Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 4752 ggr
Klasselover
0

Sadeltvång?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå! Precis börjat jobba med en islandsvallack i stallet där jag står inackorderad. Tror han är 6-7år,  så gott som inriden - men kastar tydligen av när som helst, helt utan förvaring. Hittills har det hänt mitt under en uteritt, i skrittarbete i paddock och i galopp på ovalbanan. Därefter har de lagt ner inridningen, eller ja han kan öppnor, slutor, skänkelvikningar, alla gångarter osv, både från backen och uppsuttet, men eftersom de vet att han helt när som helst kan leka rodeo och då har man ingen chans att sitta kvar, så är han inte riden på ett år.

Jag har nu tänkt att ge det en chans, har tränat honom i corallen två gångar och mer lättlärd häst får man leta efter, har tränat honom 2 ggr och redan gått igenom alla seven games utan större problem (PNH).

Det kan vara sadeltvång som ligger bakom det här, då det tydligen tog 18-20ggr innan han slutade spänna sig när sadeln kom på, och jag märkte när jag skulle tömköra honom att han spände sig och gick runt när jag spände gjorden. Men eftersom "anfallen" kommit vid helt olika tillfällen, med olika ryttare, kan det då vara sadeltvång, även om det gått bra 10 gånger och sen kommer ett sånt här snedsteg?

Tankar och funderingar önskas, och hur går jag vidare? :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

CelsiusT
0

Vet ni om sadeln passar helt säkert? Det är ju väldigt viktigt att utrustningen känns bra för hästen för att det ska fungera. Känns ju inte som beteendet beror på rädsla för sadeln utan snarare smärta isf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Klasselover
0

Har provat flertalet sadlar som legat bra, likadant med alla. Även genomkollad av massör och ET + kollad i munnen!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Offbeat
0

Låter inte som sadeltvång i mina öron på din beskrivning. Men lättast är väl att fortsätta jobba från marken ett tag och se om några "utbrott" kommer. Annars är det väl bara att rida på :)
Vissa hästar är ju bara knäppa utan spec. orsak. Red en man kunde sitta upp plättlätt på nio av tio gånger men då och då exploderade han i caprioller tills man flög i backen innan man hunnit få i foten i andra stigbygeln…

Klasselover
0

Hästen är RBI (vi tränar alltså PNH) och eftersom han är så pass känslig och "tyst", tror jag att han blivit pressad för mycket och efter ett tag har det blivit för mycket och då blir det såhär..

Offbeat
0

Har ingen aning om vad rbi och pnh är men ja det kan säkert vara så att det är press.
Men det låter kostigt att det hänt så olika gånger, alltså en sak hade ju varit om det alltid var i galopp ute eller så.. Sen kan det ju bara vara unghästfasoner. han vet att det går att slippa undan alltså bockar han av. Jag hade gett det längre tid och fler försök än ett par avramlingar. Skam den som ger sig ;)

Klasselover
0

Ja vad jag förstått innan har det varit avkastningar var och varannan dag, men när jag pratade med ägaren idag har det varit 3 ggr, men han har alltid lyckats få av ryttaren, och dessutom har ryttaren skadat sig ordentligt så jag förstår att dom inte velat fortsätta. Men nu är det ett helt nytt sätt vi jobbar på och vi får hoppas det går vägen :)

Det har tydligen varit så som att han ena sekunden jobbar på som vanligt, och andra sekunden inser att "Vafan, jag har något på ryggen" och drar av i rodeo..

CelsiusT
0

Bra att han är kollad, det är det viktigaste att börja med. Min unghäst började göra så, men jag åkte aldrig av tack vare god balans och westernsadel, men då det eskalerade så tog jag en dag tag i ena tygeln (typ one-rein-stop) och bröt hennes balans och tog in henne på en liten volt varje gång en bockning kom (tror dock bara jag behövde göra det 1 eller 2 gånger), det beteendet försvann lika snabbt som det uppkom. Hon kom upp med beteendet när hon blev uttråkad eller pressad.

Klasselover
0

One-rein-stop fungerar inte enligt ägaren.. Och tydligen är det såpass rodeo att det inte är en möjlighet att sitta kvar! Min tanke är annars upp med huvudet och driva.

CelsiusT
0

#8 Ja det är ju i princip samma sak, fast kan ju vara svårt att få upp huvudet så då är det lite lättare att ta det i sida, fast det ska liksom upp och åt sidan. Driva på vilket slutar i att du rider hästen in på en liten volt.

Tar du hästens huvud rakt upp så blir det lätt dragkamp med hästen då den i bockningen söker sig från uppeläge till nereläge med huvudet. Drar du hästen i sidled uppåt så är det lättare att du lyckas då det inte blir dragkamp efterosm hästen förlorar balansen.

Men tänk på att släppa efter på den andra tygeln - här kommer westernsadel väldigt passande in i bilden då man med andra handen fattar om hornet vilket gör att man automatiskt släpper andra tygeln och dessutom hjälper sig att hålla sig kvar i sadeln.

Klasselover
0

#9 Visst är westernsadel praktiskt, men jag tänker inte köpa någon för att rida in honom ;)

CelsiusT
0

#10 Nä jag förstår det =P Men det är desto större chans att lyckas med westernsadeln i ett sånt här problem =)

[donkeyqueen]
0

*putt*

CoralReefs
0

Min unghäst gör precis samma sak! Han är dock två år och sätter jag på han en tömkörningsgjord kan han går finfint ett tag tills han rätt som det är bara exploderar…därefter återgår han till sitt normala jag som om inget har hänt!

Mycket märkligt beteende och det är precis som om han kommer på att han har något på sig. Gjorden sitter löst med en brösta som säkerhet så det är inget sadeltvång dessutom reagerar han likadant oavsett om gjorden är spänd eller ej.

Detta kan uppkomma i samband med något otäckt tex en bil som kör förbi och då spänner han sig och exploderar!

Jag har valt att avstå från den träningen ett tag och sedan när han mognat ta tag i den igen försiktigt från början.

Rekommenderar även för dig att backa bak och gå sakta framåt precis som du verkar göra.

Detta har gjort saken lite bättre men fortfarande får han sina ryck.

Carrui
0

Hästen kanske helt enkelt inte vill ha en människa på ryggen? Alla hästar vill inte bli ridna.

Klasselover
0

#13 - Mellan avkastning nr 2 och nr 3 arbetades han enbart från marken i ett år, men likadant sen igen…