Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 751 ggr
lussan
0

HJÄLP

Har ett problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att lösa. Har en häst som är omöjlig att lasta. Den kastar sig av och an är rädd att den slår sönder sig. Vill tillägga att jag tränar NH och har provat med den metoden utan att det fungerar. Har fullständig kontroll i övrig hantering enl NH. HJÄLP, tips men snabbt.

Faxlin
0

*suck* önskar jag kunde hjälpa. Men är totalt blåbär när det gäller problem vid i lastning. Mina har alltid traskat upp snällt. Så jag har nog haft tur. Hoppas att någon kan komma med något bra tips. För sådana ser jag också fram emot. Alltid bra att ha vetskapen om olika sätt när man en dag kanske står där med en häst som inte vill traska snällt med mig.
Lycka till i alla fall. Skriv gärna sedan och berätta hur det går för just dig med din häst. Och vad som fungerade för er två.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kiara
0

Tid, tid och åter tid med mycket tålamod och ännu mer tåla mod är mitt råd. Jag när jag lasttränar en häst. Så låter jag hästen första gångerna lukta på transporten på utsidan, om hästen nu går att då nära transporten. Anars står vi bara på avstånd dom första dagarna och tittar på denna stora låda.

När jag sen får hästen att acceptera utsidan, så försöker jag få den att gå över tampen bak på tvären…. Alltså inte in i transporten utan över från sidan. Efter det så får hästen nosa på insidan av transporten OBS! Inget godis eller mutor till hästen, på vägen in. Enda stället hästen kan få godis är längst in i transporten, där är det att rekommendera att den kan få något litet gott.

Anledningen till att hästen inte får godis halvvägs är att den då lär sig att stanna där och då kan den dressera människan till godisapparat. Vi är mer lättdresserade än vad vi vill erkännaGenerad

Medan hästen nosar sig fram och in i transporten så ska den alltid ha möjligheten att kunna backa ut. När man får in hästen ända in utan problem så fortsätter man att befästa detta under flera tränings pass, för att slutligen kunna stänga om hästen korta perioder för att sen släppa ut hästen lugnt igen. Varje moment måste vara väl befäst och sen bör man lästräna sin häst regelbundet hela tiden för att befästa samspelet mellan häst och ägare.

Så småningom så kan man låta hästen gå in själv i transporten, så att man ensam kan lasta den och stänga rampen om den.

Åter igen befäst varje moment och ge hästen mycket tid och tålamod. Så lasttränar jag

lussan
0

Jag har till och med försökt med detta. Har även haft transporten stående i hagen. Har haft svårlastade hästar förut men detta liknar inget annat. Hästen går så gärna tvärs över lemmen och upp på lemmen men när huvudet passerar ingången i transporten så är det stopp. Han står där en stund och sen på ett ögonblick slänger han sig baklänges och ramlar omkull. Jag har tagit det lugnt, jag har låtit det ta tid. Vi har övat korta stunder och längre stunder, ofta och sällan. Kan inte fatta vad som är fel.

Kiara
0

Jag tror att din häst inte är mogen för att göra mer än sticka in huvudet i transporten….och detta är ett sked då vi mänskan blir otålig och vill ha in hästen innan den är mogen för det. Låt inte hästen hå längre in än den själv vågar, när den är inne med huvudet låt den backa ut. Lämna sen transporten och träningen. Har hästen till på köpet något obehagligt minne i bagaget så kommer det att ta längre tid för dig.

Din roll som lastare är bara att ge hästen ett själv förtroende så den vågar gå in och litar på dig att den får komma ut igen. Så småningom så litar den på att du kommer att stanna bilen och släpa ut den på en säker plats.

lussan
0

Tack Kiara, jag gillar dina svar. Är ny här men har läst mycket av det du skrivit och jag tycker du är rakt fram och har en sund och mänsklig syn. Inget vetbäst snack här inte. Det känns som dina ord är goda råd. Tack igen.

E_hjo
0

man ska inte göra någon stor grej av det!!!! vi människor kan ju själva känna oss osäkra när man ska leda in en häst i transport. vi tänker typ "han kommer att vägra" mm. hästen känner ju av det. om man känner nån som har lastat typ tusen hästar kan man ju be den personen att hjälpa till. har man lastat mycket så tänker man väll inte så. kan erkänna att jag själv tänkte lite så första gången…   Generad

om det inte funkar kan man ju testa att sätta fast longeringslinor på bägge sidor av transporten så att det typ blir en gång. har gjort så med alla hästar i stallet som inte velat gå in och det funkar. i fall hästen slänger sig åt sidan så är ju linorna ivägen och när/om nu hästen går in så kryssar man bara linorna bakom så hästen inte kommer ut.

hoppas att det löser sig för dig =)

Tummelisa
0

Jag förstår hur du känner dig, rätt som det är kan man bli tvungen att lasta hästen om något händer. Ta det bara lugnt och träna hästen i intervaller, tycker att Kiara har en bra lösning på problemet. Tjata inte förmycket transport bara då kanske det aldrig går.