund.
Några bra förslag?
Hönsnät var ju supersmart, men frågan är om man vågar inne i boxen :S

Vad tror ni om munkorg? Enda jag är osäker på är att de kanske kan fastna.. Isf skulle jag vilja ha en med remmar i läder, men har bara sett med nylon, och de går ju inte sönder om den fastnar :/

Här har vi fått rådet att pensla på spillolja utblandat med lite diesel för att få det lite lösare, det fungerar kanon på dom som gnager ordentligt annars…
#25 Spillolja och diesel lär knappast vara det mest hälsosamma för hästarna att få i sig… 
Hakuna matata!

Nej, men det fungerar. Inte en gång de har rört stolparna sen det sattes på.
Låter som om du TS har testat allt men inget funkar? och som om du säger att det är dem andra hästarnas fel och inte dins, din bara härmar dem?
Jag tycker det låter som om dem behöver mer att göra, finns det träd i hagen, eller andra saker? Eller är det bara en tråkig fyrkant kanske?
Jag tror inte det räcker med små grener, ni behöver typ nerhuggna träd som dem kan leka med, och lite hö att tugga på, ev plast stolpar runt dem vanliga stolparna kan funka jätte bra.
Och det du skrev i #7, en häst kan aldrig få för mycket hö, börjar dem bli tjocka ska ni dra in på kraft fodret och ge mer hö istället, börjar dem dock få bukmage men bli tunna på ryggen osv så ska dem ha mer protein (fick jag lära mig igår)
*putt*
Hur stora är hagarna och hur stor är flocken?