Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1358 ggr
wtb
0

använda täcke på häst

hej.

Jag kommer behöva använda täcke på min häst när det är ruskväder då hon fryser lätt.
Jag har aldrig behövt täcka mina hästar tidigare. 
Jag har hört att om man har täcke en dag så tar det ca tre dagar innan hästen får tillbaka sitt naturlig a skydd.

Hur gör ni när ni använder täcke? 
Jag vill ju inte behöva använda täcke varje dag utan bara när det regnar/snöar/blåser.

www.frusundhs.blogg.se

[mammamian]
0

Vi har täcke när det behövs och när vädret är värre än vanligt. Mina hästar klipps inte och vi har kallstall = de har massor av päls. Är det under -15 på natten och de står stilla i sina boxar så har de fodrat innetäcke, är det under -15 dagtid och blåser eller snöar eller är, för vår ort, ovanligt kallt så har de termotäcke. Regnar det mycket eller är ruggigt kallt samtidigt som det regnar har de regntäcken. Är det inte så kallt eller bara skurar kan de gå under träden i hagen eller så tar vi helt enkelt in dem lite tidigare. Men en heldag ute i ösregn och snålblåst - då vill de ha täcke! Sen har de fleecetäcke när de kommer in om de är blöta eller svettiga och det har de på tills de torkat.

Jag har inte täcke varje dag utan tar av täcket när vädret/temperaturen ändras. Om det är kallt och klart väder, som ger jättekalla nätter, brukar det ju vara soligt på dagen. Efter en regnig dag torkar de ju upp inne över natten osv. Har inte märkt att mina ska ha haft problem med att bara täckas vid ovanligt dåligt väder.

wtb
0

Tack för svaret =)

hur fodrat brukar man ha? jag har kallstall och kommer ju inte klippa henne. Tänkte också använda fodrat efter -15 grader och bara ha vanligt regntäcke om det inte är så kallt annars.

Känns som att det kommer vara i stallet hon kommer behöva ha tjockast termotäcke,  i och med att dom rör sig mer ute? eller är jag helt ute och cyklar?

www.frusundhs.blogg.se

CelsiusT
0

Var hon behöver täcke handlar väl mer om var hon får mest mat. Sedan är det så att även i ett kallstall så blir det väldigt varmt om man stoppar in några hästar (såklart beroende på hur många hästar det är i förhållande till storleken på stallet).

Jag kör så tunt täcke som möjligt och ser jag att hästen börjar frysa så är jag lite seg med att lägga på nästa täcke. Är man för snabb med att sätta på täcke så blir dom liksom vanda vid att dom skaha tjockt täcke på sig och då fryser dom lättare. Men är man lite sen med att sätta på täcke så härdas dom och då behöver dom inte så mkt täcke. Normalt sett ska ju en häst inte behöva ha täcke på sig alls, men ibland kan det ju behövas ändå.

Medarbetare på westernridning.ifokus