vad borde jag göra?
Jag är medryttare till en ponny, och jag har ganska stora problem med henne. Ägarna bryr sig inte om sina hästar, och när jag började som medryttare så hade hon inte blivit riden på över 1 år. & hon var inte i så bra form. Hennes sadel sitter jätte dåligt, och schabraket var för litet så jag fick köpa ett nytt. Jag fick även köpa nya ryktgrejjer, då dom bara hade någon borste.
Ibörjan när jag red henne så gick det inte alls bra, först så ville hon inte gå alls. och hon reagerar inte på piskan. Men sen när vi började rida ut i skogen, så fick hon världens energi och hon blev för pigg. & jag kunde knappt hålla in henne, Men jag lät henne få springa av sig lite. & jag tror vi han 5 m och sen tvärstannade hon och jag flög av. Men sen när vi ska vända hem igen, så vägrar hon att gå tillbaka för hon vet att det är vägen hem, så det kan ta ett tag innan jag får henne att börja gå igen.
Hon är även ganska svår att leda, och hon försöker bita mig. & hon vill aldrig stå still. Men nu har jag varit skadad i ca. 2 månader och inte kunnat rida. & nu var jag där igår, och jag skulle göra några övningar från marken då jag inte får börja rida ännu. Allt gick jätte bra i början och jag var så stolt över henne, men efter ca. 25 min så ville hon väl tydligen inte mer så hon drog iväg, och jag hängde med efter, liggandes på marken.
Jag har aldrig varit längst ner i deras hage, förens igår. & det jag såg var väl kanske inte det roligaste. Det låg plåt delar, brädor med spikar uppåt. isolering, plast, och en söndrig snöskyffel.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag tycker så synd om hästarna. Men samtidigt så vill jag inte riskera att bli skadad.
Vad tycker ni jag ska göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att du ska se dig om efter en ny medryttarhäst!
Jag tycker att du ska se dig om efter en ny medryttarhäst!
Kan man inte be djurskyddsverket att åka och "undersöka" saken (hagen och skötslen av hästarna) En bra sak när du jobbar från marken är att avsluta när det går som bäst (:
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Ifall det ligger plåt m.m i hagen så ska du absolut kontakta djurskyddsverket så dom får komma och kolla på det!
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ta en bild på bråten i hagen, och be personligen ägaren att plocka bort det lite snällt och se vad som händer. Är hästarna inte vanskötta i övrigt så är det kanske lite onödigt att anmäla. Så länge inte hästarna är magra, går utan vatten eller mat eller något i den stilen så kommer inget hända den vägen i.af.
Men plockar dom inte bort bråten så kanske man borde anmäla… Det är nog mer värt att få bort bråten oh du får hitta en annan häst än att den ligger kvar där i.af. Hästarna tar ju inte skada av att bara gå. Hitta då hellre en annan häst. Nog för att utmaningar är bra och roligt, men det ska inte ske på bekostnad av en olycka.
Alternativt om du verkligen vill rida hästen, spar ihop till en bomlös sadel. Har hästen en sadel som sitter förkastligt så är det stor risk att den kommer fortsätta "jävlas" efter som att den antagligen har ont av sadeln.
Och vad det gäller bråten så om det finns någon möjlighet att någon annan än du kan se det så anmäl det anonymt till djurskyddet. Skulle ägarna få reda på att du anmält dem blir det nog ingen medryttarhäst tyvärr. Fråga dem, och säger dem att de ska fixa det inte hänt något på en vecka så fråga igen och erbjud hjälp att plocka bort det kanske! Ett annat alternativ är ju faktiskt att sätta upp ett staket runt bråten om det inte ligger allt för utspritt, det kan du ju också nämna om det inte verkar hända något.
Vad det gäller ridningen och hanteringen, se till att hålla din "bubbla", ditt utrymme ska vara ditt. 25 min kanske är för länge fr en otålig häst. Satsa på att göra bara en, två eller högst tre olika övningar per gång tills dom fungerar bra, sedan när du bara behöver "repetera" dom kan du lägga på en ny. Sluta som sagt alltid när det går som bäst! Har hästen jättesvårt för något så får du hålla på ett tag, och belöna givetvis när den gör minsta rätt. Låt den bara göra rätt kanske 2-3 gånger till och sedan får det räcka. Höj ribban allt efter som.
Ett långt grimmskaft och gärna en repgrimma kan jag varmt rekomendera! Med ett långt grimmskaft kan du komma ifrån hästen en bit om det skulle behövas. Köp inget med nylon bara som du kan bränna dig på (lättare i.af). Kan varmt rekomendera det vita repet på hööks som är 3.5 meter(?), tror det kostade 79 kr eller så.
Ser du att hästen ogillar en övning, kanske flytta på rumpan eller vad det nu kan vara. Ta det helt enkelt saktare och lugnare och se. Men så fort något att likna med rätt kommer, släpp efter på grimmskaftet (om du håller i) och sluta kräva direkt. Gillar hästen närkontakt så kan du gärna klappa den lite, men vissa är inte saå förtjusta i det heller (på "deras" kropp").
Ett spö ör alltid bra, ett något längre hoppspö, helst med en flärt ute som syns (och som inte känns som en fluga om man lägger det på kroppen). Kan dels vara bra för att kunna putta ut hästen när du t.ex longerar, och något att viffta med i ansiktet om hästen skulle försöka bita mot dig eller så.
Finns mycket mer att tillägga säkert, men du kan få mycket inspiration på NH iFokus som sagt. Och där kan du säkert få hjälp med frågor. Har du en kamera så ställ gärna upp den och filma er när ni håller på. Då kan man reflektera efteråt och se vad som kanske utlöste ett hugg eller liknande, eller bara se att det går framåt! Eller lägga upp på NH iFokus och be om förbättringstipps! ^^
Hakuna matata!
#5 tack så jätte mycket, för tipsen.
Hästarna har inget vatten i hagen, dom får när dom kommer in på kvällen.& sedan så tror jag det var ett bra tag sen dom verkade hovarna.
Men hon reagerar inte på piskan tyvärr. Hon rör sig inte ens, det är som om piskan inte fanns. Jag har provat flera gånger, både på marken & uppe på hästryggen.
*putt*