Valack = sto för hingsten
Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskap till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå tillsammans. Men min hingst verkar tro att allt som inte är hingst, det är sto! När de fick hälsa på varandra började hingsten bete sig som han hälsar på ett sto. Gnäggar/flåser lite speciellt som hingstar gör när hälsar. Men efter att valacken pepp och slog med frambenen så verkade hingsten lugna sig efter ett tag. Igår var 4:e gångrn de fick stå och hälsa över en låg boxvägg och det var nästan inga "hard feelings" från valacken utan de stod och hälsade lugnt och snällt. Ska väll tillägga att hingsten inte alls är arg utan var intresserad (han har inga problem med hingstar annars). Nu stog också hingsten rätt lugnt och var tyst. Tills dess att valacken kissade rakt upp och ner på stallgången… Ni kan ju gissa att det blev liv i luckan :p Hingaten börjar flåsa igen men efter lite tillsägelse så lugnade han sig. Istället började han bitas lite små nyp på sidan av huvudet/halsen. Valacken bet tillbaka lite försiktigt till en början, men sedan tröttnade han. Valacken ställer sig för övrigt mest utom räckhåll för hingsten så han får lite lugn och ro, men stoppar in huvudet igen efter ett tag. Men jag släppte in dem i boxarna bredvid varandra i.af, och det gick bra lite hingstfassoner men han tog det lugnt. Valacken ignorerade mest och min hingst åt hö eller liknnde då. När jag kom med godis stoppade valacken ut huvudet genom hingstena grind till gången (boxarna är spegelvända) och båda åt gidis med huvudena tätt intill med hela intresset på mig. Så mysigt! Men så fort valacken vände sig om sedan så skulle hinhsten lukta i rumpan. Valacken kissade några stänk till och stod mest med snoppen ute, antar det var för han stod i ny box (eller urinproblem…?) Och även om hingsten inte gjorde något särskillt nu så var han helt klart intresserad. Han flemade dessutom när jag gick förbi på gången där valacken kissat. Så HUR ska jag bete mig för att få en kompis till min hingst? Börjar nästan tro att en mindre ponnyhingst varit bättre (vår egna gamla hingst är snäll men så himla smal att han inte skulle hålla sig med att busa hela dagarna). Men hur kan jag annars få honom att förstå det inte är ett sto? :p Jag vågar inte släppa ihop dem heller efter som det är när hingsten visar stointresse som valacken slår med frambenen. Så en kåt-hingst sur valack + kåt hingst fritt i hagen känns som att min hingst kommer få en och annan smäll. Och som duktig ridhäst, avelshingst mm så är det inget jag känner för att testa bara sådär. Anledningen till att vi valde stor häst är för att få en ridhäst till sambon, men det verkar bli svårt att kombinera hinhstsällskap och ridhäst i samma :p Till råga på det så är valacken endast på öppet köp fram tills på söndag, och jag måste ha bestämt mig till på fredag i princip. Han är snäll att rida så det är inga problem. Så nu mottages alla tips och ideer varmt!
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köp ett sto som han får betäcka, sen får hon stå kvar hos honom.
Ston har vi som är tilltänka fruar i framtiden. Just nu har vi dock inte tid, eller snarare plats för avkommor så de får gå i hagen bredvid så länge. Dock har vi ett äldre mycket snällt sto som vi tänkte betäcka men som resten av familjen inte ville i år så blev det inget. Senaste brunsten nu kom dom på att vi skulle ju passat på med föl… Men nu tycker jag det är lite sent kanske. Dessutom kostar det ju en del med föl. Vi ville även ha en ridhäst till sambon, så enda andra alternativet vore väll ev ett ridponnysto. Men då kan ju avkomman endast bli wpb och inhen riktig ridponny vilket bore synd.
Hakuna matata!
Men ett gallsto eller så?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Varför i all världen skulle jag ha ett gallsto till min hingst? Det är ju inte precis en garanti att det inte blir föl. Går de gall/kastar så är det ju oftast något fel och det ska inte behöva gå obehandlat. Beror det på hormoner så kan de ju dessutom vara rätt sura av sig.
Hakuna matata!
När jag köpte James var han hingst, vi släppte ihop honom med en vallack och det var inga problem alls. Visst försökte James betäcka vallacken men eftersom det var en mycket snäll kille så lärde han sig snart att det var bara att backa för att bli av med James. Eftersom ridhãsten inte verkar vara så upprörd av sig är det ju mycket möjligt att han reagerar på liknande sätt? Men ni vågar inte alls släppa ihop dem?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#4 i ärlighetens namn vet jag inte mycket om ston, men har hört om andra som valt gallston som hingstsällskap eftersom de ansåg att det var mindre risk.
De hingstar jag känner har gått bra med vanligsa vallacker så..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Valacken verkar vara den som går undan och inte vill "ta en fight", men å andra sidan har vi bara haft honom drygt 1 vecka. Han verkar dock kunna bli lite "inne" i saker när han kommer på något :)
Jag är mest orolig för att om min hingst försöker betäcka~ och valacken sparkar så är det ju benen som ryker direkt - till skillnad från andra hästar som kanske kommer från sidan och de snarare träffar själva kroppen förhoppningsvis.
Det är som sagt inte valacken jag är ett dugg orolig för
Min knäppa kille som älskat alla hinsgtar vi haft… Men det är väll inte det bästa att sätta upp sambon (nybörjare) på om man ska rida ut och kanske träffar på andra ston :)
Men jag gör väll så helt enkelt, att jag försöker ha dem att hälsa lite mera. Vågar dock inte lämna dem i boxarna bredvid varandra ifall min kille skulle få för sig att hoppa över (då kommer de ju ingen stans och kaos är ett faktum). Så får vi se om jag kanske kan släppa dem tillsammans. Kanske kan jag hålla i min hingst och släppa valacken först så att valacken kanske kan få gå iväg eller hälsa först vilket han känner för?
Jag får väll ta med en vattenhink eller två till hagen och vattenspruta (bästa medlet för att få bort hästar
) och vara två eller tre personer att sära på dem i västa fall :)
Jag antar att ju större hage dess bättre - så de kan springa iväg om de känner för det?
Känner mig helt vilsen… Jag har aldirg varit med om ihopsläpp mer än stona som alla är ena stoets avkommor, så de är ju uppväxta tillsammas xD
Hakuna matata!
Jag tror inte att han uppfattar valacken som ett sto.
Har släppt ihop min hingst i flockar blandade med hingstar och valacker. Skulle släppa ut valacken först och ge honom tid att gå bort en bra bit från grinden. Och stoooor hage som du säger!
Annars kan det kanske vara idé att låta dom gå i hagar jämte varann ett tag först.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#8 Dom går redan i hagarna bredvid varandra 
Men jag tror nog nästan han tycker det är sto… För hingst har vi ju och de hälsar helt annorlunde på varandra :) Där står dom och grovhånglar ungefär… xD Han hälsar precis som när han testar om stoet är brunstigt haha 
Å ena sidan så känner jag att det nog borde gå om jag ger dem mer tid… Å andra sidan så har de ju bekantat sig ordentligt och man vill släppa ihop…
Men OM de nu inte går ihop, och OM min hingst sparkar valacken - och valacken inte är i exakt samma skick som vid köp. Då får jag inte lämna tillbaka honom heller efter som det är sagt till den 31.
Jag hälsar lite mer så får jag se om jag blir till mods i morgon eller så…
Min hingst är ju som sagt snäll normalt sett (rida ihop med andra, åka transport mm) men han har tyvärr gått ensam sedan 6 månader. Så han kan ju inte hälsa på ett "hövligt" sätt. Och det är då valacken lägger öronen bakåt och slår…
Så frågan är - sker det en spark eller inte innan min hingst fattar grejen… Hm…
Hakuna matata!
En tanke jag har är om ni skulle prova att rida ut med dem? Hamna i en situation som han inte förknippar med ston? För ofta testar man ju ston med att låta dem hälsa med en vägg emellan, han kanske lugnar sig om det inte är en "sto hälsar på hingst situation"? Eller om ni har en paddock att båda hästarna jobbas med där samtidigt?
Nu har jag inte läst allt och känner varken dig eller dina hästar. Jag vet att hingstar kan ha problem att gå med valacker under betäckningssäsongen men oftast går det bra.
Jag skulle ha tagit av alla skor på båda hästarna och släppt ihop dem i en ganska stor hage, där valacken har möjlighet att gå undan om han behöver. De flesta hingstar fungerar utmärkt med valacker men de måste också få chansen att kolla om det verkligen är en valack de går med. dvs. de flesta hingstar luktar och gruffar lite med valacken precis som när de möter ston men om valacken går undan så brukar hingsten ge sig efter ett tag.
Att släppa ihop med ett gallsto skulle jag aldrig göra för de går ju i brunst även om de inte har ägglossning och då är hingsten genast där och klättrar. Helt onödigt för det stackars stoet.
Vi har själva en avelshingst som gärna går med vår valack. På vintern är de bästa vänner, när hingsten har ston går de i olika hagar, och när stona är färdigbetäckta går valacken ihop med hingsten igen.
Men varje gång de ses (släpps ihop igen) så har hingsten behov av att konstatera att det inte är ett sto. Knuffar, nafsar och luktar på urinen och luktar i rumpan. När denn aprocedur är över går de brevid varandra och betar.
Hingsten är inte van att få hälsa på stona över grinden/boxen bara för att de är brunstiga. På precis samma ställe (dvs i/vid hingstens box) så binder man också upp hästarna. Så han får ofta hälsa på hästarna som står där. Det räcker ju som sagt att jag säger ett bestämt nej så går han bort därifrån, men brukar låta dem hälsa så länge ingen piper eller hingsten börjar "fjanta sig".
Denna hingsten har ännu inte betäckt, så han har inte stona i skallen (var tänkt han skulle varit utleasad men blev nästa år ist). Han bryr sig inte alls om de går in eller ut från hagarna, om de går mitt framför näsan i hagen bredvid eller om de inte synns alls :) Han är lika intresserad av stona året om. Så han har inte den där "kollen" på stona som jag vet en del andra hingstar kan ha. Ingen "jaga iväg" instinkt när andra hingsten går bredvid heller. Han betar på som vanligt oavsett vem som är där :)
Så för själva stodelen tror jag inte att det är någon fara att släppa ihop dem (men visst man vet ju aldrig!)
Skor är det ingen som har så det är ingen fara! Men en seriös spark räcker att ha av ett ben eller knäcka en käke oavsett :P
Att de ska rida tillsammans tror jag inte spelar någon roll (hingsten är ju van att rida med stona och vet att man inte får fjolla då, men man vill ju inte sitta på om de börjar sparka…). När hingsten inte fjantar sig och de inte hälsar så skiter de i varandra xD Hälsar alltid i grinden när jag tar in/ut dem (trägrind) och då står valacken och tuggar sitt hö bara medan hingsten sticker in skallen och vill häsla :P
Men jag ska försöka få dem att hälsa lite mer i morgon. Går det bra så får vi väll chansa då! Båda är försäkrade åtminstone.
Funderar på - efter som valacken gärna hälsar på hingsten när jag ställer upp hingsten på sidan (så han kan lukta hingsten i rumpan), och att valacken är den som går undan.
Ska jag kanske släppa valacken och hålla i hingsten till en början, så ser jag ju om valacken gör något trots att hingsten står lugnt? Så är åtminstone en kopplad?
Hakuna matata!
Jag skulle inte hålla. Främst för min egen säkerhet. Det är bättre att dom får "göra upp" själva.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Kan du inte släppa hingsten med ston som inte brunstar? Så han lär sig skillnaden mellan brunstiga och icke-brunstiga? Då kanske han ser valacken som ett icke-brunstande sto?
Skynda långsamt så går det fortare.
#14 Tyvärr har jag inget passande sto till det. De blibande fruarna kan vara väldigt hriniga på hingsten. Det snälla stoet kan tycka det är mysigt med hingst öven när hon inte är brunstig. Tvekar inte en sekund på att hon skullr tillåta ridninh ändå xD Det sista stoet som jan dessutom ridits mycket med håller på att säljas, så skador eller ev föl är inget jag vill riskera där. Men fungerar det inte alls med valacken och båda har livet i behåll så får han kanske hå med gammelstoet från tidig vår.
Hakuna matata!
*putt*