Hur tänker ni ang. foder?
I veckan hade jag ett interessant samtal med en insatt person om foder. Hon använder endast havre, korn, lusern och mineraler som tillskott då hon inte vill köpa "färdigmat" (pelletserat) till sin häst. Mycket för att det är mer naturligt, jag tänkte också att det var för miljöns skull.
Jag tyckte det lät riktigt klokt så den nya foderstaten vi gjorde idag består inte av några pelletserade tillskott. Förutom mineraler såklart.
Hur tänker ni?
Använder bara grovfoder, mest naturligt.
Mineraler får hästen dock.
Använder enbart grovfoder hö och lusern samt mineraler.
Ni som bara använder grovfoder till era hästar, vilka mineraler använder ni? och rider ni bara i skogen då eller tävlar ni oxå?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
*putt*

Havre t.ex. är inte heller särskilt naturligt för hästen att äta egentligen.
Min går mestadels på grovfoder, men får också mineraler och 0,4 kg Krafft Muskel för att foderstaten ska innehålla tillräckligt med protein. Tidigare har han gått på lusern (eftersom det räknas som grovfoder föredrog jag det framför ett kraftfoder), men då blev energiöverskottet alldeles för stort.

blacky går på hö, lusern och havre
#3 en häst som enbart tränar på t ex msv nivå gör av med betydligt mer energi än en häst som bara tävlar lätta klasser (och tränar därefter), så om man tävlar eller ej är inte relevant utan det viktiga att ta hänsyn till är hur hästen tränas/livsstil 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag föredrar att endast ge grovfoder.
Okej, tack för tipset :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har nästan enbart BRA grovfoder till våra russ och shettisar. De tävlar på elitnivå inom ponnytrav och endast ett av stona får kraftfoder samt hingsten under betäckningssässongen.
Havefritt kraftfoder i müssliform eller "rent" kraftfoder.
Tävlande och hårt tränande hästar behöver i allmänhet inte heller extra kraftfoder. Det är nästan enbart galopp- och travhästar på elitnivå som behöver det. De flesta ridhästar tränar aldrig så hårt att kraftfoder behövs. (Tyvärr tror nästan alla ridhästägare att just deras hästar behöver det. Att hästarna sedan inte har fri tillgång på grovfoder och bete beror just på att de inte går tillräckligt hårt för att hålla normalhull)
Grvofoder i så stor utsträckning som möjligt!
När extra behövs har jag främst använt lusern.
I år kommer jag, om det behövs beror på vad analysen av grovfodret säger, fodra med potatisprotein som blandas med lite betfor.
Oftast får de tillräckligt med energi via grovfodret och det är protein jag behöver lite extra av. (avelssto och unghästar)
De får alltid vitaminer, mineraler och tokosel/selevitan
Extra ges aspbarkspellets.
Mestadels grovfoder, förståss.
Som någon sa är inga sädessorter särskilt naturliga för hästar att äta. Men det är inte vårt arbete ned dem heller..
Jag tror att de allra flesta hästar fungerar aldeldes utmärkt med bara hö/hösilage och havre eller korn som energi tillskott. Ev. mineraler.
Sen finns det ju undantag, eller om höet inte innehåller mycket protein exempelvis. Då kan ett proteinberikat kraftfoder vara bra. (Lucern i all ära, men det innehåller egentligen inte mycket mer protein än ett bra hö, dvs har man lågt protein i höet får man nästan byta ut allt mot lucern för att det ska räcka. Annars är ju lucern ett bra foder)
Våra hästar får mycket hö (den ena fri tillgång över natten, den andra får en del men blandas med halm eftersom han är fet) + bete förståss. Min får dessutom kornkross och proteintilldskott, han arbetas mest av dem och behöver det + att han är svårfödd. Den andra får proteintillskott eftersom han tappat överlinjen lite men det är mindre energi i att ge halmblandad hö + protein än att ge fri tillgång på hö. Han är lättfödd och fet, vi har nyss fått en medryttare för att öka hans motion också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ska dom ha extra hö om man inte ger nått kraftfoder?
Vilken mineral? finns ju mineral blå och massor.
vad ska jag ge och hur mycket ska jag ge till min häst?
min häst väger 500 kg och rids 6 gånger i veckan. brukar rida 1-1½ timme. han blir svettig.
#12 Nej det behöver dom inte. Du räknar ju som vanligt bara. Mineraler är inget nödvändigt ont. Du ser ju om det behöver tillsättas i den totala foderstaten. Man ger ju inte mineraler bara för att….måste ju ha ett syfte också.
Har du grovfoderanalays ?
Nej har ingen grovfoder analys men det ska vara av toppskick.

Jag beräknar alltid foderstat efter analys och försöker få det att stämma till största möjliga mån. Jag försöker fodra med grovfoder i största utsträckning, men kompletterar sedan staten om något i den fattas. Självklart ser jag ju till individen också, hur den skall fodras för bästa välmående. Själv går mina hästar på hö, lusern, mineraler, linfrö och betfor.
#14 Det är omöjligt att svara på vad du skall ge din häst om analys på fodret inte finns. Ett hö av "toppskick" skulle kunna ha i princip vilka värden som helst.
Min häst får Lympos Havre-Fri och Lympos Kombi, ett svenskproducerat foder

#14 Säger som 15. Svårt att räkna foderstat utan analys.. Men om du får tag i analys kan jag hjälpa om du inte kan räkna ut själv.

#14 Säger som 15. Svårt att räkna foderstat utan analys.. Men om du får tag i analys kan jag hjälpa om du inte kan räkna ut själv.
okej. ska försöka få tag på en analys :D