Underligt beteende
Red ur idag med Olivia och Cissi. Klättrande en massa och ponnyn var på superhumör, pigg och glad. Och sen i skogen, helt utan förvarning så sparkar hon bak på Brina (Cissis häst). Det smällde som satan. Lät helt seriöst som att hon sparkade av ett ben. Ser inget fel på Brina just för tillfället. Dock så kastade hon på huvudet och blev jobbig efteråt.
Väl nere på vägen, vi red på en stig som bara bestod av träd. Såg ingenting. Så kollar jag bak på Brina och då ser jag hur det bara rinner ner blod från ansiktet. Hon har fått ett jack snett nedanför ögat. Cissi hoppar av och leder henne till hovstallet där hon går in och sköljer rent såret så man ser tydligare. Hon kommer ut med Brina och säger att man ser skelettet.
Jag hoppar av Vera och kollar. Det är inte bara blod som rinner ut, utan även köttbitar. Och det såg ut som att Vera hade sparkat sönder/loss nån benbit elr benflis. Så jävla äckligt. Och det är ju inte direkt första gången hon sparkar hästar. Hon sparkar ju mot människor ibland också. Helt utan anledning eller förvarning.
I förra stallet hade hon sparkat en häst såpass att man såg små broddhål vid halsen/bogen på den från Veras skor. Och det känns ju lite sådär. Det är ju inte normalt att hon betér sig såhär. Hon sparkar mot alla hästar när vi rider. Hon sparkar åt mig lite då och då. Sparkar mot andra gör hon också.
Hon har kickat mot människor som står i t.ex paddocken om jag rider där. Hon sparkar ganska mycket. Jag har ju skadat ryggen pga spark från Vera. Har även lite ärr/skador på kroppen av det. Men samtidigt så är hon så mysig, snäll och kelig. Och helt plötsligt så smäller det. Helt utan anledning. Hon har inte ont eller så nånstans. Det har vi kollat upp.
Hon bara sparkar lite då och då. Mot allt och alla. Och det känns inte kul alls.. Hon är ju ganska hetsig i sitt humör och man vet aldrig vart man har henne. Hon är så.. ilsk?
Lång text, men skulle uppskatta om ni orkade läsa den och kanske hjälpa mig. Nått fel måste hon ju ha. Tolka det på rätt sätt, men asså. Nånting måste ju vara fel. Man ska inte beté sig sådär tyvär
Nån som kan hjälpa mig? =( Hon har inte ont nånstans eller så. Vi har kollat upp allt. Hon är bara sådär :S

Nu sparkar inte min ponny mot människor men gärna mot andra hästar! Särskilt om man gör mer än skrittar bredvid, trav och galopp funkar inte då tar hennes enorma tävlingsinstinkt över och INGEN får gå förbi, försök och det smäller. Din häst kanske helt enkelt uppskattar att ha lite utrymme runt sig?
Jag ahr en ponny som har lite samma beteende men inte riktigt så illa. Hon har blivit mycket bättre nu eftersom vi har givit henne mer utrymme och det är ALDRIG någon som rider i rumpan på henne. Undvik allt som kan leda till att hon känner sig intryckt. Finns ingen ide att hästen som rids bakom ska vara för nära för att kunna bli träffad.
Vinn din häst förtroende det var det jag fick börja med.
Hon kanske inte trivs med nånting ?
"Vinn din häst förtroende.." som #2 skrev är väldigt viktigt också. "Problemhäst" eller inte.
Jag skulle inte vara så säker på att det inte gör ont någonstans. Vi är bara människor och kan inte veta allt, jag vet av egen erfarenhet att man tex kan ha väldigt ont i ryggen och läkarna hittar absolut ingenting.. och då kan jag ändå säga precis när, hur och var det gör ont. :3
Har även hört om hundar med liknande beteende där man hittade felen först efter obduktion.. kommer tyvärr inte ihåg vad felen låg i.
Men att inte rida andra hästar så nära att hon kan sparka är ju den enklaste och mest logiska ''lösningen'' som borde tas till oavsett anledning. (Sen vet jag också att det ibland är lättare sagt än gjort.)
Men man kan inte göra något åt beteendet innan man vet varför hon gör så. Visst kan det vara rent psykiskt, kanske någon sorts tics eller tvångsbetende, men det är ju också svvårt att åtgärda. Jag har mycket svårt att tro att det är elakhet eller något som kan avhjälpas med att man bestraffar sparkarna, och det är väl annars det enda man kan försöka med förutom att undvika situationen och skaderisken, och försöka ta reda på orsaken… så du sitter lite i en rävsaks.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

För väldigt många år den lät jag avliva en häst som var väldigt lynnig, ibland from som ett lamm och ibland ett monster. Hon hade inga yttre symtom och inget som tydde på att hon hade ont någonstans.
Hon skulle gå till kött då hon var en akordshäst nu blev det inte så för når hon skulle styckas så upptäckte dom cancer i hela magen. Hon måste haft fruktansvärt ont av och till stackarn.
Nu säger jag inte att det är så med din häst, det kan också var uppfostran som brister men det låter onekligen farligt att ha hästen som hon beter sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svaren allihopa! :)
Ska testa lite NH /lydnadsövningar och se om det går bort då en annan tjej tipsade om att Vera inte litar helt fullt ut på mig och då tar hon ansvaret som "flockledare" och skyddar mot andra. Och att dte vore därför hon sparkar.
Jag bestraffar aldrig när hon sparkar mot andra hästar. När hon har sparkat mot mig har jag liksom "sparkat" tillbaka med ena benet bakåt. Försökt göra hästspråk och sånt mot henne.
Hon har ett väldigt hetsigt humör. Det har hon alltid haft och hon blir lite väl mycket ibland. Dock är det ju jobbigt att inte kunna rida med andra utan att hon ska sparka/bita. Ibland behöver hästarna inte ens vara nära henen utan hon kan kasta sig bakåt/framåt mot dem :S

#6 jag tycker inte du ska sparka tillbaka, då visar du att hon kan göra så som hon gör (du gör ju så)
Höj rösten och lär henne vad ordet nej betyder och att hon då förstår att du inte gillar vad hon gör.
#7 Höjer man rösten blir hon extremt förbannad och det bättras inte >.< Har en film när vi klippte manen på henne. Fick hålla mig undan bakben, framben och tänder då hon högg och sparkade efter mig och min kompis som skulle hjälpa mig.
Vissa dagar får man helt enkelt inte ta på henne. Och man får inte alltid borsta manen/svansen. Huvudet är hon just nu väldigt jobbig med och biter efetr en när man borstar ansiktet på henne. 
Kan klippa ihop filmen så kan ni få se hur hon betér sig. Dock var det från i vintras. Ja jag håller mig undan inte för att jag är rädd utan för att jag redan hade blivit träffad av hennes hovar 3 gånger innan vi började filma.
Jag är ny på denna sida, men inte ny som hästmänska. Har jobbat med många olika typer av hästar, ilskna som snälla, stora som små.
Nu undrar jag, har du din hästs historik? Vad har hon för bakgrund? För är hon frisk i kroppen (antar att ni har kollat det) så har hon något i skallen, hästar har ju gott minne som vi alla vet, de glömmer inte som hundar direkt.
Kan någon ha gjort henne illa tidigare? Helt klart så litar hon inte på folk o fä! NH verkar vara lösningen för er så att hennes förtroende för dig ökar. En häst läser alltid av vårt kroppspråk, mer än vad vi tror. Nu måste du börja studera henne, noggrant för både din och hennes skull och säkerhet.
Du skriver att hon inte gillar att borstas, är hon kittlig? Provat olika typer av borstar? Är hon sådan även när du är helt ensam med henne, eller blir hon stressad av folk? Hon står i box/spilta? Var i stallet står hon? Närmast dörren, längst in, själv i ett hörne osv Stress kan te sig på många olika sätt. Se över dina rutiner, när är hon som lugnast/hetsig/arg?
Kan ta ett ex om min häst jag hade, under första året jag hade henne fick jag tugga jord..hon sparkade, bet o bara hatade mig..men jag fortsatte i samma rutiner, men antog säkerhet först. En vacker (?) dag vände det, hon hade godtagit mig som ledare, för jag skrek aldrig på henne sparkade aldrig tillbaka och hade fasta rutiner på allt. Vi blev bästa vänner. Kunde lita på henne i alla lägen. Hon bokstavligt gick genom eld o vatten för min skull. Enda nackdelen om jag föll av o blev medvetslös, var att hon ställde sig över mig och vaktade, fanns ingen som kunde få tag i mig då.
Men min far fick sig en beta s a s.. han fick för sig att han skulle tjudra henne i trädgården (som gräsklippare) men när han kom emot henne med ett långt rep flög fan i henne bokstavligen! Hon jagde honom med öppet gap och öronen var så hårt bakåt att man inte såg dem, hon jagade ut honom ur hagen och han sprang för glatta livet.(hade velat se det men jag var i skolan den dan..) Han råkade även en annan (dum) idé dag komma till henne med longerpisk o lina, samma reaktion! Hon hade verkligen ett starkt hat mot män med rep o pisk. Jag själv kunde longera henne utan problem.
Jag kontaktade förra ägaren och hon sa att min älskade pålle innan henne hade kommit från en hästhandlare. Där var förklaringen varför min snälla goa märr kunde bli demonisk! Hästhandlaren hade tydligen pryglat upp min häst en gång i tiden, och det glömmer aldrig en häst.
Därför jag frågar om hennes bakgrund.
o hur länge du har haft henne?
#9 Hon är inte kittlig. Det är bara vissa dagar som hon sparkas och det är om man borstar/lindar, Kratsar hovar/sätter på benskydd eller så. Hon är lite jobbig på den biten.
Men vid NH, hon följer mig överallt när hon går lös. Jag behöver inte ha grimma eller nånting. Så hon har ju respekt för mig trots allt. Grejen är det att ibland så smäller det till. Dock har hon knappt smällt till mig så jag har skadat mig allvarligt.
Aja, jag fortsätter kämpa vidare då :)
Med en häst som är så ombytlig skulle jag oroa mig för ryggen/halsen på, eller i värsta fall för att den har någon sjukdom i huvudet. Har du låtit någon kunnig equiterapeut verkligen kolla igenom nacken/huvudet efter spänningar?
Håller med dom ovanstående. En frisk häst håller inte på så.En equterapeut brukar finna dom flesta felen fakstikt som inte Vetrinärer ser. Som spänningar o.s.v. Tycker du borde kolla upp henne helt ordentligt och verkligen utesluta att hon har ont. För dom flesta eller ja nästan alla fel brukar bero på det 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Låter som att hon helt enkelt är irriterad, och avreagerar sig på andra. Vissa hästar 'stänger av', och kan sedan helt plötsligt reagera så häftigt.
Är det oftast så vid ridningen, så kanske du ska kolla upp det. Kan vara att hon har ont t.ex :)
Ska faktiskt komma ut en equiterapeut (stavas det så? XD ) Iaf en sån ska komma och kolla igenom hela henne efter spänningar. Har kommit ut förut men det var ett tag sen så ET ska få kika på henne :)
Berätta hur det går! Just spänningar/smärta i halsen, kring manken och nacken kan göra en snäll häst vansinnig. Där finns massor av nerver och alla system i hästen kan aktiveras. Min gick omkull i boxen i vintras och vrängde till halsen när hon försökte komma upp. Det var bara blåmärken och små sträckningar längs halsens vänstra sida, men världens blidaste, mildaste häst högg omkring sig som en retad kobra i flera dagar, när hon inte tokflörtade, stegrade sig eller försökte peta in mig så jag stod på rätt "fölställe" vid hennes sida.
Tala om för equiterapeuten precis hur hon bär sig åt. Och ja, det stavas så
.
#16 Varför skulle en häst med spänningar i halsen tokflörta och föra in dig i "fölställe"?
Skulle ngn nervinklämning orsakat en hormonstorm? Förklarar gärna!
Som tidigare skrivit så har man en häst som uppträder som hon gör så är det första att inte utsätta andra hästar eller människor för att befinna sig i en zon där de kan bli skadade.
Sen skulle jag konsultera en veterinär.
Ston kan bli svårare vid brunst samt vad man också glömmer är att somliga ston kan dra in luft i slidan, dels vid ansträngning men också om vulva lutar mkt. Detta skall göra mkt ont! Vi pratar sällan om detta inom ridhästvärlden och somliga ston tror jag kan uppvisa lynnigt beteende också pga den typen av smärta.
Men det kan vara många olika saker som styr.
Sen tycker inte jag att hästen "respekterar" sina människor om hon sparkar mot dem när de gör man och svans etc..
Så mitt tips är veterinär för att utesluta smärtor, därefter om du vill ngn mer kolla på henne för att sen om det inte skulle hjälpa så anlita ngn som kan hjälpa er att komma på en bra nivå med varandra.
lycka till!
#17: Det har inte så mycket med hormoner att göra som med att nerver påverkas och ger felaktig signaler. Runt manke och nacke finns massor av nerver, som kan få hästen att reagera på konstiga sätt. För ett sto kan det medföra att hon reagerar som när en annan häst kliar mankam eller en hingst friar till henne (vilket ofta inkluderar nafsningar, nosningar och bett längs mankam och manke).
I min pålles fall leder alltid viss typ av påverkan på bringan/bogen, i synnerhet på höger sida, till att hon börjar smågnägga och vill puffa in mig i fölposition, samtidigt som hon kan stegra sig om jag försöker röra vid henne bakom öronen, så att hon kan resa sig och skrika när jag ska tränsa av. 17 vet varför, men jag är övertygad om att det är en korskoppling i hennes nervsystem som utlöser det. Tryck på en viss nerv får hennes kropp att tro att här finns en fölunge som ska skyddas. Det har inget med hormoner att göra, det skulle inte kunna komma och gå så fort, utan på något sätt utlöses det instinktiva beteendet rent mekaniskt.
#18 Intressant, är det vetenskapligt undersökt eller är det egna iakttagelser?
Ifrågasätter inte utan tycker det är väldigt intressant ämne då jag inte själv har haft den erfarenheten men det du berättar kanske kan hjälpa andra om det är en faktor som kan ge ett beteende som man inte känner igen.
#19: Att "pissmärrar" eller ston som blir oregerliga eller till och med farliga vid brunst kan visa sig ha ryggproblem, framför allt kring ländrygg eller manke, har jag läst och hört om på fler håll, men jag vet inte om det gjorts studier på saken. Jag har känner av egen kunskap till två hästar (en valack, ett sto) där artros i halsryggen påverkat deras humör. Alltså att de blivit annorlunda och det sedan visat sig att de led av artros. Stoet blev mer stoigt och ranghävdande, valacken blev ojämn i humöret, antagligen på grund av smärta som kom och gick.
Att just min häst är sådan här vet jag ju av egen erfarenhet. Hon var mycket skev i kroppen och omusklad när jag fick henne. Då kunde hon få sådana där fnatt efter en promenad på ojämn mark eller ett pass med bomarbete. Efter första gången vi arbetat med sidvärtsrörelser skrek hon och reste sig i boxen så hon slog skallen i taket när jag skulle tränsa av! Efter ett par år med bra mat, riktad träning, massage, stretching och akupunktur hade det inte hänt på 7-8 månader när hon för ett tag sedan fick ett litet "återfall" efter att vi för första gången lagt lite vikt i selen vid körträning och hållit på ett tag. Antagligen låg bröstan an just mot den kritiska punkten och stimulerade.
Jag har haft frågetrådar om detta beteende här på forumet men ingen har haft några ledtrådar. Equiterapeuten och massören som behandlat henne säger dock att det inte är helt ovanligt att ston reagerar på liknande sätt vid behandling som påverkar muskler och nerver. Alltså att de kan bli flörtiga eller moderliga eller i till och med slå över och bli aggressiva.
Ja att man pga skada kan få ett förändrat beteende är inte så konstigt. Man vet själv hur risig man kan bli om man inte mår bra.
Men att det skulle bli ett hormonellt stimuli som visar sig enbart vid brunst har jag lite svårare att ta till mig.
Hingstar kan ju skafta ur och "visa sig sugna" ( vet inte hur jag ska skriva men ni som läser förstår nog vad jag menar) vid massage etc så att ston också blir flörtiga kan kanske hänga ihop med avkoppling och njutning samt de kemiska processer som blir när spänningar och cirkulation blir bättre.

Min förra häst gick igenom vet. besiktning, iof en gårdsbesiktning så ingen röntgen.
Han va väldigt arg av sig, sparka och bet. Han gick till attack mot mig ett par gånger och slog omkull mig. Aldrig problem vid ridning.
Efter två år började han halta. Vi tog honom till veterinären och röntgade honom, det visade sig att han hade lösa benbitar i båda framkotorna.
Veterinären va nästan helt säker på att han haft det mycket längre än den tiden jag ägde honom.
Så din häst kan ha ont. En häst är aldrig elak har jag fått lära mig.
Jag hade kollat upp hästen en gång till. För så dåligt jag mått över att ha skällt och blivit arg på min stackars pålle när han har haft ont går inte att beskriva.
*putt*