Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4531 ggr
brandie
0

Mest envisa häst...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag har försökt få hjälp med detta problemet en massa gånger förut men snart ger jag nästan upp:(

Min häst som är korsning med newforest och shagyaarab, 11 år vägrar gå när vi ska ut och rida… Detta gäller om jag leder honom, när jag rider går han utan att tveka och så fort vi VÄNDER hem igen då går det undan, då är de nästan svårt att göra halt… Så vad jag förstår det som är han tveksam om man han verkligen vill bli tränad… Detta gäller ännu mer om vi ska upp till paddocken. Tyvärr får jag inte rida honom till skogen pga av det är en trafikerad väg.

Ägaren av sommarbetet där han står just nu kommer alltid ut när hon ser att jag har problem och den lösningen vi har nu är att gå en bit bakom hans huvud ungefär där sadeln ligger, de gör att han oftast går och man måste nästan ha spöet och slå lite på hans rumpa!

Han börjar vägra gå så fort vi ska börja gå, ibland lite längre bort…

Min fråga är - vad ska jag göra?:(

silverorm
0

Ett vanligt problem har jag förstått, du är inte ensam. Tyvärr ställer din fråga många motfrågor. Hur länge har du haft din häst? Hur van ryttare är du själv? Hästar som gör så här litar oftast inte på sin ryttare, därför är stallet med dess kompisar tryggare. Det kan även bero på att hästen kan uppleva själva ridningen som obehaglig, den kan ha ont någonstans, sadel o träns kan ge obehag osv.. Har du någon hästmänska i stallet som kan hjälpa dig gå igenom hästen o grejorna? Kontaktövningar stärker förtroendet med din häst, markarbete ger ofta en positiv respons.

LitenPyssling
0

#1 Som jag fattade det som så var det när de ledde honom som han vägrade, inte när de red.

När du rider honom och vänder hemåt så ska han vara väldigt het som jag förstod det, istället för att göra halt så gö volter om det är möjligt. Gör även gärna serpentinbågar och gör de tills att han lugnat ner sig, så fort han ökar igen så tar du in han på volt/serpentinbåge och gör de tills att han blir mjuk och lugn.
När du gör volter så var noga med att göra åt båda hållen så han inte blir stel.

Angående hagproblemet att han vägrar gå där så vet jag inte riktigt vad du kan göra faktiskt. Dock är korrekt lednings position att du går precis bredvid frambenet och inte framför, kan vara så att han är lärd att gå framåt när du är i den positionen och inte när du är framför?

Många struntar i detta och går gärna framför hästens framben men även till och med framför hästens huvud och får därmed hästen "på släp". Att gå bredvid hästens framben är korrekt då risker att bli översprungen inte finns och du har kontroll över hästen mer än vad du har när du går framför. Handen ska hålla grimskaftet/tyglarna cirka 10cm ifrån själva spännet och inte halvvägs ut på grimskaftet som många gör.
Kan vara så att han är lärd detta och därmed fungerar bättre när du går just där.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

brandie
0

Jag har haft honom i tre år, och problemet har varit där mer eller mindre från och till… Jag är väl rätt hästvan, iaf inte rädd och har hållt på med hästar i 6 år:)

Eftersom att han rör sig mkt i hagen och normalt när jag rider och även när jag leder honom HEM, är jag rätt tveksam om han har ont! Han är en väldigt envis häst och jag tror bara att han vill slippa:/ Alla hästkunniga jag känner tror desamma…

Jag håller på en hel del redan med markarbete:)

brandie
0

#2. Tack för tipsen=) tror att de funkar lite bättre då iaf!

LitenPyssling
0

Lycka till!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Zadeira
0

En del hästar är väldigt känsliga för vart du går när du leder dem. Har du provat att byta till en annan position? Gå ett steg längre bak, länge fram eller så? Jag höll på med en häst som inte förstod det där med att bli ledd om man inte gick precis vid sadelgjordsläget. Han konstrade och stannade och blev irriterad om man försökte leda honom från en annan position. Dt handlade bara om att hitta rätt position, sen var det inga problem att leda honom.

Titta även på vilken position hästarna har i hagen när de driver sina häst-kompisar framför sig. Att härma hur hästarna gör mot varandra brukar funka.

Linnea
0

#2 Om du går vid hästens bog är det den som leder dig inte tvärtom. Om du går bakom hästen driver du den framåt, om du går framför den följer den dig. Om en häst går med huvudet vid den andra hästens bog så följer den.. Vet inte varför man fortfarande lär ut att man ska gå vid bogen.

Att man riskerar att få hästen på sig om man har den framför sig är en myt. En häst som är van att bli ledd vänder sig i de flesta fall helt om om den upptäcker något bakom sig. Går du bredvid den får du den garanterat på dig. Går du framför så springer den bara förbi när den vänder. Har lett hästar så här i flera år och de har blivit rädda/reagerat på saker bakom dom många gånger och de gör alltid så här. Jag hade blivit påsprungen många gånger om jag gått bredvid i dom lägena. För en häst är det naturligt att följa eller leda. Går du vid bogen så följer du och inget annat. Alla hästar som drar iväg med folk/drar leds vid bogen. Har du hästen bakom dig kan du bara dutta den i bringan med armbågen om den kommer för långt fram vilket innebär att den inte drar iväg med nån =den följer.

Skynda långsamt så går det fortare.

brandie
0

Nu är jag lite kluven om hur jag ska leda honom. Om han går före leder han mig verkligen då? Det är ju jag som driver på.. Förstår inte riktigt de du skrev Linnea.

Linnea
0

#8 Gå in på den här bloggen, scrolla ner till ungefär mitten så hittar du en bild på en häst där området kring hästen är uppdelat i tre zoner och läs vad som står ovanför bilden.

Skynda långsamt så går det fortare.

brandie
0

#9 Tack nu förstår jag:)

Men han vägrar fortfarande gå…:( det jag ska göra nu är att tömköra honom då jag tror att de kan hjälpa, och i nästa vecka så får jag hjälp av en hästkunnig som ska kolla över hur jag leder honom, om han har ont någonstans och hon ska även kolla om all utrustning sitter bra! Jag hoppas att det äntligen blir bättre efter det:D

[donkeyqueen]
0

Lycka till!