Lagligt?
Funderar över lite saker…
1. Är det lagligt att ha taggtråd runt hästhagar? Runt kohagar?
2. Är det lagligt att ha 1.75 m bred gång mellan boxarna? Ingen uppställningsplats där, utan den ligger längre bort. Det är knappt man kan gå bredvid hästen i gången.
3. Är det lagligt att ha 3 kalvar (av mjölk och köttras), ca 10 mån gamla i en spilta med uppsatt "vägg"? Där dessutom en trall tar upp en hel del plats (de har den för att komma upp till vattenkoppen
). Får det "mockat" ungefär var 10-14 dag, OM de har tur…
Ja 
#1 Helt sjukt. Tur att man troligen ska flytta därifrån snart.

Jag tror man inte får ha taggtråd längre för häst?
Däremot för ko.
Ang stallgångsbred så kan jag inte det alls, men det finns ju att slå upp.
#Man får inte sätta upp taggtråd, varken för ko eller häst.
Tror att det ska vara 3.5 m gång mellan boxarna.

Det enda ja vet är att man inte får ha taggtråd.

Olagligt för häst. Ko osäkert. Stallgången måste vara minst 2,5m bred. Vad gäller kalvarna är det lagligt beroende på hur gamla dom är och om dom har torrt att ligga på.

Jag tror inte det bara är olagligt att sätta upp taggtråd åt häst, utan att även HA det. = Alltså att man numera måste ta bort det även…
Hur brett det ska vara i gången beror nog mkt på om det är emellan två boxar eller emellan vägg och box med, skulle tro att det är olika mått för det.
måtten på stallgång är bara rekommendationer och boxar och djur ska hållas tillfredställande rena. Mockningen kan möjligen vara något som kan snudda vid olagligt och är mycket svårt att bevisa.

Men då vet du svaret själv ;)
Fan för att man fortfarande få ha taggtråd! Trodde vi hade utvecklats mer än så… Och varför ge dem så väldigt lång tid att plocka bort den..?
#6 Inget torrt att ligga på, bara dynga och blött halm. Det klafsar om fötterna när de går runt i "boxen". Luktar blä! Pisset rinner ut från "boxen" och ut på golvet, även in i fjordingars spiltor.
Min ena kompis (icke-häst-kompis) tyckte synd om dem, sa att det är som Djurpolisen på AnimalPlanet.
#7 Det är gången mellan boxarna jag menar. Gubben (stallägaren) sa själv att det ska vara 3.5m mellan boxarna.
#10 Glömde.
Djurskyddsinspektören från Enköpings kommun var där och inspekterade stallet för ca 1 mån sedan. Jag har ej fått veta vad de sa om stall, hästarna och kalvarna. Bara att de EJ får ha öppet i boxdörrarna (galler-fönster). Stallägarna städade som sjutton dagarna innan…
Är det offentliga grejer? Kan jag ringa till Enköpings kommun och få reda på vad de sa om stallet?
Jag tycker synd om hästarna och kalvarna, de enda djur som har det bra är deras katter (4 st) och min pålle.

#10 Det är olagligt att ha kalvar /djur på det sättet. Jag arbetar själv med djur och har faktiskt anmält då olägenheter har förekommit.
Mellan två boxrader i travstall skall avståndet vara 3,5m. I "övriga" stall räcker 2,5m.
här står det.
Allmänna råd: För nötkreatur som är äldre än en månad bör liggplatsen vara försedd med strö.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=380
](http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=380)
#12 Är det bara för att man ska kunna spänna för hästarna inne, eller varför är det olika regler för olika "slags" stallar?
#14 man ska kunna sela inne..
#12 Vad gör man? Jag står ju i detta stall. Kan ju inte anmäla då.
Snart ska väl kalvarna ut i hagen, så slipper de stå eller ligga i dyngan.

Varför kan du inte anmäla..?
Det är ju fortfarande fel, bara det att du är där och stödjer det hela genom att betala för det…
Man kan ju anmäla anonymt, så det borde väll inte vara något problem med att stallägarn får reda på att det var du om du inte vill det..?
#16 Varför kan du inte anmäla bara för att du "står i det stallet".
Då kan jag inte anmäla min granne heller, för det är ju min granne, jag känner ju honom.
Förlåt, men det lät bara så dumt.

#17# och 18# OM det skulle komma fram att det var Lyrik som anmälde så skulle det nog inte vara så kul att stå där inackorderad. Jag vet hur denna stallägare är redan nu. Tar bort mat ifrån hästen och ger hösilage fast hon inte vill etc etc. Så jag förstår att hon inte vill anmäla förrens hon har flyttat iaf.

Varför stå kvar där isåfall? Låter inte särskilt bra precis…
Om du håller på att flytta, vänta den korta tiden med att anmäla tills du fått din bak därifrån, inte svårare än så väll?

#20# Hon letar stallplats för fulla muggar igen. Tydligen är det rätt så svårt att hitta en bra stallplats där hon bor.

vilken otur du verkar ha Lyrik, de va väl inte alls länge sen du flyttade dit?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#22 Nä. I december.