Hackamore gav mig en ny häst!
Jag skrev för ett tag sedan om min medryttarhäst, ett isabell sto (hbl), som skenade och inte gick att få stopp på, som var så otroligt stark och kunde dra rakt ut i tärrängen över stubbar och mellan träden. Man hade ingen kontroll alls!
Idag testade jag hackamore på henne, och förändringen var gigantisk! Jag kunde nu trava i lugnt takt på lösa tyglar och jag behövde bara krama lite i tygeln för att få henne att stanna, då det förr krävdes en krock med ett träd för att få stopp. Då vi galopperade så lossnade hackamoret (billigt, dålig kvalité) och tränset hängde i endast käkremmen, jag tänkte att nu får jag aldrig stopp, men jag sjönk bara ner i sadeln och kramade i tygeln så stannade hon.
Då vi kom tillbaka till stallet så bestämde jag mig för att dessutom prova att rida i padocken och hoppa nåt lägre hinder. Förr har hon varit stel, sprungit med huvudet upp och vägrat hoppa. Nu sprang hon på i en energisk men lugn galopp, i mycket fin form med böjd nacke och lyfte ordentligt på benen. Hon hoppade dessutom utan att vägra, och verkade tycka att det var riktigt roligt! Det kändes som att hon var gladare och mådde mycket bättre än annars!
Förändringen är bortom mina högsta förväntningar, och jag är så lycklig att jag hittat en lösning som dels gör det lättare för mig att rida henne och slippa värk i händer och armar. Men främst för att hon slipper bli sliten så hårt i munnen! Hackamore är verkligen helt underbart, och jag hoppas att fler kan ge det ett försök! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
va underbart att du har hittat ett bra "bett" :D jag gillar också hackamore. brukar variera mellan det och en remontnosgrimma som jag har gjort ett bettlöst träns av :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad roligt att det funkar! Gillar också hackamore starkt, dessvärre gör inte min häst det.. 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Låter som om hon har haft ont i munen av betten… skönt med ett hack då. Kanske skulle kollat upp munen för säkerhets skull..
För bara några dagar sedan testade jag, precis som du, med hackamore på min medryttarhäst. Hon är ett ganska hetsigt arabsto som har en tendens att dra iväg ordentligt i galoppen. Så när jag använde hackamoret på henne blev hon en helt annan häst. Mycket mer avslappnad än vanligt, lyssnade bättre på hjälperna, och framförallt: hon hade en lugn men samtidigt energisk galopp. Så snart ska jag även testa att hoppa med henne på hackamore och se hur det funkar!
Så det är kul att läsa att det är flera som har upplevt samma sak!
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything
Vad kul att du hittat nåt som passar dig och din häst!
Själv var jag tvungen att rida med hackamore ett tag då min häst fick sina vargtänder utdragna. Effekten på honom var det motsatta, jag fick inte stopp på honom oavsett vad jag gjorde! Jag lättade i handen och lät honom vara helt, jag tog och lättade i vartannat, tillslut provade jag till och med att "slita och dra". Ingen reaktion… Vi var ute i skogen denna gång och som tur var vet han på ett ungefär var vi brukar sakta av efter en galopp, så då saktade han av själv. Resten av rundan skrittade vi. Så hackamore använder jag bara i yttersta nödfall nu för tiden ;)
#3: Ja, jag och dom andra i stallet sa också det. Så det kommer vi nog med all säkerhet att göra :) Hon har dock haft ont av alla möjliga bett vi testat och vi ser inga fel själva. Personligen tror jag att bettet har blivit en ond cirkel,, en stressfaktor, att hon vet att det kommer slitas en massa i munnen och så försöker hon bara komma ifrån det mer och mer. Känns så skönt att man inte är och drar henne i munnen längre! :)
#4: Åh, så roligt att du upplevt samma sak! :D Det kommer nog gå jättebra att hoppa med henne på hack, det gjorde det för mig iaf :)
#5: Uscha då! Ja det är ju väldigt olika mellan alla hästar hur dom reagerar på saker! Synd att det inte gick så bra för er, men går han bra på vanligt bett så är det ju ingen katastrof ;) Tycker ändå att alla med en stark och dragig häst kan ge hackamore ett försök, sen om det inte funkar så vet man ju det iallafall :D
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#6 jag tänkte mer ifall det är något med tänderna. Hästen kan ju ha hakar eller något anat. Men det är ju skönt att det funkar med hacket. Det kan ju vara så att du är mer avslappnad med. Hästen känner ju om du spänner dig. Man ska dock ta det lungt med hack, det är ett extremt skarpt "bett" i fel händer. Små barn anser jag inte ska rida med det, då man lätt kan knäcka hästens nosben om man drar eller rycker för hårt…
#7 Tyvärr kan jag inte hålla tyst då jag inte förstår hur du kan påstå att ett litet barn lätt kan knäcka nosryggen på en häst med ett hackamore. Detta är en myt och det krävs rätt stor styrka för att knäcka en nosrygg. Möjligen kan man knäcka brosket längsst ut mot nosen om mkan satt hacket alldeles för lågt. Men även då krävs en hel del styrka. För lätt är det absolut ite att knäcka ett nosben.
Vad roligt att det fungerar bra för dig Lilly :) Visst står hon på THF?
#7: Ja, som Tusen skrev så är det en gammal myt som bör släckas. Det ska till mycket kraft för att ens lyckas knäcka brosket och risken ska inte ens finnas eftersom hacket inte ens ska sitta så långt ner. Och nosryggen kan du nog inte knäcka med ett hackamore även om du försöker. Själv anser jag inte heller att barn som sliter så mycket ens ska rida över huvud taget. Ridning är ingen rättighet, släng ner ungen från hästen och släpp inte upp henne/honom fören hon/han lärt sig att hästar är djur man ska vara försiktig med. För jag tror inte att hästen mår bra av varken våldsamma ryck på nosryggen eller våldsamma ryck och sågningar i munnen. Men skulle jag välja så tror jag faktiskt att hackamore är mildare i ett sånt fall. Munnen är trots allt mycket känsligare än nosryggen, så varför betsel ses som mer okej än hack förstår jag inte riktigt.
Så, rycker man och sliter så ska man inte rida över huvud taget, enligt mig.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Vad bra att det fungerar bra med hacket! 
Alla pratar om att man ABSOLUT inte får dra i tyglarna när man rider med hackamore för du kan bryta nosryggen. hur mycket stämmer det? om hästen drar så måste man ju kunna hålla emot ?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
byt bort ordet Alla till många istället :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
att hålla emot & dra är ju inte samma sak. och som det redan är nämnt så behövs det en enorm kraft för att dra av nosryggen.