Vad tror ni?
Hejsan! Jag har letat ny häst flera månader nu och har äntligen hittat än! Allt är perfekt, både hoppning och dressyren. All hantering fungerar utan problem osv. De nackdelar som uppkommit nu när jag funderat är: Det blir min första storhäst (som jag äger själv) och hon är 6 år men har kommit över medel faktiskt i sin utbildning. Jag har enormt bra tränarmöjligheter och folk runt omkring mig, kanske går det bra? Jag har god känsla för yngre hästar och är väl påläst. Sen kommer det största knixet. Hon har haft sadeltvång som yngre. Idag går dom ett par minuter med henne innan dom sitter upp och dom sitter upp mycket mjukt (vilket man alltid bör göra egentligen) i förebyggande syfte. Hon var inte den som la sig ner utan bara hoppade lite upp och ner och skakade lite på huvudet om hon får känn av det vilket tydligen hände ca. 1 gång per halvår eller inte alls. Hon har alltså aldrig fallit ihop eller ställt sig eller skenat iväg eller liknande.Tror ni det kommer bli problem för mig eller tror ni jag klarar det? Det är så synd för jag fastnade verkligen direkt. Allt sa klick liksom. Vore så synd om köpet skulle behöva påverkas av ett sadeltvång…
MVH
//Emma
Jag tycker du ska köra på om det sa klick
sadeltvång är inget problem så länge man vet om det och tänker på det. En 6 åring är ju ingen unghäst i den bemärkelsen och tränare har du ju så jag ser inget problem ….
Lycka tull med pållen !!
lycka till!
#1 Ne unghäst är den ju faktiskt inte! Precis, vet jag om det kan jag ju lägga lite extra tid och försiktighet på det och jobba förebyggande. :-)
Kan sadeltvång växa bort eller är det något som alltid finns trots att det inte märks eller har märkts på flera år?
#2 Tack :-D
//Emma
min pålle har nog haft sadeltvång som yngre, jag har haft honom i sex år och det har hänt en gång. men det är klart jag skulle ju aldrig stressa med honom
#4 Vet man om det är det nog ingen fara om det inte är så grovt. Blev lite uppskärrad när jag googlade runt och fick läsa om folk som fått avliva sina hästar pga. sadeltrång men jag tror inte denna hästen har de problemen och jag hoppas vi tillsammans kan växa bort ifrån det :-) Min tanke är att lägga mycket vikt på bra sadel och gjord och sedan förbättra min försiktighet och hitta ett sätt för hästen att se sadling som något kul och spännande, inte skrämmande eller smärtsamt.
//Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför har/hade den sadeltvång? Var det pga rädsla eller smärta?
#5 Min pålle har fungerat bäst med en gjord med magplatta, han är dock ganska bestämd med sina åsikter.
Vad är det för stam på hästen du ska köpa ?
#6 Jag tror det var rädsla men ska kolla en extra gång när jag ska dit igen om orsaken!
#7 Tanken är att jag ska rida dressyr och en magplatta på det kan ju se lite kul ut! Tänkte ringa och kolla runt lite. Det borde ju lösa sig!
Hästen är efter For Feeling, modern har jag inte koll på riktigt.
//Emma
det finns ju anatomiska dressyrgjordar och det borde också fungera 
du får helt enkelt pröva dig fram